Gå till innehåll
söndag 12 januari 2025
Jesper-Visby

Kulventiler - självlänsar

Rekommendera Poster

Jag har fyra självlänsar i min sittbrunn. Alla är försedda med kulventiler med tillhörande vridhandtag. De två nedre länsarnas ventiler har fastnat i stängt läge eller åtminstone känns det så. Hur mycket kraft vågar man belasta handtagen med. Då dessa två länsars skrovgenomföring ligger under vattenlinjen och båten är sjösatt skulle konsekvensen av ett läckage bli väldigt VÅTT. Samtidigt känns det lite jobbigt med vatten upp till anklarna i sittbrunnen. Några tips??

Jesper - Visby

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om handtagen är LÄNGS MED SLANGEN så är de öppna, och föjdaktligen stängda om dom står tvärs.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jepp, jag vet. De är stängda. Problemet är att öppna dem utan att det går sönder något.

Jesper

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du ska ta det väldigt försiktigt och inte bruka mycket kraft på att med våld öppna dem.

Pröva med krypolja och låt dem verka några dagar, kan du värma försiktig kan det hjälpa. Var försiktig!!!!

OBS!!! ha pluggar till hands när du jobbar med genomföringarna.

Annars är det att lyfta båten och byta ventilerna på land.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag använde en varmluftpistol och 5-56 på en båt för några år sedan. Båten var på land, så det kan vara svårare att få upp värmen på godset om det ligger i kontakt med vatten. Jag kunde också spruta 5-56 från två håll.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag får försöka testa lite försiktigt. Det känns lite jobbigt att släppa på slangklämmorna när båten ligger i vattnet men samtidigt måste länsarna fungera vid långseglingar mellan Gotland och fastlandet.

Jesper - Visby

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...