Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
E54321

TRIMMA MOTOR!

Rekommendera Poster

Hej, jag undrar hur man gör när man trimmar en motor. Är det lätt? Hur mycket kan man trimma en motor? Kan man göra en 50 hk motor till en 60 hk motor? Hur då? Vilka verktyg behövs? Kan man göra det om man inte har några tidigare erfarenheter av motorer? Vilka är lättast att trimma, är det olika beroende på årsmodell och märke?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nja, lätt eller svårt... Man kan göra på många sätt.. Är du bara ute efter fart så är det enklaste faktiskt att slänga skit överbord..juh mindre vikt att köra runt med destu snabbare båt.. Annars kan jag tänka mej att en tvåtakt från 80-talet utan en massa elektronik och automatik är enklast att jobba med...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

mm, men hur gör man och hur mycket kan man trimma.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lättast är att köpa 60hk direkt. Risken är att det blir dyrare i längden om man ska trimma. Med tanke på nya delar och högre bränsleförbrukning.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men vilken motor har du, märket, årsmodell, 2-takt/4-takt, förgasare/insprutning ?

Har du tur så är vissa 50 hästare strypta 60 hästare så det är bara byta ut en bricka i förgasaren eller borra ett större hål. Ibland kan 60 hästaren vara en upptrimmad 50 hästare så det borde gå att köpa en trimningssats.

Har en bekant som köpte 40 hk Marcury för några år sedan och då fick han den ombyggd av försäljaren till 50 hästars för 900:- (vilket antagligen betyder att de bytte en bricka i förgasaren till en med större hål).

Vissa 50 hästars är upptrimmade 40 hästare och då går det knappt att trimma ytterligare.

Av dina frågor att döma så bör du inte göra jobbet själv, kanske elakt sagt av mig, men man skall kunna mycket om motorer innan man ger sig själv på att ändra i dessa. Inte kul att få motorstopp ute på sjön vid hård vind en kall oktoberkväll...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Jag har en Mariner 90hk -99 och jag satt dit en stripes framför 9án på kåpan och jag fick 190hk fy fan va den gick sen minst 200knopFörvånad

//Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...