Gå till innehåll
måndag 02 december 2024
Bella510R

Frågor om Johnson 70hk 2-takt -00

Rekommendera Poster

Hej

Har lite frågor om min johnson 70hk motor som sitter på en bella 510R.

1 - Går det att justera trögheten på styrkolven? Den går så himla lätt att styra nu.

2 - Släpper man ratten så toksvänger den direkt även fast jag har vridit ut det lilla rodret max som sitter vid propellern (testat alla lägen o den är i allafall bäst när den är max utvriden), det lustiga är att på alla mina andra båtar jag har ägt så har jag alltid haft rodret rakt utan några problem.
Funderar på om det kan vara 2 olika orsaker till mitt problem, dels så är propellern lagad o jag vet inte om den är lagad på rätt sätt, kanske är sne?
det andra är att tittar jag på båten bakifrån så tycker jag att motorn ser ut att sitta typ 1cm snett från mitten på båten, det lustiga är att motorn är ju köpt med båten ny från båtfirma så jag tycker ju inte att dom kan ha monterat den fel då?

3 - Motorn har en 14x17 propeller o gör med 2 pers i båten runt 27knop vid 5500 varv o tiltar jag ut den så den varvar 6000 då gör den 29knop men då tar den luft för minsta lilla.
vad kan jag byta till för propeller så jag får den att göra över 30 knop utan att varva ihjäl motorn?
Hur är propulse med 4 blad kontra orginal 3 blad?

4 - Det sitter bottenfärg (sån som släpper) på båten nu som jag vill få bort, finns det nån  fart att hämta där?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

är det ingen som har några förslag eller ide´ er?

Testade ett propeller beräknings program som rekommenderade en propeller med 20 i stigning i stället för 17 som jag har nu, det verkar väldigt kraftigt eller??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror du är inne på rätt spår.

Sitter inte motorn centrerat kommer den helt klart att uppföra sig mysko. Det är väl bara att mäta från det högra fästet på motorn till den högre väggen på motorbrunnen och ta motsvarande mått på den andra sidan för att få ett svar? Trist om firman monterat motorn snett, då de borrat på fel ställe.

Propellern kan säkert också vara boven i dramat. Låter ju extra misstänkt då den är lagad säger du. Börja med att mäta att motorn sitter rakt. Gör den det så byt propeller. Så hade nog jag gjort i alla fall...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tack för svaret
Ska börja med att mäta upp den.
tänkte i allafall köpa en propeller till o ha den här som reserv istället men frågan är vad jag ska köra på för stigning?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...