christoferrosengren 0 Postad 10 Juni , 2008 Hej Jag har en Flipper Flash som inte vill varva fullt ut. Motorn är en AQ171c som enligt spec skall ge 5500-5700 rpm. Jag maxar drygt 4000, hur kommer det sig. Den går fint och jämnt. - Botten är ren - Propellern är orginal - Varvräknaren är instålld på 4cyl. Dessutom låter det inte som att motorn varvar 5500 så jag tror varvräknaren funkar. Vad kan vara fel? Förgasaren? Tack för alla tips /Christofer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Christian-Craft 0 Postad 10 Juni , 2008 Det framgår inte om du själv haft motorn till att maxa de varv som specifikationen säger, vet du om den någonsin gjort det? Jag skulle nog ändå sätta en liten peng på att propellern kan vara en orsak, även om den är original så att säga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
christoferrosengren 0 Postad 10 Juni , 2008 Jag har aldrig tidigare maxat den så jag vet inte om den nånsin varvat ut. Kanske borde jag kika på en annan propeller. Skall kolla så att gasspjällen verkligen öppnar fullt. Är det enbart stigningen man varierar på en prop? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Christian-Craft 0 Postad 10 Juni , 2008 Diametern går säkerligen att variera också. Kolla vad du har för tum och stigning och ring sedan, som presumtiv kund kanske, till exempelvis Propellertrim (Tel: 08-669 01 05) så kan de säkert komma med ett förslag. Det där med propellrar är skitsvårt och kräver många gånger att man provar sig fram. Ett tips från en proffsfirma som Propellertrim bättrar i alla fall på oddsen att hitta rätt. Sedan får du ju också komma överens med dig själv vad du vill få ut. Snabbt ax, hög toppfart, kraft, etc... Inte alltid kanske bara varven på mätaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
christoferrosengren 0 Postad 14 Juni , 2008 Jag har kört med ngt för mkt olja i motorn, ca 5-10 mm övre max på stickan. Kan det ha betydelse för varvtalet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 14 Juni , 2008 Nej det spelar ingen roll! Mvh Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780 Postad 14 Juni , 2008 Eftersom allt är original enligt Dig så har troligen motorn en gång varvat enligt dom specifikationer Du anger och således är det knappast ett propellerbyte Du behöver! Troligen är det något strul med motorn, jag skulle kontrollera följande, kompression, tändning, ventilspel och bränsletillförsel (smuts, igensatt filter, dålig bränslepump, smuts i flottörhus) Jag skulle börja med det lättaste (komptest?) och arbeta mig vidare. Mvh Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
christoferrosengren 0 Postad 15 Juni , 2008 Ok, tack för tipsen. Jag tror inte det är bränslestrul för om det var så att motorn inte fick bensin skulle den ojämnt och det gör den inte. Kanske komp. som e dålig... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
porje 0 Postad 16 Juni , 2008 Hej, Åka omkring på 4000 varv kan inte vara nyttigt i längden. Om motorn går lungt på tomgång och i hela registret upp till 4000 så bör det inte vara annat än förgasarproblem. Den får inte tillräckligt helt enkelt. Du får nog rengöra igen. //Jan (2 x AQ171A) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
christoferrosengren 0 Postad 17 Juni , 2008 Tack för era svar. Jag har mått upp båten med en lånad GPS till 42.1 knop av 43 enligt spec. Allt tyder ju alltså på att motorn levererar vad den skall och det verkar som att varvräknaren visar fel. Att propellern skulle vara anledning till att motorn varvar 1600 rpm för lite verkar ju orimligt, då skulle det sitta en bamsepropeller på den och så stora finns väl knappt? Orginal borde ju vara 14x19, och om varje tum ger ca 250rpm skulle det alltså sitta en propeller som är 6-7 tum för stor? Max är väl 15 x 23 som skulle ge 5 x 250 =1250 rpm för lite. FInns iofs en liten liten risk att proppen är fel... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
christoferrosengren 0 Postad 17 Juni , 2008 Jag glömde nämna att gasspjällen öppnar fullt och lika på båda förgasarna. Skulle i så fall vara bränsle/luft skruven som är fel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
porje 0 Postad 19 Juni , 2008 Hej, Med den farten låter det som om motorn ger full effekt och att du faktiskt varvar bortåt 5000 och det är OK. Jag har bytt mina varvräknare. Volvos orginal kunde precis visa vad som helst. Köpte 2 st på Biltema för ett par år sedan. Funkar alldeles utmärkt. //2xAQ171A Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
chwe5579 0 Postad 23 Juni , 2008 Tjenare! Jag har precis fixat min egna varvräknar på min Flipper Flash med AQ171-motorn, tror jag. Måste ut och lång åka för att vara 100% säker, men det ser lovande ut! Symptomen var att motorn enligt varvräknaren varvade ca 2500rpm på tomgång vilket snarare var ca 900 rpm. Innan det visade varvräknaren antingen för mycket eller för lite. Åtgärden var att demontera jordpunkterna vid instrumentpanelen och diverse kopplingar, slipa kabelskorna samt smörja dem med batteripolsfett. Utöver detta demonterade jag den stora jordpunkten på motorblocket (gemensam med generatorns negativa pol), den såg inte jätterolig ut... Den bästa lösningen är säkerligen att byta kabelskorna eftersom de har en tendens till att ärga snabbare då man slipat fram kopparen. //Christoffer Senast ändrad av chwe5579 | 23 juni 2008 | 23:25 Senast ändrad av chwe5579 | 23 juni 2008 | 23:26 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 24 Juni , 2008 Att varvräknaren strular på dessa motorer verkar ganska vanligt. Har haft en Flash med 151 motor, samma motor med 2-ventilstopp och bara 146hk, och där visade varvräknaren oxå konstigt och det berodde som föregående inlägg oxå på kontaktfel. Min Flash gjorde ca 37 GPS-knop med den motorn så om du gör en bit över 40 tyder ju det på att allt mår bra. När man letar elfel behöver man ju en multimeter och Biltema säljer ett ganska billigt sådant (art nr 15-276, 499 kr) som även mäter varvtal genom att man sätter en klämma runt en tändkabel. Har du inte redan en multimeter kan du ju köpa ett sånt så kan du kolla att varvet verkligen är rätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
christoferrosengren 0 Postad 24 Juni , 2008 Tack för alla tips! Jag har nu löst problemet som visade sig vara en felinställd varvräknare. Inställd på 6cylindrar istället för 4. Har inte testkört ännu men jag ser att den visar rätt i friläge och tomgången hoppade upp i 1200rpm istället för 800. Nu är den inställd också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser