Sparre 5 Postad 9 Juni , 2008 Jag tycks ha något läckage till trimplanen, så jag måste fylla på eftersom jag inte får upp trimplanen nu. Har konstaterat att oljan är gul, men har ingen aning om fabrikat. Det lustiga är att behållaren ser rätt stor ut, men pumpmotorn sitter inne i själva behållaren högst upp. Det går två slangar till behållaren, men de ser båda två ut att sitta ovanför påfyllningshålet. Nuvarande nivå ligger mitt i mellan botten och påfyllningshålet. Kanske tre cm ovanför botten på behållaren som totalt är kanske 25-30 cm inkl motorn. Kan ju vara så att slangarna fortsätter nedåt i behållaren, men jag hade nog velat ha i mera olja än vad som ser ut att vara möjligt med hänsyn till påfyllningshålet. Synd att jag inte hade en bild... Ser inget läckage inne i själva båten. Är det vanligt att kolvarna ger upp? Kan man byta bara någon kolv? Är inte så jättesugen på att ta upp båten igen.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anyone 0 Postad 10 Juni , 2008 Tjena. Är inget proffs men.... På behållaren brukar det sitta en streck dit du max ska fylla oljan; typ som en oljesticka. Jag köper själv hydralolja vilket jag tror det flesta trimplan ska ha, så länge de går på hydralik. Lycka till. //Anyone Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Danjel 3 Postad 10 Juni , 2008 Jag stoppade i vanlig citroën olja, det rekomenderas tydligen till all hydraulik MVH /Danjel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sparre 5 Postad 10 Juni , 2008 Verkar finnas en massa olika typer av hydraulolja. Bara biltema har: 1) Hydraulolja art 36-2738 2)LHM-plusolja till Citroen. Kan blandas med tidigare LHM-kvaliteter, men ej med andra hydraulvätskor art 36-442 3) Samt ytterligare 3 olika typer av automatiska transmissionoljor som även passar för hydrauliska system. Typ G och ATF. Vad välja? Hur fel kan det bli? Kanske borde jag kolla upp fabrikat och söka lite så man inte sabbar något.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RCarlsson 0 Postad 10 Juni , 2008 hej Det är inte ovanligt med läckage när hydrauliken är några år... har själv tänkt köpa på biltema, 2990:- för komplett system.. köper du inte en ny kolv för hos din marinhandlare.. Och vanlig hydraulolja, rödolja (ATF) eller dyligt fungerar utmärkt. //RC Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sparre 5 Postad 10 Juni , 2008 Ok, funkar det att blanda röd ATF med den gamla, fast den är gul då? Egentligen gillar jag inte riktigt trimplanen, för de hindrar montage av badstege. Tror att föregående ägare monterat bort den originalmonterade badstegen just därför. Själva gångläget, hur mycket man vill pressa upp/ned bogen sköter man väl annars lämpligast med powertrimen? Justeringar i sidled kan man väl ordna genom att flytta om lasten... Har väl inte lärt mig att uppskatta trimplanen på rätt sätt kanske? Just nu ser jag i alla fall bara dem som ett problem. Att pressa ned bogen med trimplanen i hård sjö leder väl dessutom till att det går mängder av soppa? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RCarlsson 0 Postad 10 Juni , 2008 bifogar 2 bilder. på den ena bilden är trimplanen rätt ställda = böjen på skrovet skär vattenlinjen. och den andra med nosen i luften - här kör jag i samma hastighet på båda bilderna=25-26 knop med powertrimmen utställda lite grann. OBS ! Båda bilderna omfattas av copyright skyddet och får ej kopieras. överträdelse beivras rättsligt. Har man trimmen rätt inställda som på den översta bilden går båten så lätt som möjligt, och mjukt, då den inte stampar. Om båten går lätt drar den också mindra soppa. //RC Senast ändrad av RCarlsson | 10 juni 2008 | 22:56 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sparre 5 Postad 11 Juni , 2008 Okej, Vad jag har hört så går båten som lättast när den lutar lite bakåt, men med nackdelen att den då stampar mera i vågorna. För bättre komfort kan man trycka ned stäven lite grann med hjälp av trimplanen så att den då går mjukare, till priset av ökad bensinförbrukning eftersom det gör att båten går tyngre. Minskar man den våta ytan går båten lättare, men oroligare. Trodde inte att det gick att både äta kakan och ha den kvar... Senast ändrad av Sparre | 11 juni 2008 | 11:37 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RCarlsson 0 Postad 11 Juni , 2008 Båten har när den är rätt inställd en svag bakåtlutning... men du vet ju vad som krävs för att kasta 'macka'? vill du ha stenen att studsa många gånger gäller det att du har exakt rätt vinkel för att få minsta friktionen.. alltså gå lätt.... ytspänningen hjälper till att 'lyfta' båten och aktern med rätt inställning. /RC Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser