Gå till innehåll
söndag 23 mars 2025
Sparre

Olja till trimplan

Rekommendera Poster

Jag tycks ha något läckage till trimplanen, så jag måste fylla på eftersom jag inte får upp trimplanen nu.

Har konstaterat att oljan är gul, men har ingen aning om fabrikat. Det lustiga är att behållaren ser rätt stor ut, men pumpmotorn sitter inne i själva behållaren högst upp.

Det går två slangar till behållaren, men de ser båda två ut att sitta ovanför påfyllningshålet. Nuvarande nivå ligger mitt i mellan botten och påfyllningshålet. Kanske tre cm ovanför botten på behållaren som totalt är kanske 25-30 cm inkl motorn.

Kan ju vara så att slangarna fortsätter nedåt i behållaren, men jag hade nog velat ha i mera olja än vad som ser ut att vara möjligt med hänsyn till påfyllningshålet. Synd att jag inte hade en bild...

Ser inget läckage inne i själva båten. Är det vanligt att kolvarna ger upp? Kan man byta bara någon kolv? Är inte så jättesugen på att ta upp båten igen....

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena. Är inget proffs men....

På behållaren brukar det sitta en streck dit du max ska fylla oljan; typ som en oljesticka.

Jag köper själv hydralolja vilket jag tror det flesta trimplan ska ha, så länge de går på hydralik.

 

Lycka till.

 

//Anyone

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag stoppade i vanlig citroën olja, det rekomenderas tydligen till all hydraulik

 

MVH

/Danjel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Verkar finnas en massa olika typer av hydraulolja.

Bara biltema har:

1) Hydraulolja art 36-2738

2)LHM-plusolja till Citroen. Kan blandas med tidigare LHM-kvaliteter, men ej med andra hydraulvätskor art 36-442

3) Samt ytterligare 3 olika typer av automatiska transmissionoljor som även passar för hydrauliska system. Typ G och ATF.

 

Vad välja? Hur fel kan det bli? Kanske borde jag kolla upp fabrikat och söka lite så man inte sabbar något....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej

Det är inte ovanligt med läckage när hydrauliken är några år... har själv tänkt köpa på biltema, 2990:- för komplett system.. köper du inte en ny kolv för hos din marinhandlare..

Och vanlig hydraulolja, rödolja (ATF) eller dyligt fungerar utmärkt.

//RC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, funkar det att blanda röd ATF med den gamla, fast den är gul då? Glad

Egentligen gillar jag inte riktigt trimplanen, för de hindrar montage av badstege. Tror att föregående ägare monterat bort den originalmonterade badstegen just därför. Rynkar

Själva gångläget, hur mycket man vill pressa upp/ned bogen sköter man väl annars lämpligast med powertrimen? Justeringar i sidled kan man väl ordna genom att flytta om lasten...Flört

Har väl inte lärt mig att uppskatta trimplanen på rätt sätt kanske? Just nu ser jag i alla fall bara dem som ett problem.

Att pressa ned bogen med trimplanen i hård sjö leder väl dessutom till att det går mängder av soppa?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

bifogar 2 bilder. på den ena bilden är trimplanen rätt ställda = böjen på skrovet skär vattenlinjen.

och den andra med nosen i luften - här kör jag i samma hastighet på båda bilderna=25-26 knop med powertrimmen utställda lite grann.

OBS ! Båda bilderna omfattas av copyright skyddet och får ej kopieras. överträdelse beivras rättsligt.

Har man trimmen rätt inställda som på den översta bilden går båten så lätt som möjligt, och mjukt, då den inte stampar. Om båten går lätt drar den också mindra soppa.

//RC



Senast ändrad av RCarlsson | 10 juni 2008 | 22:56

post-23208-1394235510,6093_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej,

Vad jag har hört så går båten som lättast när den lutar lite bakåt, men med nackdelen att den då stampar mera i vågorna. För bättre komfort kan man trycka ned stäven lite grann med hjälp av trimplanen så att den då går mjukare, till priset av ökad bensinförbrukning eftersom det gör att båten går tyngre. Minskar man den våta ytan går båten lättare, men oroligare.

Trodde inte att det gick att både äta kakan och ha den kvar...

Glad

 

 



Senast ändrad av Sparre | 11 juni 2008 | 11:37

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten har när den är rätt inställd en svag bakåtlutning... men du vet ju vad som krävs för att kasta 'macka'? vill du ha stenen att studsa många gånger gäller det att du har exakt rätt vinkel för att få minsta friktionen.. alltså gå lätt.... ytspänningen hjälper till att 'lyfta' båten och aktern med rätt inställning.

/RC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...