Gå till innehåll
fredag 31 januari 2025
2955

bayliner 2955? vad kan man få för den?? nyfiken

Rekommendera Poster

hur mycket kan man få för en bayliner 2955 från -89 som är kanon fin, med bla nytt kapell, nya dynor inne å ute. ny toa, nya pumpar, genomgånget drev samt motor.omlackat skrov. det sitter en motor i den  omc 460 med king cobra. nya rutor.....ja de mesta är nytt på båten...  3 axlad bromsad trailer. båten är svensk såld..

är bara nyfiken på vad man skulle kunna få för en sådan båt. ha sett en likadan på blocket för 395 000 men den är inte lika fin.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det du ska göra är att bevaka flera annonser på just din båtsort . Då kommer du att få reda på hur ''marknaden'' har prisat båten . Att komma med en gissning blir oftast fel . Hur mycket är den värd för dig ??? ..du köpte den för XX kr och lagt ner flera XXkr ...räkna INTE med att du får tillbaka alla slantar du lagt ut , det går som vanligt underhåll ,men din båt blir kanske ''lättare'' att sälja !!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med en såpass gammal båt är skicket givetvis helt avgörande för priset. Vad är bytt och när, ny motor kanske osv. Detta påverkar priset direkt. Genomgånget drev vad e det? Någon har tittat på det och tycker det verkar bra?? Eller är drevet inlämnad för kontroll/tryckprovning på verkstad.

E det original motor o drev har dessa efter nestan 20 år inget värde alls och ska du använda båten flitigt i flera år så får du nog alt räkna in byte av både drev och motor, dvs om du inte bryggseglar för det mesta..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hm.. det med maskinen är en sanning med modefikation, har maskin haft sötvattensystem sedan den var ny, och gått mindre än 1000 tim, samt att man skött olja och filter (vanligt årligt underhåll) så är en ny maskin inte bättre än den du har... dom har sett likadana ut sedan muskelåren 1967-1970, samma maskiner, med samma förgasare och tändning.

(kolla här; i medelhastighet kör man med en bil ~55-60km/h....då blir det ungefär såhär 1000 tim x 60 km/h = 60000 km = 6000 mil. multiplicera med 1,5 för att kompensera det högre varvtalet och den något högre påfrestningen.. motorn har då gått motsvarande ~9000 mil = inget på en så stor motor...)

Det som däremot är en avgörande skillnad är åldern på knä och limpor.... samt drevet.

På drev sidan har det hänt massor på 20 år, samt att det är mkt mer utsatt än vad motorn är. (minsta känning av botten kan ge drevet en spricka.)

//RC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller nog inte riktigt med. Det annonserna visar är båtar som av någon anledning inte har gått att sälja. Anledningarna kan vara flera. En är för högt pris.

De priser som många säljare vill ha för sina båtar på blocket e.t.c. är ofta rena fantasinivåerna. De korrekt prissatta båtarna är ju per automatik redan sålda...

Större amerikanska båtar från sent 80-tal har ju heller inte världens bästa rykte. Dessutom har det kommit in mängder av nyare importer i och med den svaga US-dollarn. Dessutom tror jag många drar sig för de höga bränslepriserna. Jag skulle nog inte vara allför optimistisk som säljare. Men det är ju bara att testa marknaden. En annons är ju billig så det är bara att gå ut högt och eventuellt sänka om det inte går...

 

 



Senast ändrad av Sparre | 10 juni 2008 | 21:22



Senast ändrad av Sparre | 10 juni 2008 | 21:24

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

DET är också en sanning med modifikation.... Det annonserna visar är båtar som är till salu, inte om båtarna ifråga är osäljbara/svårsålda

Kolla hur länge annonserna legat ute isf, att båten är utannonserad tyder ju bara på att dom vill sälja... inte att den är osäljbar...

ALLA försäljningar har ju annonserats, på ett eller annat sätt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, och hur mycket får du för en bilmotor då som är 20 år gammal??

Sedan stämmer inte din beräkning då båtmotorer går i et konstant högre motstånd så att jämföra med bil motor är för mig ganska obegripligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja bränslepriset kan man alltid diskutera, men med ett bensinpris på idag 13,25 för 95 oktan, och ett Diesel pris på 14,64 så kan man ju börja att fundera....

På Volvo Pentas hemsida kan man se vad det krävs för motor till din båt om du vill byta till diesel, skillnaden blir 10 liter/ tim lägre förbrukning än med bensin, men med 500 000 SEK i investering arbete.... hm... nån som får ihop den kalkylen på en livstid????

Risken med alla billiga nyinporterade båter fr. USA är den att dom varit med i stormen 'Catharina' runt New Orlens (eller i Florida området), vilket medför båtar som legat på botten (eller har andra skador) och då är ju kommande problem med elen inte helt onaturliga - oavsett märke så gillar inte el & vatten varandra.

/RC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja inte får du nypris, men dom är ju värda mer än bojsänke... Jämför gärna med en större traktor då om du vill, en traktor går 95% av tiden kraftigt belastad, mellan 8-12000 timmar kan man köra dom flesta maskiner utan haverier, men visst finns det undantag, men det gör det med allt...

Köpte själv en ny Volvo FM7 för några årsedan, det var ett riktigt jävla måndagsexemplar... blev tvungen att byta bort den innan garantin tog slut, den bodde ju på verkstaden....

/RC 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...