jpcooler 0 Postad 9 Juni , 2008 Hej! Jag har uppmärksammat att det från en liten spricka i plasten inne i ruffen på min båt kommer någon form av vätska, det är precis ovanför kölen i plasten. Det påminner lite om olja. För ett antal år sedan i en annan båt var det samma sak fast då blev det en oljeliknande fläck från innertaket. Kan tillägga att båten är epoxybehandlad. Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 9 Juni , 2008 Hej och välkommen till MG! Nu till det vesäntliga. Att en båt är så kallad epoxybehandlad betyder inte att den inte kan ex få sprickor och dyligt. Påminner om olja?! Är det olja eller inte, hur känns vätskan när du tar på denna, luktar den något osv. Du har inte skrivit vad det är för båt du har eller om denna har ex motor. Som du märker finns det en massa frågetecken kring en del av dina frågor/konstateranden. Men jag antar subjektet är spricka i plasten ... ovanför kölen och det lät inte bra ifall båten ligger i sjön. Ifall jag tolkat ordet spricka rätt. För det är ju i allmänhet inte så hälsosamt att ha sprickor under vattenlinjen. Vad du skall göra åt sprickan är (åtminstonde för mig) svårt att uttala sig om innan man sett den eventuella defekten. För att ytterligare få fakta kan du väl torka upp, fotografera skadan samt (ifall du vågar) skrapa lite i sprickan för att se ifall det som du kallade vätska verkligen kommer från skadan. Skulle du ha oturen att det sipprar fram något så är du väl bara att lyfta båten och leta efter yttre skador. mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jpcooler 0 Postad 9 Juni , 2008 Hej! Det är en fenix. Med en md5a och det är inne i ruffen längst ner mot durken som det finns en väldigt liten spricka knappt synbar som det kommer någon lösning ifrån av oljig karaktär. Mvh Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thrh 0 Postad 9 Juni , 2008 Du måste nog beskriva lukt och smak! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 10 Juni , 2008 Tja, jag antar att du kan skilja på olja och vatten. Vatten kan komma från otätheter i taket, från anslutning i vattentanken och utifrån ( fast då är det lite salt i smaken... ) Men olja kommer inte utifrån. Det enda stället jag kan tänka mig är motorn... om du inte har haft en flaska med tex oljelampsolja som runnit ut? ( det har jag haft... ) Så din motor börjar komma till åren och bör kunna läcka lite, kolla under den hur det ser ut. Fenix har en innerliner som ska vara ganska tät om du inte gått på en grynna...Men tänkbart är väl att det rinner inuti linern framåt, för du talar väl om lägsta punkten, där du också får kondensvattnet? Låter inte för mig som ett stort problem men kolla motorn som sagt. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jpcooler 0 Postad 10 Juni , 2008 Hej! Tack för svaret. Ja motorn läcker olja den saken är biff hehe. Funderar på att lämna in den på service och byta packningar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser