CalleN 2 Postad 9 Juni , 2008 Någon som provat sånt här system? http://www.blocket.se/vi/16716827.htm Verkar ju skönt, har tillräckligt med grejer att fiffla med som radar och plotter kan ju vara skönt att slippa trima om hela tiden... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CalleN 2 Postad 23 Juni , 2008 Postar upp den... :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
davahl 0 Postad 23 Juni , 2008 Den blev jag sugen på. Ingen som provat? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CalleN 2 Postad 23 Juni , 2008 Enligt det här testet ska det funka i praktiken, det här è ju värsta grejen. Varför har man inte hört om det tidigare... http://www.mente-marine.com/english/reviews/rev2p1.html Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ErikG 0 Postad 25 Juni , 2008 Skulle ju vara toppen med automatiska trimplan, men ganska dyrt för att bara testa, om nu ingen annan har gjort det och kan ge en kommentar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Donna-Lee Postad 25 Juni , 2008 Ja jag säger då det! Det finns smarta prylar. Det finns det som den här tråden handlar om, självtrimmande trimplan. Det finns plotters, radar, självlänsar, självsående fock, autopiloter, solcellsladdare, självpolerande bottenfärg och massor med hjälpmedel. Datorer har vi i båtarna och med lite tyngre teknik så kommer vi att slippa följa med båten ut själva! Vart har livet i ekan med åror, en filt och en lunchkorg tagit vägen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CalleN 2 Postad 25 Juni , 2008 Själv tycker jag teknik är fantastiskt, jag har Fartygsbefäl klass 8 och och högfartsintyg och gillar radar, plotter, kameror, mm. Det är detaljer som för dom flesta leder till ett betydligt säkrare och rofyllt båtliv. Många klankar ner på elektroniska sjökort, men jag tror att grunkörningarna har minskat avsevärt efter dessa appartater vart tillgänliga för vanligt folk, om dom används på rätt sätt förstås, och med ett papperskort brevid. Jag skulle vilja se den RIB:EN som navigerar i kolsvart mörker i 70knop med papperssjökort och handkompass :-) Jag tror nog att dom automatiska trimplanen är en kanonpryl, då kan man ägna uppmärksamheten åt saker som är betydligt viktigare. t.ex. var dina medpassagerare befinner sig samt navigationen och din framfart genom vattnet. Ha en säker och solig båtsommar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser