davahl 0 Postad 9 Juni , 2008 Var ute och körde skutan igår med goda vänner. Håller 17-18 knop när gasen plötsligt inte reagerar när jag drar på. Lättar istället på gasen och då dör motorn. Försöker starta en gång men det händer inget, istället börjar varnings signalen låta. Båten var ganska tungt belastad, 6 vuxna, och det gick hyfsat med sjö. Öppar motorluckan och det väller ut rök både ur förgasaren och bakom motorn samt luktar det brännt gummi å det grövsta. Jag har järnkoll på mätarna och de stod på samma som de brukar göra. Kan det vara impellern? Klarade drevet inte belastningen? Ryckutjämnare? Sjöräddningen kom och hämtade mig så den ligger nu i hemma hamn och lyfts ikväll. I vilken ordning hade ni börjat felsökningen? Jag är så sjukt orolig att motorn har skurit. Är det drevet så är det ok, då köper jag ett nytt. Båten är en Sea Ray 230 DA med 5.0 l Mercruiser och Alpha one genII drev Senast ändrad av davahl | 09 juni 2008 | 14:06 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 9 Juni , 2008 Luktar det bränt gummi i motorrummet brukar detta tyda på att impellern rasat med en massa djälva följdskador såsom överhettad motor med allt vad detta kan medföra. Men ibland har man också tur och behöver inte byta annat än impeller och knänas gummimuffar. OBS! se till att du hittar impellerns alla vingar innan du plockar ihop prylarna. mvh/Nitro Senast ändrad av Nitro | 09 juni 2008 | 14:09 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
davahl 0 Postad 9 Juni , 2008 Tack för svar. Ja och det är där mitt magont befinner sig nu. Det blir till att mecka drev idag.... Hur kollar jag om motorn klarat sig? Finns det något sätt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
davahl 0 Postad 9 Juni , 2008 Min båt är ju helförsäkrad. Vet du vad som gäller vid sådana här tillfälle? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 9 Juni , 2008 Svaret på din fråga är till 99% nej, försäkringen täcker inte maskinskada. OK, 1% chans, det går att hos vissa försäkringbolag teckna maskinskada ifall motorn är mellan 0 och 6 år. mvh/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Trollbacken 0 Postad 9 Juni , 2008 Ta en koll på generatorn och generatorremmen. Jag råkade ut för ett haveri på detta för ett par år sedan. Rök duktigt och gick dåligt. Fick byta generator och rem. Inte vansinigt dyrt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
davahl 0 Postad 9 Juni , 2008 En god ide. Jag ska slänga ett öga på den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sailfish 0 Postad 9 Juni , 2008 Tycker synd om dig, jag har suttit i din situation många gånger. Hoppas det går bra. Föregående skrev om impellern och jag instämmer. Har gjort samma resa med min förra sea ray. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Christian-Craft 0 Postad 9 Juni , 2008 Skurit? Går den inte runt alls? Kylsystemet är ju slutet och impellern sitter väl i drevet, så om det luktar jättemycket gummi i motorrummet känns det nog mer som ryckdämparen i mina öron. Har motorn gått helt torr efter att impellern lagt av, så hade nog hettan slagit emot dig och motorn knäppt ordentligt av värmen. Har råkat ut för det själv. Har en god vän som överlastade sin DC och där gick ryckdämparen i propellern (som ibland också/eller finns där) åt skogen innan drevet skadades av belastningen, precis som man hoppas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
davahl 0 Postad 9 Juni , 2008 Jag hoppas på detta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 9 Juni , 2008 Om det luktar bränt gummi och du har mercruiser/alpha så kan det nog vara så att ryckutjämnaren på svänghjulet släppt i vulkningen. Men att det ryker ur förgasaren tyder ju på mera problem, om det nu inte var så att röken bakom motorn uppfattades att den också kom från förgasaren. Om impellern som sitter i drevet bryter ihop så lär det inte ryka gummirök från denna i motor rummet. Jag skulle nog satsa på detta Det kan ju också vara så att kylningen/impellern brutit ihop så motorn blev snabbt överhettat, är inte säkert att tempmätaren hinner med, avgastempen i limporna ökar blixtsnabbt om kylvattnet uteblir. Det som tyder på temp eller olje problem är att varningssignalen tjuter, Gummilukten idetta fallet kommer då från avgasslangarna mellan knä och bockhorn, dessa tål inte hög temp, ryker också och luktar bränt gummi Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Spax 0 Postad 11 Juni , 2008 Hur går det? Håll oss uppdaterade! Hoppas att det löser sig till det bästa och att det inte drar iväg och blir allt för dyrt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
davahl 0 Postad 11 Juni , 2008 Jag lämnade in den idag på marinverkstad. Felsökningen ska vara klar innan fredag. Återkommer så fort jag fått mer besked. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
davahl 0 Postad 19 Juni , 2008 Fått svar nu. Förmodligen en topp packning. Står vatten i 2 cylinndrar och det är dåligt komp. Kommer ev. att behöva plana toppen. Är hittills uppe i 10.000 kr. = ) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrik_ 1 Postad 19 Juni , 2008 Beklagar! Ligg nära verkstaden i dialogen kring vad det kommer att kosta - det springer snabbt iväg till samma eller högre kostnad som för en ny servicemotor om kolvar, vevstakar m.m. tagit stryk. Lycka till - hoppas att du snart är tillbaka på sjön! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
davahl 0 Postad 19 Juni , 2008 Tack. Jag behöver ert stöd. = ) Ja, det är ångest på högnivå. Men det känns bra att det är duktiga killar som sköter det även om det tar en jävla tid. Är det bara topp packningen som gått så har jag den tidigast om 2 veckor. Är det mer fel så.... Vad kostar det att plana toppen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patrik_ 1 Postad 19 Juni , 2008 Ett par tusenlappar max. Om ventilsäten måste bytas så springer pengarna snabbt iväg -som sagt; man är snabbt uppe på motsvarande pengar som en servicemotor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
davahl 0 Postad 19 Juni , 2008 Meckarens teori är att 2 stift lagt av och att detta är kontentan. Låter det vettigt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smuggler28 1 Postad 19 Juni , 2008 att två tändstift skulle vara orsaken till skjuten topplockspackning låter långsökt, det vanligaste är att toppen rostar sönder mellan sjövattenkanal och cylindern, eller att man drar topplocket med fel moment och i skruvarna i fel ordning. eller att ytorna inte är ordentligt rengjorda innan montering. små fel som får stora konsekvenser. om meken föreslår att plana toppen så kan det antingen röra sig om ett litet läckage eller att toppen vridit sig efter torrkokning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thorax 0 Postad 19 Juni , 2008 Hej! Tycker att det låter som impellern rasat och motorn övehettat och packningen gått som följd av detta? Hppas det löser sig Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
davahl 0 Postad 19 Juni , 2008 Tjena. Nope. Motorn är uppstartad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sunbird205 0 Postad 19 Juni , 2008 Vad blev total budgeten? Jag betalade två tusen per topp med nya säten, styrningar och planing. //P Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
davahl 0 Postad 19 Juni , 2008 Vet inte än. Meddelar pris samt vad som gjorts när allt är klart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
davahl 0 Postad 24 Juni , 2008 Dagsrapport: Toppen har spruckit, men kolvar mm klarat sig. Nu jagar jag topp. Någon som har? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
davahl 0 Postad 25 Juni , 2008 Så ja. Topp är fixat. Totalt inkl. allt arbete, nya stift, nya filter, och topp. 15.000:-. Nästa vecka ligger den i vattnet igen. Köpenhamn... Here i come. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vadensjo 0 Postad 26 Juni , 2008 Hallå. Firman du lämnade in båten på var dem att rekomendera ???och om det var bra vem var det ?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
davahl 0 Postad 26 Juni , 2008 Inte billigast, men mycket duktiga. JF-Marin. Har du problem med din? Senast ändrad av davahl | 26 juni 2008 | 11:25 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vadensjo 0 Postad 26 Juni , 2008 Ja jag tror det är ryckutjämnaren som gått åt skogen. Jag tror ochså att dom är duktiga men det var väntetiden som fick mig att skick båten till höörs marin och fritid. Får bara hoppas på att det blir fixat snarast och det blir bra. Köpte båten i jan och har varigt ute 3 ggr så det käns lite surt. Ser du är från SKÅNE var har du båten ??? Har själv min i landskraona Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
davahl 0 Postad 26 Juni , 2008 Har min i Barsebäck. Finns ett ställe i Arlöv/Malmö som heter Malmö båtservice. Dom har bra priser och deras värsta rusch har varit. Hör med dom annars. Lundåkra eller? Var brukar ni fara? David Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vadensjo 0 Postad 26 Juni , 2008 Jag tror det är där jag bruka lämmna brukar snacka med Nicklas men dem kunde inte förän om ca 6 veckor. Båten gick iväg till höör idag och dom skulle kolla på det i slutet på nästa vecka så vi får se hur fattig man blir. Jag har båten i Lustbåtshamnen för första året och det verkar vara en trevlig hamn hadde tidigare i Borstahusen.Det blir mycket Ven med familjen och är det grabbarna så blir det Danmark. Men har fan aldrig varigt i köpenhamn och det är illa. Jag har en fundering om ekolodet vet du om det går att göra om det så det visar i meter istälet för fet ????? Senast ändrad av Vadensjo | 26 juni 2008 | 19:27 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser