norpan 0 Postad 24 Maj , 2004 Hej. Jag har en Mariner 150 hk 2,5l V6 Efi från början på nittiotalet (92-94). Motorn är en nedtrimmad variant av denna motor med 175 hk, detta är en prototyp för en 150 hk variant. Problemet med motorn är att den stannar efter ett tag 3-10 minuter vid lite högre varvtal (över 3000 rpm). Tomgångsgasen går att dra upp till höga varv, vid lägre varvtal går motorn som en klocka. Innan den dör går motorn bra även på höga varv, inga konstigheter alls. När den sedan dött första gången gör den det väldigt snart igen på höga varv. Vad kan det vara för fel??? Har kollat luftningen till tanken, inga problem, har även testat med separat trycktank och har samma problem. Har kollat filtret och har ingen smuts eller vatten där. Kylvatten kommer och motorn ger inte ifrån sig något larm. Vad kan vara fel??? Skulle vara mycket tacksam för all hjälp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kungen 0 Postad 24 Maj , 2004 Prova pumpa på handpumpen till trycktanken när den börjar dö, om det funkar med det är det nåt fel på bränslepumpen (membran el. liknande). Om du inte har handpump går det att spruta startgas direkt i förgasarna för samma effekt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Guest Postad 24 Maj , 2004 Man bör vara försiktig med att använda startgas till 2-takatre, speciellt på höga varv. Startgasen brukar inte innehålla olja, håller man på för mycket kan motorn skadas. Det går ofta bra att anända en injektionsspruta med oljeblandad bensin istället. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Uffe Postad 26 Maj , 2004 Kan ju vara så att motorn går varm men summern inte ljuder. Har för mig att i vissa fall begränsas varvtalet till ca 2500 varv. MVH / Uffe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
norpan 0 Postad 26 Maj , 2004 Tack för era svar, jag har ordnat så att motorn kommer till en verkstad som får reda ut problemet. Jag kan återkomma med resultatet om det finns intresse! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Tommmy Postad 16 Juni , 2004 Det finns det intresse av. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
norpan 0 Postad 16 Juni , 2004 Motorn har nu varit på verkstan och inget fel hittades, fortfarande stannar den innan den blivit varm känns det som, för den stannar en kanske 2 gånger sen går den perfekt. Har även rensat bränsletanken från lite skräp som fanns där, då det även var problem med vacuum i bränslesystemet ett tag. Fortsättning följer... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser