Gå till innehåll
söndag 26 januari 2025
Jesper-Visby

Sittbrunnskapell

Rekommendera Poster

Hej!

Jag fick med ett helt nytt sittbrunnskapell till min Junker 22. Kapellet är aldrig använt och är mycket fint med bl.a dragkjeda att koppla till sprayhood. Dock saknas de två kapellbågar som skall till för att allt skall funka. Min fundering är nu tror ni att det skulle gå att ersätta dessa försvunna bågar med tomrör för elkablar. De borde gå att spänna i en bågform och fästas med en träplugg i bågfästena, ungefär som ett tunneltält.

Vad tror ni??

Jesper - Visby

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Plaströren spricker och tål inte ljus och är för veka.

De stålrör för el som finns rostar så in i bomben fort!

Du bör skaffa rostfria rör men tillfälligt kan du prova med el-röret, den svarta i järn alltså.

Hälsningar,

Kalman

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag använde lattor till mitt förra sittbrunnstält men det var bara för att spänna ut taket. Går att köpa i olika bredder på löpmeter. De smalaste kanske går att böja som du behöver. Kolla

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När jag skaffade sittbrunnskapell så mallade jag innan med lite tunna lamellimmade bågar i trä, förstärka med knän i vinklarna. Och med små RF fästen ner i fästen på däck som skruvades i trät.... Fick kapellet och satte dit, snyggt.... så jag skaffade inte några häftiga RF bågar utan körde vidare.... hade dock inte kapellet uppe när det verkligen blåste så viss nedgång i funktion var det... men det är ett tips i alla fall. Och i vart fall får du en smäcker mall för senare inköp av RF bågar? Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Problemet är löst. Förra ägaren hittade de försvunna rostfria bågarna och så här bra blev det.

Jesper

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...