Gå till innehåll
söndag 12 januari 2025
Zer0

förstärka akterspegeln med plåt

Rekommendera Poster

tänkte slänga på en större motor nästa år, båten ska klara 70hk men den är väldigt gammal så tänkte förstärka spegeln först, slänga på en lite tjockare plåt sen plasta in denna, funkar det tror ni eller nått bättre sett?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla att akterspegeln är frisk.. dvs att den inte är genommurken och mjuk.
För om den är mjuk är det mycket stor risk att akterspegeln spricker..
Sen kan du använda dig av lite tjockare durkplåt (Rostfri) och eventuellt förstärka med ett par stag i trä eller annat material på insidan som du kan plasta in.

Senast ändrad av Daniel_B | 09 juni 2008 | 14:51

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ok, har en sådan plåt, om nu akterspegeln är mjuk skulle inte den knäckts när jag kör med den ? har 50hk på nu o kör varje helg, hur kollar man om den är mjuk om man inte vill riva ner hela akterspegeln?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tjena, knacka på aktern, det ska låta stumt, inga ihåliga ljud eller ploffljud. steg 2, låna eller köp en fuktmätare (finns hos husvagnshandlare, båthandlare o biltema m.fl) och mät av aktern med den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

om du tar upp båten på trailer o tiltar upp motor max kan du trycka längst ner på riggen ganska hårt då ser du direkt om det är stumt eller inte.min kompis åkte i sin bil efter mig o såg att i varje gupp så gungade motorn till rejält.var till att skära upp o plasta in ny vattenfast plyfa.ganska omfattande jobb men det vart bra.motorn vart helt stum sen när vi kontrollerade den sedan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

låter svårt det där, båten är från -63, aldrig lagad, eller förstärkt,

kanske skulle behöva en överkoll, hela kölen var förstörd så den fick vi ju plasta på direkten,

får kolla det i höst vid uppdragningen om motorn håller, :P

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...