queen24 0 Postad 9 Juni , 2008 Ny båtägare...! Hej Har 3st batterier ett som start batteri och två som förbruknings batteri. Jag behöver ladda dessa när jag ligger vid bryggan. Vad ska man köpa? Jag vill att alla batterier ska vara fullladdade varje gång man går ut. För en trevlig helg i naturhamn. Jag har ingen landström men en kabel in i båten fungerar, men vad behövs för att alla ska bli laddade? Snurrig som inte vet så mycket om batterier, men är mycket villig att höra och lära /martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bella440R 0 Postad 9 Juni , 2008 Solpanel? Är inte en kabel in i båten landström? I så fall behövs väl bara en underhållsladdare. Edit: ett besök hos www.sarskrivning.se kanske vore på sin plats oxå med tanke på rubriken. För inte laddare väl dina batterier en djungel? Senast ändrad av Bella440R | 09 juni 2008 | 12:46 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
queen24 0 Postad 9 Juni , 2008 Hej! Jag har funderat på solpanel men tanken är att börja med en bra laddutrusning. Typ underhålls laddare etc. Men vad behöver man jag? Vill ha en kontakt in sedan någon lösning som laddar och underhåller alla batterier. Om man köper an laddare kan man koppla den till alla batterier? /martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tropic_7800 0 Postad 9 Juni , 2008 Jag har själv länge kollat på denna laddaren skall bytte till den nästa vinte blev inga pengar över till det i år. Detta är ett ur klipp från hjertmans hemsida. 5498-300 Batteriladdare CTEK M300, 25A. Som ovan dessutom medföljer en startbatteriladdare 2890.- Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
neth 0 Postad 9 Juni , 2008 Jag har min laddare koplat till mitt ena batteri och batteriväljaren i lägge så att alla batterier är på, då laddas de utmärkt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 9 Juni , 2008 Har du kört till bryggan med fungerande motor-generator (typ 10 minuter motorgång eller så) behöver du knappast ladda startbatteriet alls på typ 6 månader, det är full-laddat om det inte är helt ruttet (och då ska du byta det i vart fall). Gör en energibalansräkning först ..hur stor batteribank har du, hur mycket har du sugit ur och hur fort behöver du ha tillbaks det ? Kan mycket väl vara så att du egentligen behöver mer batterikapacitet (bättre investering rent generellt) och klarar dig med klenare/billigare laddare..men det visar sig först när du gör balansräkningen. Solpanel = då har du alltid laddar'n med dig hela tiden och förlänger ute-liggar-tiden, samtidigt som du alltid har laddning i hamn. P.S. själv har jag ingen landström alls. Förlitar mig på solpaneler (2*42 W), vindgenerator (400 W max) och motorgenerator (50A max, 25/30 i snitt och 3* 100 Ah förbrukningsbatterier plus 1*105 Ah startbatteri) och har bekymmer med för HÖG laddning februari-juni då båten mest ligger still men det antingen skiner sol eller så blåser det och ingenting belastar batterierna = super-topp-laddade Senast ändrad av Gunnar_ | 09 juni 2008 | 21:30 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
queen24 0 Postad 10 Juni , 2008 Tack för bra svar! Hur gör man en energibalansräkning, hur får man reda på hur mycket energi kyl och värmare drar ?? Jag har tittat på solpaneler men drar de runt ett kylskåp?? Räcker det med en panel på typ 50w för att driva kylskåp och en radio ? eventuellt wallas värme fläkten på natten?? Det är sant att batteriet blir laddat om man kör till bryggan men det hjälper inte om man vill ligga på samma plats i 3dagar. Ju mer tanken fortskrider så kanske sol panel inte är så dumt. Känns som man vill ha en riktigt bra laddare plus en solpanel. Jag får nog börja med laddare så kan solpanelen värka fram under hösten vintern. Vad det gäller CTEK M300, 25A så är den dyr..finns det inga alternativ med bättre pris och lika bra prestanda tips? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
queen24 0 Postad 10 Juni , 2008 Måste bara säga att er båt ser riktigt cool ut. Försökte titta lite på nätet hittade ingen info.. Hur mycket plats finns det vill du visa lite bilder? Drömmen om en större båt började redan 1:a natten i en 24 fotare /martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 10 Juni , 2008 Att räkna är faktiskt inte så svårt när man fattat hur man ska tänka... Jag brukar som tumregel räkna med att allt drar 2 Ampere, då är jag på ganska säkra sidan.... KYL drar nog mest? Några lampor, dator, tv osv osv. Sedan räknar du ut hur många timmar du kör det som drar ström.... då får du kanske en förbrukning på till exempel 60Ah för en helg.... men du kör ju lite motor också? Som laddar? MEN standardgeneratorerna brukar inte vara så starka som man tror.... tycker det ska vara åtgärd 4 eller 5 i prioordning att byta utgeneratorn. Ok, nu vet du förbrukningen ungefär. Då kollar du batterierna. Du har två st, de är nog bara på ca 75 Ah styck? Dvs 150 Ah tillsammans... men det är inte sanningen ty du ska inte dra ur mer än hälften som max, helst bara 1/3. Då har du ca 50 Ah att förbruka... om batterierna var ok från början, vilket de aldrig är? Så åtgärd nr 1 är att köpa flera batterier, solklart billigast. Soklart förresten, en solpanel ger bara ström när det lyser.... och max bär man lyser i 90 grader mot solen.... Alltså köper du en så stor panel du har plats för, det är åtgärd nr 3. Åtgärd nr 2 är en batteriladdare, som någon skriver här så kommer ditt startbatteri inte att laddas ur nämvärt så en enkel laddare för bara dina förbrukare räcker nog? Storlek på laddare? Räkna baklänges bara. Om du ska ladda in ca 60 Ah så kollar du hur lång tid du har på dig....ligger din båt hela veckan så räcker en liten laddare.... men ska du ladda in under en enda natt i en gästhamn så behöver du kanske en 15-25 A! Det finns MYCKET skrivet om detta så du använder bara den utmärkta sökfunktionen och kollar in vad alla ger för råd. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wahlis 23 Postad 10 Juni , 2008 En kraftfull laddare är bra om du måste återfylla dina batterier fort men för det flesta räcker det med en som är lite mindre. Kommer den stå på laddning en tre fyra dygn innan nästa tur så kommer dina batterier att vara garanterat återställda. En midre laddare (ca 10A) i kombination med en solcell är nog ett ganska bra alternativ i ditt fall. Mvh Wahlis Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
queen24 0 Postad 10 Juni , 2008 Finns det för dumma frågor ?? Om jag nu köper an laddare hur kopplar jag den? Idag sitter det 3st batterier. Två sladdar på laddaren och 6st poler på batterierna. Behöver jag köpa något mer, typ något som fördelar strömmen till dom olika batterierna? Sorry för dumma frågor.. /martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 10 Juni , 2008 3 batterier, men bara två batteribanker! Ignorera startbatteriet, det behöver du (normalt) inte ladda med landström. De andra två (förbrukningsbatteri-banken) är paralell-kopplade, så du kan ansluta laddaren på valfri plus- och minus-pol på endera batteriet i den batteri-banken. Om du trots det prompt känner att du måste ladda även startbatteriet, så kopplar du ihop startbatteriets pluspol med pluspolen på något av förbrukningsbatterierna. Då laddas alla samtidigt (som sagts ovan så kan ihopkopplandet göras med batteriväljaren i läge alla om man har en sådan) annars tar man en startkabel eller en valfri sladd man råkar ha till hands, helt okritiskt. Energibalans: Gör en google-sökning på energibalansräkning båt så hittar du ett exempel på sidan 3 (Elenergiförsörjning i RB111) Senast ändrad av Gunnar_ | 10 juni 2008 | 20:05 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Grundlurad 0 Postad 10 Juni , 2008 Har själv haft stora problem med att få strömmen att räcka och ha alla batterier fulladade till nästa avfärd men jag spenderade en del pengar på grejerna och det var värt varenda krona. Köpte mig 3st gelebatterier på 70ah st och en dyr men bra laddare till dom. En Tystor på 10A. Har kvar ett av mina gamla syrabatterier till starten och det får endast laddning när jag åker och sen underhållsladdning på vintern. På dom övriga tre så kan jag utan problem ligga ute i 4-5 dygn utan att starta och ladda upp dom. Pluggar bara i kabeln när jag kommer hem och alla batterier är fulladdade på under ett dygn. Jag kan tillägga att jag inte snålar med ström utan har ett kompressorkylskåp och spelar ganska mycket radio och har även slutsteg inkopplat till bashögtalare och använder en del belysning kvällstid. Jag höll oxå på att kolla upp solpaneler men det blev inte lönsammt och dessutom så måste man ju ha dom nånstans på båten. Oftast när dom anger effekt på paneler så är det dessutom vid en högre spänning än man ska ladda med så efter regulatorn (som man får köpa extra) när man är nere i rätt spänning så har man betydligt lägre laddeffekt kvar än vad som anges. Då behöver man ju nån storlek större än tänkt och då blir det ännu dyrare. Kom oxå ihåg att gamla lite slitna batterier inte tar åt sig laddning lika bra heller. Alldra helst om man har dragit ur dom lite för mycket några gånger. Hoppas att mitt megalånga inlägg kan vara till nytta och inte bara gör dig yr. Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
queen24 0 Postad 11 Juni , 2008 Tack för alla bra svar det känns nu som jag vet vad det blir två stycken nya batterier och en bra laddare på minst 10A. Jag uppskattar alla era svar och förklaringar. /martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ulfa 2 Postad 11 Juni , 2008 Jag är kanske ingen elkunnig men kopplade enligt följande i min förra båt (Albin 25): 1. förlängningskabel för utomhusbruk mellan brygga och båt 2. Anslut jordfelsbrytare i båten, IP44, till kabeln från bryggan 3. Anslöt grenuttag IP44 (3 uttag) i batteriutrymmet till jordfelsbrytaren. 4.1 Uttag 1: laddare 15A kopplad till batteribanken, monterad i batteriutrymmet. 4.2 Uttag 2: stickpropp IP44 plus kabel fast monterad plus utanpåliggande uttag i ruffen IP44. 4.3 Uttag 3: se 4.2 fast utanpåliggande uttaget monterat under instrumentpanelen. Jag hade 1 st startbatteri 75A och 2 st förbrukningsbatterier 2 x 75A. Laddaren var en 15A Victron, kostade 1495kr, finns hos Hjertmans. Kanonbra laddare som laddar i tre steg. Jag kopplade laddaren till förbrukarbaterierna. Startbatteriet var avskilt, men med en 80A generator så var alltid startbatteriet fulladdat. När man låg vid en ö så var startbatteriet frånkopplat och all förbrukning togs från förbrukningsbatterierna. Passade på att byta alla kablar mellan batterier, generator, brytare, etc till Skyllermarks för att optimera. Fördelar med monteringen: man kan döda ett uttag genom att rycka ur stickkontakten ur grenuttaget man behöver inte klippa kabeln till laddaren för att göra en fast installation med dosa etc. man har 220V uttag för TV, elverktyg, etc i båten. Totalt gick väl hela kalaset på ca 2.000kr, fixade allt på en eftermiddag och det funkade kanonbra! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser