Gå till innehåll
måndag 11 november 2024
palmer

byta impeller b20 AQ 130

Rekommendera Poster

La i båten igår, något sent förstås, och givetvis så gick motorn varm. Hade igång den ca 5 minuter och då gick mätarn upp på rött nästan. Stängde av direkt. I motorrummet har det kommit in vatten.

Antar att det är impellern som har gett upp.

Fråga 1: Går det att byta den när båten är i vattnet.

Fråga 2: Varför kommer det upp vatten i motorrummet. Är det något mer som kan ha gått sönder?

 



Senast ändrad av palmer | 09 juni 2008 | 11:31

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När impellern rasar går motortempen upp men betyder inte automatiskt att det kommer in vatten i motorrummet.

 

Varför du har vatten i motorrummet går det bara att spekulera kring, felet kan exempelvis vara att impellern packbox gått eller så har motorn heta avgaser bränt hål i muffen mellan avgasröret och kröken.

 

Det går oftast att byta impeller trots båten ligger i sjön. mvh/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej. Du behöver tala om mer om motor och båt. Har Du sötvattenskylning eller bara sjövatten? Sitter impellerhuset högre än vattenintaget? Kolla slangarna, vatten i motorrummet tyder på någon slang som gått sönder. Lossar Du en av slangarna till impellerhuset så märker Du om vatten trycks in vid stillaliggande. Proppa igen slangen med lämplig träplugg medan Du kollar impellern. Har impellern suttit i under vintern? När byttes den senast? Hör av dig när Du kollat ovanstående så kan vi gå vidare. Lycka till. Göran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla så att inte packningen till oljekylaren gett upp...då kommer det mycket vatten in när motorn är igång samt att du kan få in vatten i maskinen..

Mer fakta om var det läcker vore bra tex om det endast kommer när den är igång

 

Affe

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du slang mellan vattenintag och impellerpump så kan du klämma åt den med en tving eller liknande om du inte har en riktig avsängningsventil..

 

vissa av dom gamla impellerpumparna har ett hål bakom packboxen (typ skvallerhål) Där kan det komma lite vatten om packboxen e kass.

 

De e bara att öppna locket till impellen o byta :-) kolla så att alla vingarna e kvar.

använd två skruvmejslar som avdragare och använd endast milt våld... när du fått ut impellern kollar du vingar och upphöjningen i impellerhuset..Är den impellern utsliten? byt iaf..fattas nån vinge så leta upp den (följ och dela på slangar och rör) Det kan vara den som gör att motorn inte kyler ordentligt...

Är hela pumpen kas så kan man renovera den eller köpa en ny kullagrad

 

mer info ger mer hjälp...

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte hur gammal impellern är. Köpte den förra året på Båt o Motor i Valdermarsvik.  Har inte startat om motorn efter att den blev varm så jag vet inte var det kommer in vatten, ska kollas o återkomma om det. Båter har stått utomhus i vinter.

Motorn är sötvattenkyld, ingen separat kylning alltså.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Impellern ska gå bra att byta med båten i sjön. Sitter ju ovan vattenintaget.

Vatten i motorrummet kan komma från många ställen. Kolla/byt impellern så kan du sen starta motorn och se vart vattnet kommer ifrån. Kan ju även gå att kika runt om det hänger någon vattendroppe nånstans. Jag har själv haft problem med rören som går in/ur vid termostathuset, är ju bara instuckna. Kan ju även vara limpa eller knä som rostat eller spruckit.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, en fundering bara, körde du runt motorn med en glykolblandning innan du ställde undan båten i vintras? Annars så är jag rädd att du kan ha större problem än att impellern är slut. Har du otur så har motorn frysit, kolla oljekylaren så att den inte läcker samt att du inte har vatten i oljan.

Mvh Dessin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Råkade ut församma sak och i mittfall hade frostpluggen ramlat bort i limpan den gick så varm att packningarna smälte till kylrören i koppar och avgas slangen efter knä tog eld.. det släckte sig själv när den började ta in vatten genom avgas slang.. motorn klarade sig och går bra tog komp prov och den låg på 12,5kg på alla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...