Gå till innehåll
onsdag 16 april 2025
strandad

Hjälp! Kladdig galon?!

Rekommendera Poster

Dax för era brighta hjärnor att hjälpa en rookie igen!

Skulle rengöra galonklädseln och speciellt instrumentpanelen och ratten. Den vita galonen var minst sagt skitig men massor av gula prickar. Försökte först med ett milt rengöringsmedel anpassat för galon men då hände ingenting. Så i min iver efter renhet lyssnade jag på något tidigare råd om kemisk bensin och prövade med aceton. Och tamejtusan vad fint det blev!

Problemet är att ytan nu är klibbig och kommer dra till sig skit som flugpapper! Hur åtgärdar jag detta? Finns det något polish man kan använda för att få ordning på ytan?

Antar att någon annan haft nått liknande problem och kommit på nån fin lösning?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen lösning på själva problemet. Kan bara konstatera att galonen blir riktin fin med aceton, MEN, några månader senare sprack stora delar av dynorna. Jag är säker på att det var acetonet som är för aggresivt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En erfarenhet jag med åren själv fått är, lossar inte skiten, måla över. För det finns specialfärg att spraya med. mvh/Nitro

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Donna-Lee

Jag läste om biltemas galontvätt här
http://www.maringuiden.se/forum/;thread=70160

men skulle själv provat på med ett tips som jag fick i helgen, det kanske inte fungerar på galon men vem vet? Det ska vara kanon på plast etc. Kommer själv att prova på det.
Ta en liter vatten, tre matskedar bakpulver och tre matskedar salt. Det blir en reaktion med bubblande vatten, tillsätt lite citronsaft för luktens skull. Lycka till.

/U

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har målat vinyl med vanlig våtrumstäckfärg och den verkar sitta fast bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bara att beklaga det inträffade. Gjorde en liknande miss och provade att försegla den klibbiga ytan med olika vaxer (typ bil-/båtvax). Fungerar ett tag, blir halt som tusan och får göras om. Har svårt att svara på om vaxet mättar galonen med tiden, eftersom jag valde att klä om. Min uppfattning är att äldre galon tenderar att klibba i större utsträckning än ny, varför flera säkert nått vettigt resultat på nyare. Jag skulle dock aldrig prova. Något jag senare provade på den nya galonen var Biltemas boat cleaner. Något så in i hilvitte bra, trots mina bottenlåga förväntningar på produkten. Deras galonrengöring funkade inte lika bra. Soffa och ryggstöd var hyggligt nergrisade efter motormeck och blev i stort sett som nya. Jag skulle nog slå en signal till firma som säljer en del galon, typ Galantplast i Göteborg, och höra om de har något tips.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För att göra rent galonen kan jag rekomendera Limtvätt som finns i Watski´ s sortiment.
Det tar bort ALLT smuts utan att skada eller torka ut galonen//ML

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kom att tänka på sånn där galonfärg som man kan lacka om dörrsidorna i bilar med, jag lackade mina beiga dörrsidor i taunusen till svart,  blev kanonsnyggt, som nytt. jag fick tag på det på mekonomen, ett par sprayburkar så var det klart, torkade fort åxå.

det kanske går att måla över kladdet,  typ  kapsla in det i ny galonfärg ?

Annars kanske det går att sätta på nån snygg överdragsklädsel liknande man gör i bilar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla råd. Biltemas galontvätt var ju sämre än kallt vatten. Fast boatcleaner skulle man kanske ha försökt med. Att måla vill jag undvika då jag tycker det är overkill på en galon som bara är åtta år.

Använde slutligen en sko/skinn-kräm som var genomskinlig. Royal Skinn cream hette den och var riktigt bra. Den mättade och överflödet torkade man bara bort. Nu är ytan riktigt blank och fin samtidigt som det är rent. Återstår bara att se hur det blir med tiden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...