Gå till innehåll
lördag 22 februari 2025
Swimmer

Vatten i oljan och oljan i vattnet

Rekommendera Poster

Hej alla! 

Har precis skaffat beg Bayliner 2858 (1999:a). Lät ett varv göra service och byta bälgar innan jag sjösatte. Motorn är en en färskvattenkyld 7,4 L Mercruiser V8 MPI med Bravo 3 drev. Hade hoppats på att det skulle vara bara att köra sen men nu är det lite problems.

Märkte först att det kom oljefilm på vattnet när jag startade motorn eller la till. Tänkte att detta kunde vara rester från vinterkonservering, nyservat drev, etc. Men nu i helgen märkte jag att oljetrycket var lägre än sist och när jag kollade stickan var den i princip torr. Det lilla som syndes längst ut/ned var dessvärre grumligt också. Fyllde på ca 4 liter innan nivån kom upp dit den skulle. Märk här att jag kört ganska lite, max 5h. Typ en liter i timmen rakt ut i naturen m.a.o. Inte vad man hoppats på, men problem är väl till för att lösas som klyschan säger.

Så: 1) det kommer vatten i oljan, och 2) oljan verkar gå ut med avgaser och kylvatten. Vad göra??

Finns oljekylare på dessa modeller har jag fattat. Är en trasig/läckande sådan den mest troliga orsaken? Eller topplockspackning?

Har inte kollat det slutna kylsystemet, men felet borde väl vara någonstans i anslutning till sjövattenkylningen? Vilka delar kyls av sjövatten på en färskvattenkyld motor?

Hoppas detta är något jag kan meka själv för alla varv och reparatörer i Stockholmstrakten är väl fullbokande t.o.m. september...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kollade du oljan innan du började köra? att den skulle dra 1 liter på fyra timmar utan att du märkte det i form av lukt och blå avgasrök är inte troligt. gissar att nån greasemonkey på varvet missat hur mycket olja det ska vara i. om den skulle läcka så mycket skulle det synas i vattnet bakom båten efter att du stannat motorn.

färskvattnet kyler motorblocket, sjövattnet kyler värmeväxlaren och limporna, avgasknän.

En skjuten topplockspackning kan man meka själv om man är lite händig eller har en polare som kan hjälpa. alltid bra att vara två. speciellt dyrt är det inte heller, hansen marine har det du behöver. (piratgrejer som funkat för mig i alla fall)

jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för inlägget. Jo, det syns i vattnet att det kommer ut olja, så det läcker rejält nånstans. Motorn går bra annars vad det verkar - ingen rök eller något sådant.  Går oljekylaren på färsk- eller sjövatten?



Senast ändrad av Swimmer | 09 juni 2008 | 10:21

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kontakta varvet omedelbart och påtala felet och be att de rättar till detta omedelbart! Kör du med det ett tag utan att säga till så kan de (i värsta fall) säga att det inte var deras fel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kan inte svara på om oljekylaren får sjövatten eller förskvatten men det borde du kunna se. sitter den kopplad mellan värmeväxlare och limpan är det sjövatten sitter den mellan värmeväxlaren och motorblocket så är det färskvatten. släpp på en koppling och kolla om det är glykolvatten som kommer ut. det räcker med att fukta med mindre än en droppe på fingret och smaka på vattnet, är det sött som socker så är det glykol, (spotta ut det är giftigt som fan). om oljekylaren får sjövatten så är det ett hett tips att det är den som strular. mycket enklare än en topplockspackning men fan så mycket dyrare. lycka till

 

jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...