Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
Thomasn

Utflyktsbåt // fiskebåt

Rekommendera Poster

Hjälp!!! Jag letar efter en båt som kan kombineras mellan utflykter med enstaka övernattningar och fisketurer ev med övernattning. jag har tittat på allt från örnvik med mittkabin till cresent Ht, Yamarin Finnmaster Wa Silver Wa Och jag har fastnat lite för Wa båtarna Är det någon som har erfarenhet av finnmaster eller Silverbåtarna. jag lutar själv lite åt Finnmaster pga att Silvern blir i största laget då minsta Wa båten är 6.5m sedan har jag sett en märklig sak Finnmastern uppger ett djupgående av 0,7m medans Silvern bara uppger 0,35m Är inte det konstigt? Vad beror detta på och vilken skall man välja?????

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du tittat närmare på Yamarin 5800 och 5940? Har själv en 5800 som används både till fiske och som fritidsbåt. Funkar görbra. Här t.ex finns en 5800 - http://www.blocket.se/vi/16671095.htm?ca=11_s och här en 5940 - http://www.blocket.se/vi/15776624.htm?ca=11_s

Skillnaden på 5800 och 5940 är att 5940 har lite större kabin och mindre akterdäck.



Senast ändrad av Gesse | 10 juni 2008 | 18:07

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Djupgående: verkar troligt att 0,7 meter är med motorn nedfälld, men att 0,35 är enbart båtens köl (eller med motorn uppfälld).

Båda måtten borde väl vara stillaliggande, för propellern kan både gräva sig djupare ned (på väg upp i planing) och gå högt (uttrimmad motor och toppfart)

Plast eller aluminium: Det är stor prisskillnad. Silver Eagle 650 WA hittar jag ny för 481.000 kr med 150 hk Verado. Finnmaster 5700 WA kostar bara 331.000 kr även om du väljer största motor på 115 hk. Vikten är ungefär samma, så med större motor lär Silver gå fortare, om du är intresserad av det. Annars betalar du mycket för att få aluminiumskrov, som tål mer och ger ett högre andrahandsvärde, men alternativet är att välja en större båt med mer plats.

Yamarin påstår många har hög kvalitet och deras 62 WA är lite tyngre och har större kabin eftersom fördäcket ligger lite högre. Ungefär samma pris som Silver.

Värt att fundera på är också valet mellan utombordare eller inombordare, eftersom försäkring blir billigare med inombordare. Den svenska storsäljaren då påstås vara Ryds 23 WA som kostar ungefär 461.000 kr ny med 220 hk inombordare. Då får du en båt som är 7,3 meter lång och väger 1650 kg, medan Finnmaster (den lättaste av alternativen) väger ungefär 1100 kg inklusive utombordaren. Lättare båt drar mindre bensin, men en längre och tyngre båt klarar vågorna bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Försök få tag på Båtnytt nummer 2 år 2006. Där testat fem olika Walkaround. Tidningens favorit är Finnmaster 6600, tätt följd av Rocad 706 och Ryds 23. De övriga två är Galeon 600 (som är billigast) och Capelli 24 (dyrast).

Ryds 23 WA testas även i Vi Båtägare 12/2007 efter att ha varit redaktionens båt under 6 månader. Bra båt. Usel leveransservice. är sammanfattningen. Jag tycker att båten verkar mycket för pengarna om man vill vara ute hela familjen. Badbryggan bak blir klart bättre med en inombordare. Övriga fyra i testet ovan har utombordare.

Däremot är nog Rocad bäst om det är fiske som är huvudsyftet.

Capelli är bäst att sova i: har den klart elegantaste och bäst utrustade ruffen (Båtnytt 2/2006)

Finnmaster 6600 som sagt testvinnare: Hela båten känns genomtänkt på många sätt och är utan tvekan den mesta allroundbåten i testgruppen. Den passar till allt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tips och synpunkter Jag har en Ryds 535Fc  som jag säljer för att den enligt mitt tycke är för platt i botten i och försig lättdriven men ack så stötig i lite grövre sjö och väldigt trång om man är mer än två pers i och så är den så svår att hålla ren om man får några fiskar.Fick förövrigt 11st härom helgen utanför kils udde i Vänern 2 gröna och resten lax och fisket som jag talar om är trollingfisket som jag började med i fjol och helt fastnat för.   Någon inombordare blir nog inte aktuell eftersom det blir en del vinterfiske på de stora sjöarna. Tack Gesse jag vet att du är nöjd med din yamarin då jag följer din blogg din båttyp är definitivt ett hett alternativ jag har även sett det du skrev om att få upp motordata och bränsleåtgång på loggern undrar om det går på en Garmin?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vinterfiske -- då förstår jag att du är sugen på aluminium. Ett alternativ för övernattning med aluminiumskrov som liknar Gesses förslag Yamarin 59 är nya Buster AWC. Test i senaste Vi Båtägare (6-2008) där den påstås kosta 440.000 med 150 hk.

Inombordare på vintern -- jag förstår inte problemet, men gissar att det går att lösa. Finns ju många som kör med inombordare fram till isen blir för tjock... 

Ytterligare alternativ bland Walkaround är Uttern S64, Aquador 21 och Askeladden 635.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, kom på att du har fel när du skriver Silvern blir i största laget då minsta Wa båten är 6.5m.

Det finns två Silver WA, en Eagle som är 6,50 och en Shark som är 6,05. Förra året hade de kampanj på Silver Eagle Shark Verado Edition med 135 hk för 369.000 kronor -- det verkar fortfarande finnas nya -07 båtar av Silver Shark på internet. Den båten är nog även mer jämförbar i storlek med Finnmaster 5700.



Senast ändrad av Jonas478 | 12 juni 2008 | 08:33

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade en katalog för Silver som jag tog på Båtmässan förra året. Det verkar finnas ganska få skillnader mellan Eagle WA 650 och Shark WA 605. Den uppenbara är att 650 tål större motor, väger 100 kg mer, är godkänd för 7 personer istället för 6, samt är 15 cm bredare och 45 cm längre. Men i övrigt så hittar jag bara att den har Ankarrulle i fören och Förarsoffa med fällbar sittdyna -- medan 605 har en enklare låda som kallas Förarsoffa med fällbart ryggstöd och förvaringsutrymme.

Texten antyder att Eagle WA 650 har större kabin. för det står i kabinen finns en fullängds V-formad koj med iläggsdyna. I texten om 605 står bara finns kojplats för två personer.

Bäst är väl att hitta en båthandlare som har båda så att du kan jämföra i verkligheten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Jonas Du har verkligen koll

men när jag menade i största laget så var jag otydlig. Jag menade att jag inte har bil att dra ekipaget med och blir båten för tung så måste jag köpa större bil och då faller hela affären.  Ang silver så är kabinen på en Shark inte mycket mer än ett stort stuvutrymme och eaglen har fallit på en onödigt fast akterbänk och den är ju också 100 000 dyrare så just nu lockar finnmastern och GALION 630 mest, den senare har ett väldigt attraktivt pris och skall enligt uppgift gå väldigt bra i sjön, men hur är kvaliten? någon som vet. Den bär även motorer upp till 175 hk men då kanske man behöver en särskild trollingmotor och då blir väl både priset och vikten väl hög????

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vikt på trailer -- har själv min båt på trailer så jag förstår precis problemet, fast för mig är det BE-körkort som skulle behövas för att kunna öka båtvikten.

Galeon 600 --- den som testas i Båtnytt 2-2006 med sämst omdöme: Inte helt färdig... skjutdörr i plexi som skramlar... Nedfälld aktersoffa skramlar... Ingen kedja eller dörr säkrar öppningen bakåt... Förarplatsen bedrövlig utforming fåtöljer... Klumpig reglagebox... Bränslefyll uppe på däck... Vasst ankarbeslag längst fram... Skrovet omodernt... För tunt skrov... Fast även plus för stora stuvfack, bra förarplats i övrigt,

Galeon 630 --- Ser så annorlunda ut att jag funderar om den verkligen har samma tillverkare. Smalare, 100 kilo lättare, spetsigare fram. Ett tips är att inte lita på tillverkarnas uppgifter om vikt, när jag köpte min båt stod det 350 kg i broschyren, men rätt uppgift verkar vara 410 kg (som det står numera om Ryds 478). 17% extra kan ju lätt spräcka trailer-kalkylen, särskilt när man fyllt bensintanken (175 liter i Galeon 630 väger nästan lika mycket) och lastat i ankare, packning och övrig utrustning...

Finnmaster 5700 --- verkar vara ungefär lika liten inne i kabinen som Silver Hawk. Har du kollat?

Förstår frestelsen med lågt pris, men båtar byggda i Polen verkar ha sämre rykte, så jag skulle inte köpa utan en rejäl provkörning.

En sista fundering: Kanske är det omöjligt att förena trailer med OK övernattning? För att få tillräckligt låg vikt tvingas du ta en båt som har för liten kabin för att det ska fungera att övernatta. Avgörande är kanske hur bra akterkapell det går att få, så att ni kan ha packningen uppe i sittbrunnen medan ni sover. Yamarin 62 WA har en smart lösning med kapellgarage framför vindrutan. Till Ryds 23 WA finns ett stort akterkapell. Men annars har jag inte hittat att att båtarna går att få med kapell bak. Värt att kolla?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Viktmässigt så ska Finnmastern 5700Wa och Galion 630WA väga lika mycket 850kg tom. Trots att Galion är 0,6m längre och ca 20cm bredare så det är klart att det är prutat på godstjockleken någon stans och kanske även kvaliten.Jag har varit inne i båda och de är likvärdig i kabin klart övernattningsbara de är klart att man får flytt ut lite utrustning och vi har ju legat i Ryds 535FC och det gick utmärkt. Och för våran del handlar det bara om enstaka nätter. de mest markanta som märks är galions stora uteplats men de som tilltalar mig mest är Finnmasterns kvalitetskänsla

Med andra ord så fort jag får min Ryds såld så blir det nog Finnmastern trots allt

Tack för alla kloka och välgrundade synpunkter

Mvh Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett tips är att kolla Örnvik båtarna, har själv en 540 som jag är super nöjd med. Har stort skarndäck så den känns som en WA men är verkligen i funktion att både sova och fiska med. Fiskar själv mycket och på helgerna är vi ute i båten och övernattar. Min båt är dessutom byggd i Polen och jag på mitt ex har inte haft problem med kvalitsorten =) Funkar perfekt......

Min modell heter 540 DC men det finns modeller som är större t.ex 630 DC som är exakt lika i utrustning fast något längra bara.

/Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tittade nu igen på broschyren från Finnmaster 2008, alltså

http://www.yamaha-motor.se/Images/FinnMaster-broschyr_2008_svenska_tcm36-241526.pdf

och på stora bilden av Finnmaster 5700 WA syns ju faktiskt tydligt att det sitter ett kapell bakom/ovanför förarens huvud. Inte helt perfekt placering kanske, ser ut som att man lätt slår i huvudet i stagen om man är fullvuxen...

Men på nästa sida (sidan 11) under rubriken Extra utrustning finns T-top tak med kapell som väl är det man ser på lilla bilden bredvid. Hittar inget pris på det, men verkar vara en bättre lösning.

En del som är viktig för oss (med 3 barn) är hur det går att bada från båten och då ser Finnmaster 6600 mycket bättre ut, med en dörr i aktersoffan. verkar praktiskt även när man ska lägga i ankare och liknande -- knepigt att kliva över soffan i Finnmaster 5700.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! DET BLEV EN NY FINNMASTER 5700 WA

Det kändes som det var båten för mina behov, den blev utrustad med en yamma 115 hk,hydralstyrning med tanke på autopilot, pentrydel, dubbla batterier, och spolpump. har även köpt en ny Bålsta 1500 regad trailer. Hämtar båten på Fredag !!!!!!!!!!!!!!Cool

 

 

 

 

//Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis vad roligt! Återkom gärna med lite synpunkter framöver. Går själv i köptankar av samma båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, Grattis till nya båten! Yamaha F115 blir fina fisken, har en sån själv och är inne på 6:e säsongen utan några problem. Bålstasläpet REG 1500 blir också bra, har samma själv (dock REG 1350 men det är ju samma trailer). Busenkel att hantera själv. Köpte till gångbräda till min och det har jag inte ångrat. Skriv gärna några rader, positvit och ev negativt, om båten sen när du använt den ett tag. Alltid kul att läsa och kanske andra som funderar på en Finnmaster 5700 WA får lite hjälp på traven då också. /Bo

 

Senast ändrad av bossee | 29 juni 2008 | 17:16

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har provat trailern som jag hämtade i fredags på min ryds 535 och det var ju som en dröm att både få i båten i sjön och lasta opp den igen jag provade några gånger och hade trailern längre o längre upp ur sjön, det var helt otroligt va grunt det gick att sjösätta jämfört med min gamla trailer. Och jag har också utrustat min med gångbräda.

angående båten så ska jag bygga på trollingutrustningen innan den kommer att andvändas efter ordning så det dröjer nog en stund innan den kommer att köras, men jag kommer naturligtvis att prova ordentligt i helgen

 

 

Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går som sagt och funderar på en finnmaster 5700 wa. Kan man få en utvärdering efter 2 månaders användande?

Tack på förhand!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har idag beställt en finnmaster 5700 wa, hur har det gått för dig? Har du några tips efter att ha haft den ett tag. Vad har du utrustat den med?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...