Gå till innehåll
onsdag 25 september 2024
Anyone

VDO Tankmätare

Rekommendera Poster

Hejsan.

Har sökt & sökt men inte funnit det svar jag efterlyser.

Fick frispel på mitt gamla elsystem anno 1969, 12 V & 24 V. Slet bort en massa för att börja om.

Har en tankmätare till min dieseltank, som jag går bet på hur jag ska koppla in.

Två kablar kommer tanken (givaren) , och på baksidan av instrumentet finns 3 stift (förutom belysning) som har märkningen: plus,minus & G.

Nå´ n vänlig själ som sitter inne med svaret?

//Anyone



Senast ändrad av Anyone | 08 juni 2008 | 21:19

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Länk till installationsanvisning med schema för nya VDO-mätare:

VDO

enda väsentliga skillnaden är att dessa givare är i plast med två poler och din förmodligen i metall. Då har du antingen bara en enda pol (G) på givaren. Den andra är jord/minus och kopplas direkt till givarflänsen, t ex via ringkabelsko mot en monteringsskruv. Det finns också varianter med en separat flatstiftsanslutning mot själva flänsen. Dina två kablar går med största sannolikhet till G resp givarfläns.

Tänk också på att givarens jord i mindre vackra elsystem kan utgöra tankens enda jord och alltså inte får tas bort eller vara risigt utförd. Se över hela bränslesystemets jordning om så visar sig vara fallet. Av samma skäl är det mindre bra att kasta om G och jord även om mätaren i sig funkar ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Supertack för svaret.Ska kolla med båten i kväll.

 

Tack igen.

//Anyone

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funkade kanon; stort tack för hjälpen.

 

//Anyone

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...