Dixie 0 Postad 8 Juni , 2008 Äger sedan något år en Dixie MH med en Yanmar 8 monterad i förpiken och lååång axel till propellern. Ca en meter bakom motorn sitter en oljekopp och en packbox. Nu har oljan börjat bli lite mjölkvit och jag förstår att det kommer in vatten. Fråga 1: Är det fett eller olja jag bör använda som smörjmedel, Fråga 2: Vad är det som jag behöver byta, är det komplicerat / dyrt. Tacksam för tips /Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hustran 0 Postad 8 Juni , 2008 På min axel sitter dessutom en skruvkopp eller vad det kan heta. I den lägger jag i vattenfast fett, drar sedan ett par varv då och då. Ser ingen sån på bilden, hoppes ngn. annan mer intelligent kan hjälpa dig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dixie 0 Postad 8 Juni , 2008 Det finns ingenting utom den skruv som man tar bort för att fylla med något lämpligt Se bild /Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hustran 0 Postad 8 Juni , 2008 Aha, sån har jag aldrig sett men den fungerar nog likadant. Jag använder som sagt vattenfast fett. ( har en lastgammal burk från Texaco) eftersom du inte har tryckt i ngt. på så länge så skulle jag ta mig tid att fetta o fetta o fetta så du känner att du fått i tillräckligt. Men som sagt hoppas ngn. som vet bättre hör av sig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Donna-Lee Postad 8 Juni , 2008 På scampi trettian sitter det också en smörjkopp efter motorn som sitter fram och det är olja du ska ha om det är likadant. Oftast är det en slang kopplad till stället men det går att sätta en liten behållare som fungerar bättre. Slangen kan lägga sig så att det blir luft i den och då fungerar inte självtrycket. /U Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dixie10 0 Postad 6 November , 2008 Hej Henrik, Vi har en Dixie MH 76a, se bilder på Dixie10. Vår båt har en nippel, slang och en liten flaska med olja som hänger i skåpet brevid toa. Se bifogad bild. Vet tyvärr inte vad det är för typ av olja som används. MVH Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smoegen 89 Postad 6 November , 2008 Nu vill jag inte utge mig för att vara expert,,, men olja används, mer fördel så tjock som möjligt nu när det har kommit in vatten.. när sedan båten står på land så byter du simringarna i den mässingsfärgade grunkan(det är två stycken, dessa håller skagerack/österjön på rätt sida dit skrov) men se då till att du får simringar med fjäder i rostfritt, annars får du ta o pilla loss dina gamla fjädrar,, har själv gjort denna tabbe så nu har jag istället psv tätning. ha´ t pent Smoegen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ballad_kopian 6 Postad 6 November , 2008 hej , har samma på min båt med. det skall vara olja i dom. och det är 2st dubbeltätande packboxar som sitter i den mässings delen där oljan skall vara i. min tog in vatten där inte mkt men det små skvätte lite när man körde. så jag bytte packboxar och lager i den. och även propeller axeln då den tydliegn oxå var sliten där bakilit glid lagret närmast propellern hade slitit på axeln. bytte alla lager och packboxar i drivlinan. inte speciellt svårt eller komplicerat. fixar man lätt på några timmar. känns bra att gjort det . inte speciellt dyrt behöver det bli om man inte mäste byta propeller axeln. men den får man mäta med en grej som är nogrannare är ett sjkutmått tror jag. mvh Johannes Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dixie 0 Postad 9 April , 2009 Slutade med byte till Black Jack som en fackman hjälpte mig att sätta dit. Funkar bra och skall inte kräva något underhåll. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser