erikarts 0 Postad 8 Juni , 2008 Hej, min utombordare har gått på en härligt blandning av bensin och diesel en liten stund (inte jag som tankade och körde). Den stannade så klart efter en liten stund eftersom tanken innehöll 1/3 diesel. Vad behöver jag göra för att få motorn att gå som en klocka igen? Det är en mercury 75 hk 2-takt med separat oljetankt (-98) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
535GT 36 Postad 8 Juni , 2008 Du behöver inte göra mer än att pumpa igenom ny bensin, gärna utan diesel och sen bara köra. Det blir inga skador på din motor, bara mer smörjning, så det är bara att plocka lös stiften och rengöra, alt byta dem. De lär vara lite skitiga... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tommpa 0 Postad 8 Juni , 2008 Och förbjuda den som tankade den att inte göra det igen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
CaptainH 3 Postad 8 Juni , 2008 Låt den som tankade dieseln vara med och meka. Göra det skitigaste jobbet. Han gör inte om det då!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
erikarts 0 Postad 29 Juli , 2008 Har kört en hel del sedan olyckan men motorn går fortfarande dåligt. Jag rengör tändstiften med jämna mellanrum och de har en del sot på sig varje gång. Jag har blandat i K-akut förgasar rengöring men det har inte heller gjort någon skíllnad. Problemen är att den stänger av sig på tomgång, när jag lägger i växel och även när jag lägger i backen när jag lägger till. Det spelar igen roll om motorn är kall eller varmkörd. Jag upplever den också som mer rökig och även lite törstigare än vanligt. Jag har också märkt att att blåsan aldrig blir hård hur mycket jag än pumpar men motorn blir sur om jag pumpar länge så det verkar inte vara stopp någonstans. Den nuvarande lösningen är att varva upp med tomgångsgasen och sedan kasta i växeln. Accelerationen är ok prestandamässigt förutom att den går lite knackigt precis när belastningen är som störst men toppfarten har inte blivit negativt påverkad och gången är jämn i planingsfart. Någon som kan tipsa om vad som är fel? Senast ändrad av erikarts | 29 juli 2008 | 16:05 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 29 Juli , 2008 Antagligen har du inte tömt flottörhusen på förgasaren att dieseln rengöringsmedlet kan ha löst upp skit som satt sig i nålar/ventiler i förgasaren. Gör ren förgasarna och i med nya stift så ska du se att den går som en klocka. Mvh Magnus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
erikarts 0 Postad 30 Juli , 2008 Ok, tack för svaret. Nu är jag tyvärr inte någon van mekare men vill gärna försöka själv. Hur svårt är det här ingreppet och måste jag justera förgasarna när jag rengjort dem? Är det någon som har tips på bra manualer eller böcker med instruktioner? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
erikarts 0 Postad 20 Augusti , 2008 Lite konstigt sammanträffande men motorn började krångla direkt efter att dieseln hade körts i motorn och nu visade det sig att dieseln inte var boven trots allt. Jag började med att spreja crc förgasarspray i fördelaren och förgasaren samt skruvade upp tomgången men det hjälpte inte ett smack. Kände att blåsan var lite slö så jag bytte slangen komplett med anslutningar och blåsa. Vips går motorn som en klocka igen. Så kan det gå... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
All_to_slow 1 Postad 20 Augusti , 2008 Låter ju som att det var något i blåsan/slangen som inte tålde diesel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
erikarts 0 Postad 24 September , 2008 Ny slang hjälpte bara tillfälligt. Nu är den fina gången tillbaka igen. Någon som har tips på vad som kan vara fel? Motorn går taskigt på tomgång och stänger av sig om jag inte ökar varvtalet. Jag måste varva upp in jag lägger i växeln för att motorn inte ska dö. Stiften är alltid blöta när jag tar ut dem så jag antar att något inte står rätt till med blandningen. Om jag skulle ge mig ikast med att plocka av en förgasare för att kolla flottörhus, måste jag då göra en massa inställningar sedan? Jag vågar inte göra något som kräver justering av förgasare tex. Jag har testat med att öka tomgångsvarvtalet men det hjälper inte. Det ligger på ca 700 när den håller sig i liv på tomgången. Den svajar dock en del. Har också provat att spruta in CRC i insuget men det gjorde ingen skillnad Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sativa 0 Postad 24 September , 2008 Gör rent o blås ur tankanslutning på motor, byt ev, filter, gör aven ren pumpen.sen går den som tåget. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Magnusjansson 0 Postad 25 September , 2008 Mycke som har löst upp sig av dieseln o förgasarrengöring verkar det som, tror att en eller flera flottörnålar inte tätar längre. Dessa ser till att mängden bensin i förgasarna hålls på en jämn nivå! Om du kan lossa någon kåpa så du ser in i förgasarna, pumpa på blåsan samtidigt som du kollar in o ser du att någon/några förgasare flödar av bensin så tätar inte den flottören. Då blir det till att plocka isär o rengöra nålen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bamse8 5 Postad 25 September , 2008 Verkar som att det är någonting med lågfartsmunstyckerna. Antagligen skit som dieseln har löst upp eller gummirester från slangen eller någon membran. Du skulle kunna prova att köra igenom systemet med en kraftig blanding av förgasarsprit o lite bensin och när motorn går bra slår du över på frisk ren bensin. Hjälper inte detta då är det nog bara att ta isär förgasarna o blåsa rent tyvärr. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Scopett 0 Postad 26 September , 2008 Jag hade ett liknande problem en gång, dock inte av samma orsak... Efter stillestånd på 3år hade förgasaren geggat igen Motorn betedde sig precis som du beskriver. Plocka isär förgasaren ALLA munstycken måste renblåsas med tryckluft (på min mercury satt det ett lite dolt och då får man göra och göra om igen) kolla som sagt tidigare att flottörnålen stänger, måste rengöras också Blås med munnen i inanslutningen vänd förgasaren uppochner så skall den täta. När du tar bort inställnings skruvar gör så här: Titta hur spåret står skruva in och räkna halvvarv till bottenläget sedan kan du ta bort och gör omvänt vid montering Om du är osäker ta bort förgasaren och be en Tex. mopedverkstad hjälpa dig de är nog billigar än ngn firma som det står Marin framför.... /sp Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
erikarts 0 Postad 2 Oktober , 2008 Tack för all hjälp. Lämnade in motorn till marinan och fick svar att det var en kolv som hade gått och det hördes tydligen direkt när man startade den (så vasst mekanikeröra har jag...). Det var tydligen bara att kassera skräpet så nu blir det till att jaga en ny istället Verkade inte som dieseln hade något med det att göra enligt mekanikern Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bamse8 5 Postad 2 Oktober , 2008 Det var ett reelt fel.......... Låter lite konstigt att motorn kunne gå ändå . Jag skulle nog be att få vara med när det tas kom-prov faktiskt. O vad kan man lära av det då? Jo glöm inte att ta komp-prov ochså. Din motor kan du nu sälja som reservdel. Det finns många där ute som är intresserede av en såpass relativt modern reservdelsmotor. Lycka Till. Senast ändrad av Bamse8 | 02 oktober 2008 | 19:44 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 2 Oktober , 2008 eftersom den tydligen gick perfekt på tomgång den 24 september enl tråden och nu så dömer marina ut den som kass pga av kolvras så tycker jag du ska ge den till mig istället för att skänka den till marinan. häller man för mycket bensin i en diesel så lever den jävulen så man tror både lager och kolvbultar glappar, vet inte hur en bensinare beter sig med eftersom diesln behöver komprimeras mer för tändpunkt så beter det nog som om du hade vatten inläck dvs motorn bonkar en hel del vid gång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Scopett 0 Postad 2 Oktober , 2008 Jag tycker nog att du ska be ngn du litar på om en andra bedömning Jag tycker det låter väldigt konstigt om händelse förloppet är som du beskrivit tidigare Håller med föregående du ska inte lämna den hos marinan !! DET LUKTAR LURT HÄR om du frågar mig /sp Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Scopett 0 Postad 2 Oktober , 2008 En liten dum fråga, det var inte så att de tankade diesel i den separata oljetanken Iså fall har nog tyvärr marinan rätt /sp Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hustler 0 Postad 2 Oktober , 2008 Låter konstigt att kolven skulle ha gått om du hade samma topphastighet som innan? (nån får gärna rätta mig om jag har fel om detta) Sen tycker jag att det låter dumt att kassera en motor från 97 bara för att en kolv skurit.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 2 Oktober , 2008 Håller med, låter lurt. Även om det är som *marinan* säger, så är det väl bara att stoppa i en ny kolv, inte f*n måste hela motorn skrotas för det ? Bara att skruva i sär och titta efter om det ens är sant...vilken hemmamekare eller verkstad som helst klarar av den uppgiften. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser