moto4all 0 Postad 8 Juni , 2008 Har en baretta 200 som är baktung då allt av vikt verkar sitta bak, funderar på att montera runt 100kg bly i fören eller finns det smidigare val? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arkengoran 1 Postad 8 Juni , 2008 Hej. Det förefaller som flera av de nya moderna båtarna är baktunga och pekar upp med fören mot himlen vid lägre fart, vid planing rätar den upp sig men ibland vill man kanske åka saktare. Motmedel är att tilta in utombordaren eller drevet så mycket det går för att få propellern att hjälpa till att lyfta aktern. Annat är trimplan med bra storlek för maximal lyftkraft. Lägga i tyngd i fören verkar fel tycker jag men är ju en möjlighet att motverka baktungheten. Jag personligen skulle inte välja en båt som reser sig mycket innan planingsfart. Det finnes många bra båtar som håller bra nivå genom hela fartregistret. Lycka till. Göran med Monark 670 som håller nästan samma nivå oavsett fart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
moto4all 0 Postad 9 Juni , 2008 Problemet är att min orkar inte plana ut på nästa steg över 4000rpm om det sitter folk bak också, då får nån kliva in i ruffen tills den passerar 4000rpm. Har drevat tiltat det som går, funderar på trimplan men kan det göra nåt? annars är jag väll inne igen på min tidigare ide att tynga ner fören med bly. har dock inte org propellern utan får den innan helgen så ska testa med den först Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smuggler28 1 Postad 10 Juni , 2008 en hundra liters vattentank i fören och en rejäl pump med genomföring en bit akterut skulle kunna lösa problemet. du fyller trimtanken innan du drar upp båten i plan, och tömmer den när du nått över planingströskeln. då riskerar båten inte att gå på näsan som den kan göra med en fast tyngd. extrakilo vill man ju inte ha i båten. biltema har en jössespump för tusenlappen som fyller tanken på nolltid. du har sen alla möjligheter att testa fram vilken fyllnad du ska ha för att få ut optimalt vid olika hastigheter. en vanlig tankmätare skulle kunna ge dig info om hur mycket vatten som finns i tanken. möjligheterna är många. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
christoferrosengren 0 Postad 10 Juni , 2008 Jag skulle montera trimplan, kostar kanske 5000 men det kommer lösa problemet det är jag övertygad om. Alternativa lösningar är steglister typ speed rails, eller fasta trimplan typ dolphin wings som man monterar på drevet. Kostar ju bara några hundringar. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Malarnara 0 Postad 10 Juni , 2008 Har du säkert redan tänkt på men kolla igenom alla lösa/flyttbara föremål du har i båten och se om något går att flytta från aktern till fören. Ger ju så att säga dubbeleffekt. Du lättar aktern samtidigt som du tynger fören. Kan du flytta 50 kg från aktern så borde det motsvara att tynga ned med 100 kg allt annat lika. Men med högre bränslekostnad som följd. Ankare, kättingar, verktygslådor. Många bäckar små. Slogs av att min båt stod och lutade märkligt vid bryggan och det visade sig att det extra batteri jag ställt i stod på samma sida som mina andra två ordinariebatterier. Detta räckte för att hela båten skulle få tippning. Flyttade alltså ett batteri och vips stod den rakt och fint igen. Är ju i alla fall värt att titta på innan man börjar lägga pengar på trimplan mm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Waveracing 0 Postad 10 Juni , 2008 Hej. Det med en barlasttank och pump verkar smart om man kan få det att funka, slipper ju extrakilon när man inte behöver dem. En sak som jag funderat lite över är att tillverka två flytkroppar i glasfiber/frigolit som monteras på båda sidor om drevet och liksom förlänger skrovet samt ger flytkraft. Någon som har erfarenhet eller kunskaper kring skrovutformning kring detta. De skall givetvis vara exakt formade som botten och bara förlänga densamma. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
moto4all 0 Postad 10 Juni , 2008 Många bra ideer, men flytta runt något eller montera en ballasttank är inget för mig, dom andra är bra, ska in till hjertmans om nån dag och handla, ska passa på att påpeka mitt problem då Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser