Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
fredrikj

Mercury 50 HK - dör vid gaspådrag med växel i

Rekommendera Poster

Hallå! Jag har en Mercury 50HK (årsmodell runt 88) som beter sig mycket skumt. Skulle vara mycket tacksam om någon vänlig själ har något tips! :-) Motorn varvar fullt och bra när man gasar med neutral gasen eller vad det nu kan tänkas heta. (alltså det lilla gasreglaget som man använda vid neutral läge). Men så snart jag lägger i en växel och ger gas så dör motorn elller puttrar man fram i 3-4 knop. (typ tomgångs fart). Samma sak om jag lägger i backen. Reglagen ser ut att sitta rätt i motorn. Som ni märker så är jag total nybörjare på båtar så alla ideer uppskattas. Tack på förhand! Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej mest troligt får den för lite benisn har du öppnat luft skruven på tanken o så att slangen inte är vikt annars kan det vara bensin pumpen eller förgasar instälning mvh joakim

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Tack för ditt svar! Slangen är inte vikt och luftskruven är öppen. Så tyvärr är det nog de andra alternativen i så fall. Tycker dock att det är lite hemligt att det går att gasa fullt utan växel i..? Borde man inte se problemen då också? Eller beror det på att det inte lika tungt för motorn när ingen växel är i? Mvh Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ja motoren går inte så tugt utan växel där är stor skilnad mvh joakim

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Mats

kolla så han går på alla cylindrar titta på tändkablarna så att ingen sitter löst gör rent bränsle filtert kolla soppa slangen osv

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen! Tack för allas hjälp! Nu funkar motorn som den skall! Vi upptäckte att det inte gick fram någon bensin till den nedre förgasaren. Kopplade förbi den övre förgasaren och pumpade på med soppa men inget flöde där nere. Det var nålen som hade fastnat. Efter rengöring så gick den fint. :-) // Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst matte

Prova att byta bränsle membran,det gjorde jag på min när jag hade det problemet

Åk till en reservdelsförsäljare och prata med dom. Dom kan ge dig tisp och råd hur man byter membranet 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...