Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
Borne

Hjälp! Självverkande trimplan från Watski lösningen?!

Rekommendera Poster

Hej.

Jag har investerat i en ny motor till min styrpulpetbåt - en 15 år gammal Crescent 432 och har fått problem. Motorn är en Mercury 50 hk 4-takt som väger 111 kg och den gamla 30 hk Johnsson väger bara ca 60 kg. Problemet är att den gräver ner sig ordentligt när man skall upp i planing och i fart är den mycket känslig för vågor då den börjar slå ganska hårt. Motorn är 10 hk över vad båten är klassad för som max motorstorlek. Men med 4 pers i båten (3 fram) går den ganska bra...

Fråga: Watski har en typ av självverkande (gastub) trimplan som ser bra ut. Dessa pressar upp aktern vid start och viker upp sig när man fått upp farten. Tror någon att detta är lösningen? Någon som har testat? Fabrikatet är Nauticus.

Jag vill helst inte byta ut båten då jag är mycket nöjd med den i övrigt.

Stort tack på förhand!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Riktigt intressant, hoppas någon har provat dessa och kan svara på hur dom funkar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jaa' de är ju de som är problemet med 4-taktare!!!!
-De väger för mkt......

skulle nog satsat på 50-60/Hästars 2-takt iställetSkrattande
-Men du har ju redan köpt såå.........

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jag har provat trimplanen på en sjöjeep, och då märkte jag inte alltför mkt, utom vid skarpa svängar. Möjligen bidrog de till att häcken lyfte för mycket, men då hade jag en mkt lättare motor, 50 hk 75 kg. Undrar dock om bara trimplan räcker för att ge lyftet. Möjligen skulle man kunna testa med vingar med lyftverkan på själva motorn, men det påverkar ju andrahandsvärdet att borra i styrfenorna.

 

I övrigt vore det intressant att höra hru Crescenten gick med Johnsonmotorn. Jag har nu en sådan med en Evinrude 30 hk, och jag tycker den är anmärkningsvärt slö (ekipaget), och jag har misstänkt motorproblem. Gör inte mycket mer än 20 knop blankt med en ensam förare.

::g

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja motorn sitter där den sitter....

Igår var jag ute med familjen på en spegelblank sjö och då gick den kanonbra. Problemet med att den börjar studsa och gräver ner sig när jag sitter ensam i båten verkar vara problemet... Däremot går båten som en raket...

Jag har beställt trimplanen - demonteras senast lördag och kanske kan det vara ett alternativ med fenor på motorn om jag inte är nöjd?

Någon frågade hur den gick med 30 hk Johnsson och den gick riktigt bra - speciellt om man är ensam i båten. Inte nog med kräm för vattenskidor och 3-4 pers i båten dock...

Jag kan avlägga rapport framöver!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rapport om resultatet!!!

Ursäkta språken- faan vad nöjd jag är!!!

Båten planar (med GPS) i ca 20 km/tim och maxar ca 57 km/tin. Skillnaden i startögonblicket innan planing är som natt och dag och man kan minska farten tll kryfart innan den drakar igenom planingströskeln. Jag är ruskigt nöjd! Min 4 och 6-åring undrar vad som hänt - de tyckte att det var kul när de hängde i för pulpit id uppstart innan planing...

Båten är en Creshent 432 med en 111 kg (!) Mercury 50 hk 4-takt som var nästan helt okörrbar tidigare.... Dessa borde standardmonteras på alla båtar i alla storlekar!

Detta för 2000:- spänn?! Nu blir det äntligen vattenskidor!!!!

Mvh Mattias

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Roligt! Man kanske skulle fixa dessa på min Buster RS men en 50hk Yamaha på 110 kg.

Den går fint med flera i men med mig ensam reser den sig mycket innan den planar. När den sedan planar måste jag lyfta motorn en del för att få maxfart, då käns fören tung även fast det inte sitter någon där. Så jag vill inte att det gör något när man passerat 20 knop



Senast ändrad av sm0sbi | 19 juni 2008 | 20:22

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det låter som om dessa skulle lösa även ditt problem - det var exakt likadant med min båt.

Det fina med dessa trimplan är att de är ställbara (jag satte dem på 28 grader) och ger som mest lyft i starten för att sedan bara ligga på vattenytan som stöd.

Den modell som jag valde var för motorer mellan 50 och 80 hk - dvs något större yta för att kompensera för motorns vikt.

Jag har varit ute en 5-6 ggr med båten nu och är fortfarande kanonnöjd - vilken skillnad!

Lycka till! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...