Segelbaten 0 Postad 8 Juni , 2008 Hej, Är det någon här som vet vad en båtjord är? Jag har precis införskaffat en pryl som konverterar 12 volts till 230 volts el. I instruktionerna står det att den BÖR kopplas till en båtjord. /Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 8 Juni , 2008 Eh..nej. Om du inte har en båt med stålskrov så finns det inte mycket att jorda i, i en båt. OM manicken har jordat 230V uttag så är det väl bra att använda korrekta jordade kablar till alla elprylar. Men nåt annat behöver man knappast tänka på. Det är nog mera ett uttryck för vad firmans jurister tycker måste stå in instruktionerna så man enklare kan krångla sig ur skadeståndskrav. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
westerly 1 Postad 9 Juni , 2008 Hej Det finns faktiskt en båtjord i den bemärkelsen att en platta på utsidan av skrovet (vanligtvis Zinkanod modell större) är förbunden med tank, motor, propelleraxelhylsa och ev. andra större metallföremål. Via motorn är allt detta anslutet till batteriminus. Jordskruven på 230V invertern är inte ansluten till minus inuti apparaten. Vitsen med att ansluta inverterhöljet till båtjord ligger i jordningen på 230 sidan, detta för att skapa en skyddsjord gentemot fasen ut från invertern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 10 Juni , 2008 Hmmm, jag förutsätter att du har en lös jordfelsbrytare som kopplas innan du kopplar in din inverter? Eller har du gjort en fast installation med jordfelsbrytare? För om du inte har en jordfelsbrytare så blir det en liten risk med 220V apparater i båten.... men det har du säkert tänkt på redan. Och ett litet påpekande, en fast installation har oftast en dubbelbrytare till inspänningen, vilket inte en jordfelsbrytare som du köper till lågpris har = ett skäl att ha maringrejor i båten? Mer info om jordning och sånt finner du om du söker sådana trådar på detta forum, det har skrivits MASSOR! Lycka till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
westerly 1 Postad 10 Juni , 2008 Hej Om vi blandar in landströmmen i frågan är vi inne på en mer komplicerad fråga än den som ställdes från början. Det är frågan om två separata 230 volts instalationer. Att lägga ut landströmsjorden i båten kan vara förenat med problem med läckströmmar som formligen äter metall. Om detta kan man läsa på SXK hemsida i ett par bra artiklar. Själv har jag valt att endast ha 230 volt via invertern och bara låta landströmmen gå till laddaren (40 A) som inte är jordad i båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 10 Juni , 2008 Jorda inte omformaren. En ojordad omformare kopplad till 12V systemet blir den säkraste 230V installationen i en båt. Enda sättet för dig att åka på en smäll med en sådan installation är om du råkar komma i kontakt med både fas och nolla samtidigt. Jordar du den så kan du åka på en smäll om både om du håller i fa och nolla eller fas och jord. Exempelvis om du har den jordad och kör 230V skruvdragare som det råkar vara kortis i och samtidigt håller i motorn så åker du på en smäll. Hade du haft den ojordad så hade det varit ofarligt. I arbetsbåtar, exempelvis lotsbåtar sätter man oftast in en skyddstransformator till landströmmen. Dels för att spara skrovet men också för att öka elsäkerheten. Skyddstransformatorn gör om 230V till... 230V men tar bort jorden på vägen så att du bara har fas och nolla kvar. Ingen jord i aluminiumskrovet som ställer till det med galvaniska strömmar och ingen jord som kan leda tillbaka strömmen om du råkar slicka på fasen. Säkert! Altså, jorda inte. http://en.wikipedia.org/wiki/Isolation_transformer http://sv.wikipedia.org/wiki/Isolationstransformator /Hampus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
westerly 1 Postad 10 Juni , 2008 Hej Nja! blev det verkligen riktigt? Om nu fasen i skruvdragaren kortsluter mot mot höljet så är ju vitsen med skyddsjord just att skydda och bryta strömen via säkringen. Precis som hemma (och på landströmmen) kan du sätta en jordfelsbrytare på inverterutgångens 230 V så är du säkrad även om du slickar på både fas och nolla. Fas ut på båtjord där inte säkringen bryter kan vara riktigt otäck mot din elektronik ombord, och det är kanske dyra prylar det är frågan om. Behöver jag nämna att garantin inte tar sådana fel Senast ändrad av westerly | 11 juni 2008 | 01:10 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 11 Juni , 2008 Jodå, det blev riktigt Jorden har inget att göra med att säkringen går, säkringen går när strömmen blir för hög, oavsett vilken väg den tar. Jordfelsbrytaren hjälper inte över huvud taget om du slickar på både fas och nolla. Jordfelsbrytaren fungerar så att den jämför strömmen i fasen och i nollan. Om du i ett vanligt hushåll tar i t.ex. en brödrost som råkar ha fasen till höljet så kommer en del av strömmen att gå genom dig via jord i stället för att gå tillbaka i nollan, detta ger en obalans och jordfelsbrytaren slår ifrån. Vad gäller exemplet med skruvdragaren på båten så kommer du över huvud taget inte att märka att fasen ligger mot höljet om du inte samtidigt håller i nollan. Visst kan man sätta jordfelsbrytare på inverterns utgång bara man ser till att jorda allt ihopa ordentligt, men det är helt onödigt. Tänk bara på att utgången måste vara galkvaniskt skiljd från ingången, d.v.s. att minus får inte vara förbunden med nollan. /Hampus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 11 Juni , 2008 Så här ser det (tyvärr) ut på många båtar. Men en del har 2-poligt elsystem och då är inte motor och tillhörande detaljer anslutna till batteriminus. Ur korrossionsynpunkt är det viktigt att inte förstöra denna ordning. Och blanda/koppla ALDRIG ihop båtjord eller batteriminus med landströmsskyddsjord, eller skyddsjorden från en inverter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
westerly 1 Postad 11 Juni , 2008 Hej Nej jag håller inte med dig. Du måste beakta att vi har att göra med elektroniskt konstruerad växelström där fas och nolla inte är definierad som i ett system med genarator producerad växelström. I ett hushållssystem kommer det vanligtvis in tre faser och jord. Jorden separeras i centralen till nolla och skyddsjord. Sen måste vi även sklija på inverter och omformare, invertern gör oren växelström på elektronisk väg, omformaren är vanligtvis en likströmsmotor som driver en växelströmsgenerator med ren växelspänning som resultat. I vårt konstruerade 230 V system i båten finns inte någon specifik nolla utan 230 V mellan två trådar. För att skydda folk, fä och elektronik gör vi då ett internt jordplan. Märk väl att det sitter jordade uttag på invertern där denna jordning är ansluten till höljet. Har man inget internt jordplan kan någon av faserna ställa till oreda om dom skulle vara på rymmen, det finns ju som sagt ingen nolla på samma vis som hemma. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 11 Juni , 2008 Bara en fas kan aldrig ställa till oreda. det måste alltid finnas en återledare, d.v.s. nollan, eller som du kallar den, den andra fasen. Har du invertern ojordad så kan du aldrig någonsin ställa till oreda om du inte håller i båda trådarna samtidigt. Vad gäller övrig elektronik ombord så gäller samma sak för den, den är också helt säker så länge den inte har kontakt med båda trådarna. /Hampus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 11 Juni , 2008 Jag antar det är mig du svarar på? Men vad hjälper det att ansluta skyddsjorden till exempelvis motor eller ett jordplan under vatten? Skulle en fas komma på rymmen för att citera dig, skulle vi bara åstadkomma fenomenet att allt anslutet till denna fas skulle vara spänningsförande. Men till skillnad från en jordad landinstalltion där samma rymda fas skulle skapa en kortslutningssituation mellan fas och jord/nolla och blåsa säkringen händer inget här. Det går ju ingen nämnvärd ström eftersom vatten är en dålig ledare och det inte finns en definierad nolla som du säger. Teoretiskt skulle sedan denna situation kunna fortgå länge utan att man märker det. Men med en förödande korrossion på undervattensdelarna. Skapa föralldel en landliknande installation där man bestämmer en nolla och skyddsjordar till den. Så gör man ju i stora inverter-installationer där en stor inverter matar ett helt ledningsnät på båten med flera uttag och 230V tillbehör/apparater och där samma nät kopplas över till landström när sådan finns. Men blanda inte in batteriminus eller s.k. båtjord! Om B- vore en bra jordpunkt - varför har då inte tillverkaren av invertern helt sonika jordat 230V-sidans skyddsjord i inkommande B-? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser