ahidman 0 Postad 8 Juni , 2008 Vad är avgörande för vilken storlek och vikt man bör ha på sitt anakare vid svajankring? Har en Stortriss på 5,25 meter och en vikt på 585 kg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thrh 0 Postad 8 Juni , 2008 Finns en del om detta på kryssarklubben prova tex denna länk http://www.sxk.se/tekniska/btf/ankring/af02.htm Själv vågar jag nog inte rekommedera något men vi har ett 10 kg bruce till vår 33 fotar på 4 ton Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 9 Juni , 2008 Gå på tillverkarens rekommendationer och plussa gärna på en storlek. Lewmar rekommenderar t.ex ett 4 kg Delta till din båt, 6 kg är nog att föredra. Ett för lätt ankare får svårt att gräva ner sig om botten är hård, även om det vsitter bra när det väl grävt ner sig. http://www.lewmar.com/webcat/asp/sel_guide_anchors.asp?first=1&range=Anchors&model=Delta Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoCoronet 0 Postad 9 Juni , 2008 Ankarets vikt är nog viktigt i sig. Jag tror dock att längden på ankarlina som används i förhållande till djup och bottnens beskaffenhet är av ännu större vikt. Jag har ett 7,5 kg:s ankare av Brucetyp med ca. 2 m kätting. Totalt ca 10kg. Min båt väger 2,8 ton. Har själv skaffat en ankarfällare Butler(som fungerar perfekt) och hade tänkt skippa min ankarkätting i samband med installationen. Hade då tänkt gå upp en viktklass på ankaret för att i ngn mån kompensera för kättingens bortfall. Har nu tänkt om och behållit kättingen och istället satt en korg för den bredvid Butlern.Tror nog att kätting är bra. Har faktiskt dykt ner och kollat när jag legat för ankar och det verkar som att kättingen gör nytta. Den håller ner ankaret och minskar rörelserna. Senast ändrad av BoCoronet | 09 juni 2008 | 13:36 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-Danne- 0 Postad 9 Juni , 2008 Längden på ankarlinan har stor betydelse. En tumregel brukar vara ca 3 ggr djupet, mer om det blåser. Kätting den/dom sista metrarna är definitivt ett plus. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoCoronet 0 Postad 9 Juni , 2008 Hej Jag läste Kryssarklubbens Ankarartikel. Har själv ett Bruceankare. I artikeln står det(om just Bruceankare) att det vid något tillfälle lade sig på sidan och sålunda greppade dåligt. Jag kan låta meddela att mitt ankare så gott som alltid ligger på sidan med endast ett fly som grepp. Har draggat en gång under tre säsonger med mitt bruceankare och då var det klippbotten och alldeles för kort ankarlina ute. Senast ändrad av BoCoronet | 09 juni 2008 | 12:53 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 9 Juni , 2008 Några kommentarer till vad som skrivits. Man bör skilja på landförtöjning med akterankare och svajliggning. Vid landförtöjning räknar man med att alltid ligga i lä, annars flytar man sig. Skulle ankaret dragga är skadan sällan större än ett litet skavmärke i köl eller stäv. Men vid svajankring så är draggning något betydligt mer allvarligt om det sker när man sover. Ankarets vikt påverkar endast möjligheterna för ankaret att gräva ner sig. När det väl grävt ner sig är det enbart dess area som påverkar hållfastheten. Blåser det minsta är lina 3 ggr djupet alldeles för litet. Man brukar säga 3 ggr djupet med enbart kätting på djup > 10m, annars minst 5 ggr djupet. Vid lina/kätting minst 5 ggr djupet på djup >10m annars 7 ggr djupet. Detta för vindar uppåt kuling på skyddade ställen utan sjögång. Skall kättingen hjälpa ankarets hållkraft skall den vara tung, de flesta har alldeles för lätt kätting. Men även en klen kätting motstår nötning bra. Att ankaren av Brucetyp har en massa hyss för sig som exempelvis ligga på sidan är tyvärr alltför välkänt. Brucekopior är generellt tyvärr inga bra ankaren! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 12 Juni , 2008 Eilean har väl sagt i princip allt nyttigt redan. Bruce är ju tyvärr ett av de mest sålda ankarna och samtidigt ett av de sämsta. Tips på bra ankare är Rocna, Delta, CQR och Danforth. Själv har jag ett Danforth på 14kg med 50 meter kätting och ett Bruce på 10kg med 50 meter blyviktad lina. båten är en 31-fotare på 6 ton. /Hampus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser