Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
Robban_1985

VP 5,0gxi går inte riktigt

Rekommendera Poster

Hej!

 

Har ett litet problem..

gäller volvo penta 5,0gxi 02:a

Motorn startar går fint en stund till den blir varm, sedan dör den helt.

går att starta ibland för att sedan dö igen, verkar som den inte får bränsle?

sedan larmar det från motorn, kommer 3-4 tjut, dessa uppkommer endast när motorn dör och försöker starta igen, inte när den kallstartas..

vad är detta för larm? har det något med problemet att göra? kan det vara jordfel?glapp?bränsle?

 

Mvh robban

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På din motor sitter det olika typer av skydd som griper in då det är något galet med motorn. Har du kollat så du har oljetryck tex? Det sitter en kontakt till din data box där du kan koppla in dig med en vanlig PC för att kolla givarstatus mm. Kan även vara en givare som spökar när den blir varm. Prata med en marin service firma eller någon firma som mekar amerikanare så får du säker hjälp. Det är en cheva 305 motor troligen med vortech toppar så allt finns till bra priser om du struntar i att handla hos Volvo penta.

//Per  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjenare! Oljetrycker är det inget problem med, om man har går efter mätaren o den skall stämma.

vad behöver man för program för att koppla upp sig? något man kan ladda hem?. Stämmer bra det är vortech toppar på!

Ingen som har nåt direkt man kan gå på som haft liknande problem? tacksam för alla svar!Glad

 

mvh robban

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det kan man säga. Skall lyfta i min motor i båten på tisdag efter en helrenovering och då menar jag allt. Haft ner min spis i molikyler. Felen kan vara många, För högt tryck i blocket=kolla skallran som sitter på ventilkåpan. En av två givare för oljetryck=om  din mätare säger OK så är det antagligen den vid filtret som spökar. Det sitter ett antal kontakter på ditt insprutnngssystem är dessa OK Alla slangar, är dom hela.

Svar på mina liknande problem var igentligen tre. Otäta ventiler, packning mellan insug och topp pyste mellan kylkanal och insugskanal och slutligen var den kamkåpan som var sprucken. Att sedan det övriga också var i dåligt skick var bara en ytterligare otrevlig överraskning

Bensin får den antagligen då den fungerar bra kall.

Mjukvara går att finna på nätet. Har ej själv en bärbar som är lämplig att ha i ett garage utan har lånat lämplig sladd och dator.  

//P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj, mycket jobb antar jag.. :)

Grejen  är att blocket är nytt från förra ägaren, dom har bytt det i usa innan den kom till sverige, kan dom ha missat någonting vid montering? har haft båten i en vecka, den har legat i ca 3 dagar, kört ungefär 10h.. funkat kanon och nu detta..

kan man räkna tjuten eller pipen som kommer från motorn som en slags felkod? eller är ända sättet att koppla upp sig med laptop?`

 

mvh robban

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag antar att detta är långsökt men rätt enkelt att kolla. Jag hade liknande problem på mn motor då var det kablar som trillat ner från sina hållare och låg mot motorn å skavde, när motorn blev varm smälte kabelskyddet å kortslöt, när de väl svalnat igen gick det starta å köra en stund.

Vet inte riktigt hur det ser ut runt din motorn men värt ett försök :)

MvH

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har vart och grejat lite med båten nu, kopplade loss alla kontakter och givare ja hittade för att se om allt va okej.. kollade slangar och kablar så ingenting var kortslutet. allt verkade OK.

 

men nu till det roliga, hade loss motorkåpa o hela motorskyddet körde igårng motorn, gick hur fint som helst, ca 25min, satt och torrgasa o lite tomgångskörde, satte tillbaka allting, startade motorn igen..den gick ca 5min för att sedan dö och inte starta, tog bort kåper o allting igen, startade, gick PERFEKT..

 

kan det vara att den får dåligt med luft eller vad kan det vara? verkar som den stryper sig själv.

nu larmar bara motorn 2 gånger när man vrider på tändningen, och o vissa fall kommer inget larm alls, normalt?

 

kanske går att lösa detta nu när man vet lite mer..mvh robban

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En och annan fråga bara: Tog du även bort luftfiltret? Väser det mycket om din motor när du har allt på?

 

//P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glömde att nämna att 1/2 av min motor var ett år gammal och ett så kallat USA bygge. Topparna hade ventilsäten breda som ett ars.. enligt renoveraren. Vilket tydligen inte var bra ;-)  Ventilstyrningarna glappade som jag vet inte vad. Deras känsla för kvalitet är inte riktigt vad vår är. Jag blev totalt blåst på min spis.

//P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fixat! problemet var att kamremmen slitit lite snett så det har bildads gummistoft som den senare sugit i sig genom luftfiltret, fick göra rent det mesta, var ganska tjockt lager i spjällhuset, nu går den kanon! :D

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kamrem??? Har din motor en sådan?

Skönt att det löste sig och så billigt dessutom. Det är inte alla som har sådan tur.

 Kalas!!

//P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...