Gå till innehåll
söndag 22 december 2024
kebne

Få bort växelhus Mercury 20hk (200)

Rekommendera Poster

Hej, jag har en äldre Mercury 20 hästars med 200 märkning på kåpan. Tänkte byta impeller då ingen vatten kom ur skvallerröret vid provkörning på land.

Men växelhuset bråkar. Jag får inte väck den! Sitter med 3 bultar vad jag ser. 1 i framkant och 2 stycken där bak, där den ena finns under zinkanoden.

I bakkant kan jag få en glipa på uppåt 7 mm men längst fram är glipan 0 mm hur jag än försöker. Jag har testat att hamra på kav plattan men den verkade ge med sig lite så det vill jag inte gärna fortsätta med. Har även testad brädplankor mellan kav.plattorna och hamra in dem men.. Det senast jag gjorde nu var att försöka få upp glipan genom att lägga in plastmellanlägg så långt fram som möjligt och dra åt de 2 bakre bultarna.

Funderar nästan på om man måste ta upp ett hål/inspektionslucka i riggen.

Har bilder på alltihopa på http://cid-648fede5cdb6e32f.skydrive.live.com/browse.aspx/mercury?lc=1033

Tips någon?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du lossat växelföraren som går genom riggen? Lossas uppe i framkant på motorn, växla samtidigt som du kikar så hittar du det. Drivaxeln kan kärva duktigt om motorn inte varit isärplockad tidigare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det ska finnas en till skruv, inte säkert det gör på din, den sitter under proppellern nästan kika under den plattan, i mitten på den ska det sitta en till som inte syns, vid det röda strecket om det syns på bilden, där nån stans,

 



Senast ändrad av Zer0 | 08 juni 2008 | 18:14

post-22613-1394235503,8876_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Växelhuset sitter med 3 bultar/muttrar, varav en under anoden. vad jag förstår så har du fått bort dessa.

Om motorn är äldre än -74 så sitter den inte med fler bult, växelaxeln behöver inte lossas.

Det som händer med äldre murklor som inte varit isär och servats regelbundet är att driv axeln rostar fast i vevaxeln uppe i motorn. Drivaxeln är inte av rostfritt på dom äldre spisarna. Växelhuset bör tas ner vartannat år för infettning av drivaxelns splines.

Det är bara brutalt våld som gäller änv. en kraftig träkloss mellanlägg att slå mot.

Är det illa så får du inte isär det, tyvärr många äldre mudklor som går den döden till mötes

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp 3 st muttrar är lösa.

Växelaxeln antar jag sitter med splines mot växelhuset till och därför tänkte jag att det inte skall behöva lossas någon växelförare upptill. Syns en bit av splines:en på den sista bilden som jag lade upp.

Det roliga är att jag visste om problemet med dessa äldre murklor. Fast jag trodde jag hade köpt en nyare murkla än vad det egentligen var. Jag är inne på spåret att fortsätta med att stoppa in mellanlägg och att slå med plasthammare/slägga baktill/undertill för att få hävstångsverkan samt förhoppningsvis minimera risken att slå sönder något. Har även funderat på att sätta domkraften under, men då måste jag få motorn fixerad på nåt vis. Förmodligen en risk att akterspegeln på båten kan gå sönder i extrema fall?

Eller tror ni att en båtverkstad klarar det bättre?

 



Senast ändrad av kebne | 09 juni 2008 | 00:01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kostar mer än vad motorn är värd o lämna in den till verkstad, testa knacka lite försiktigt så bör de släppa,. kanske inte, har själv en gammal murkla var lätt o plocka bort huset, dock gick växel föraren sönder,

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har testat allt och gett upp försöket att få lös växelhuset.

-Testat att vända motorn upp och ned och sprayat rikligt med 5-56 i omgångar över ett dygn och sedan vända motorn rätt och montera i en jigg som fixerat den samt köra med plastbitar inkilade samt domkraft enligt hävstångprincipen. Det enda som ger med sig är aluminiumgodset.

Fick ett infall att montera ihop allt och köra i tunna istället för spolmuff, och se då kom strålen igång! Härmed utfärdas en varning för spolmuffar. Läckte friskt mellan växelhus och rigg efter mina losstagningsförsök. Tätat efteråt med kemisk metall.

Skulle ändå vilja byta impellern för att veta att allt är ok. Men för denna sommar får jag nog iallafall hoppas att den gamla pumpar på som den skall. Om jag skulle försöka mig på att ta lös detta igen så skulle jag nog göra ett hål/inspektionslucka i riggen för att kunna testa bland annat olika rostlösningar direkt på skarven. Har kollat på riggen men inte kunnat sluta mig till var det är bäst att göra ingreppet. Beror ju lite på var skarven i drivaxeln finns samt var annat jox såsom kylkanaler och avgas-rör sitter i riggen. Om någon vet så är det bara att skriva en rad eller två.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte om du inte fattat att drivaxeln rostat fast i vevaxeln uppe i motorn.

Går inte att fixa, så enkelt är det. Kör tills impellern ger upp och motorn nyper.

Men var inte långt hemifrån bara och utrusta dig med bra åror.

Är ett standardfel på äldre Mercury upp till en bit in på 90-talet.

Beror på att drivaxeln inte är rostfri. Inte ens förszinkad.

Anledningen är ju tänkt att man ska byta impeller åtminstone vart 5 år.

Men när folk inte sköter sin motor blir det så knäppt.

Man får heller inte glömma att en Mercury båtmototorer är billiga i Amerika.

Därav lite engångsmotor.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

spollmuffar, ger för dåligt tryck så är det, men det går köra med dom det kommer vatten dock så otroligt lite att det droppar knappt ut, men den kyler så man kan testa motorn med dom,

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej. Så även om man skulle ta upp en inspektionslucka precis där skarven för spinesen är och värmer med en gassvets för att spränga rosten så skulle det inte gå?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mercury ägare: Kasta inte in handduken!

Har nu lyckats få lös växelhuset och det tack vare bland annat tråden på http://forums.iboats.com/showthread.php?t=113761&highlight=screaming at lower unit

Först: Jag kan inte hållas ansvarig för eventuella skador som uppstår ifall man följer mitt tillvägagångsätt.

Jag kapade av pinnbulten ca. 2 cm ovan kav.plattan genom att sätta vinkelslipen till riggen. Dock satt växelhuset fortfarande fast i framkant.

Som jag skrev tidigare så vände jag ju upp och ned på motorn och sprayade in crc 5-56. Fast jag insåg att favoriten 5-56 egentligen inte är särskilt effektiv om man jämför vad folk tycker.

Så jag införskaffade Omega 636 krypolja. Under nästan 2 veckors tid tömde jag i mer än en och en halv sprayflaska i riggen samtidigt som jag bankade på riggen emellanåt (vibrationer = positivt för krypoljan).

Idag så vände jag motorn rätt och byggde upp en jigg bestående av 45x45 imp virke som jag pressat ihop mot riggen ovanför kav.plattan med skruvtvingar. Därefter tog jag en dead blow hammer 3lb. En plastklubba och slog framför riggen. Viktigt här är att man inte låter växelhuset hänga ned i bak-kant. Jag använde en spännrem för att hålla upp.

 

Och nu hände det märkliga. Växelhuset lossade 1 mm och sedan 2 mm i framkant. Därefter tog jag metallkilar och slog in om vartannat och springan ökade till 8 mm i framkant. Fast nu gick det ju inte att slå in kilarna mer då de var för små så jag hade velat åka och köpa lite större kilar. Men frugan hade bilen på jobbet så jag sågade iordning träkilar av hårt trä. Det var ett misstag!

Träkilen deformerades och när man fortsatte slå så deformerades godset eftersom träkilen påverkade godset i fel riktning, dvs. inåt riggen istället för att pressa isär. Så jag fick bryta här. Jag fick cykla till bilen för att ta mig till Jula. Väl där inhandlades en slägga 6lb med långt skaft!

Därefter hem och jag föll tillbaka på detta med jiggen. Det visade sig fungera bättre om man byggde jiggen under kav.plattan. Stödd av en kloss så att den inte kan vrida sig när man slår. 4 slag med släggan och saken var biff.

Har försökt få väck resterande del av pinnbulten som är kvar i riggen, men den sitter fast-oxiderad. Har använt mig av dorn och hammare...

Hade jag fått göra om allt detta så hade jag börjat med att vända motorn upp och ned och spreja i en kryp-olja, låta verka i två veckor. Därefter hade jag vänt motorn rätt och byggt upp jiggen samt drämt på med släggan. Hade den inte gett efter något efter säg 4 slag så hade jag gått in med vinkelslipen i riggen och kapat pinnbulten då den tydligen kan sitta stenhårt. MEN framförallt hade jag undvikit att gå in med kilar som skadar godset.

Nu har jag lite huvudbry kvar. Men ett steg på vägen har man ju kommit iallafall.

Bilder på alltihopa ligger här

Nu tänkte jag som så här att jag måste ta isär växelhuset för att jag ska kunna få bort den lilla bit av pinnbulten som är kvar i växelhuset och för att man ska kunna fixa till godset med svets eller så och slipa plant. Jag skulle förstås kunna pröva en svetstång på pinnbulten. Men om den inte lossnar så riskerar jag ju att skada pinnbulten istället såpass att jag inte kan gänga upp den och få loss den med 2 muttrar påskruvade..

Sedan har vi ju pinnbulten som sitter i riggen. Undrar om inte man skulle gå lös med värme på det området. Tips, förslag?!

 



Senast ändrad av kebne | 01 maj 2009 | 22:24



Senast ändrad av kebne | 01 maj 2009 | 22:54

post-10003357-1394235892,7859_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Heja dig!!!

Snyggt att inte ge upp trots motgångar och domedagsprofeter.

Jag har mitt impellerbyte kvar på en liknande murkla 20 hk. Skrattande

Inspirerande!

 

*hatten av för dig*

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Hade själv problem med att få bort växelhuset på min gamla Mercury 200, enligt marinshopen.se och serienr så är den tillverkad -64, läste detta forum och bankade på.

Efter många försök bestämde jag mig för att gå backvägen dvs montera av motorn.

Motorn lossnade utan problem och då insåg jag att den inte var ett spår av rost på drivaxel.

Det jag däremot insåg var att på växelhusdelen där växelaxlen går in satt en liten skruv, snett in, insexnyckel. Lossade på den och vips så lossnade allt.

Beställt reservdelar till impellern och hoppas att jag får ihop allt igen trots lite spår av bankande och slitande.

Ett litet tips om inte allt ovan fungerar.

Att få loss motorn var förvånande lätt.

 

 



Senast ändrad av ZzzzZ | 14 augusti 2010 | 10:57



Senast ändrad av ZzzzZ | 14 augusti 2010 | 10:57

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jag har en äldre Mercury 20 hästars med 200 märkning på kåpan. Tänkte byta impeller då ingen vatten kom ur skvallerröret vid provkörning på land.

Men växelhuset bråkar. Jag får inte väck den! Sitter med 3 bultar vad jag ser. 1 i framkant och 2 stycken där bak, där den ena finns under zinkanoden.

I bakkant kan jag få en glipa på uppåt 7 mm men längst fram är glipan 0 mm hur jag än försöker. Jag har testat att hamra på kav plattan men den verkade ge med sig lite så det vill jag inte gärna fortsätta med. Har även testad brädplankor mellan kav.plattorna och hamra in dem men.. Det senast jag gjorde nu var att försöka få upp glipan genom att lägga in plastmellanlägg så långt fram som möjligt och dra åt de 2 bakre bultarna.

Funderar nästan på om man måste ta upp ett hål/inspektionslucka i riggen.

Har bilder på alltihopa på http://cid-648fede5cdb6e32f.skydrive.live.com/browse.aspx/mercury?lc=1033

Tips någon?

 

Hej, jag vet att inlägget är väldigt gammalt men jag tänkte att jag kanske kan hjälpa någon annan som har samma problem. Detta gäller en Mercury 20 hp ca 1980, efter att ha lossat skruvarna glipade det endast några mm i bakkant, bankade och bröt och fick så småningom en glipa på 10 mm men sedan vad det tvärstopp, gick varken att dra ut mer eller bank tillbaka, började misstänka att det inte var drivaxeln utan den främre pinnbulten som kärvade.

Så fram med bågfilen och kapade bulten i glipan så nära riggen som möjligt, och växelhuset lossnade direkt.

Sedan var det bara att med ett don och stor slägga knacka upp den avkapade pinnbulten och kapa av eftersom.

Biten av pinnbulten som satt kvar i växelhuset satte jag en svetstång på och vickade fram och tillbaka samtidigt som jag smorde med krypolja, efter ett tag så gick det att gänga upp biten ur växelhuset.

Jag är övertygad om att många som inte få isär riggen på sin gamla Merc har felet i denna pinnbult som ärgar fast hur hårt som helst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Äntligen!

Nån som vet vad han pratar om :-)

Det är oerhört sällan drivaxeln rostar fast i motorn (aldrig skulle jag vilja påstå)

Det är korrekt att tidiga inte hade rostfri axel, tror rostfri axel kom 72-73 någonting.

Det är dock vanligt att axeln rostar på den del som legat i vatten. Det är inte alls ovanligt att den rostar vid nedre packboxen i impellerhuset vilket får till följd att packboxen inte längre tätar. Under den sitter ett kullager på drivaxeln och under det finns ett nållager. Ingen av dessa är kapslade vilket innebär att om packboxen i impellerhuset sviker kommer de lagren bli vattensmorda :-( och vatten kommer tryckas ned i växelhuset. 

 

Det som kärvar är alltid främre pinnbulten. Det blir aluminiumoxid i hålet och det sitter som berget!

Det är därför många vittnar om att de får isär lite grand i bakkant men ingenting fram. Det tråkiga är att olika rostlösningsoljor är gjord för att lösa järnoxid. De har dålig eller ingen verkan på aluminiumoxid.

 

Trots det är olja och värme enda vägen att gå. Dränk främre pinnbulten i olja och värm med gaslåga eller möjligen varmluftpistol. Då expanderar hålet något. lossa muttern på pinnbulten så att den är flush med toppen på bulten. Slå in en kil ovanför pinnbulten så att den tvingas nedåt. Muttern sitter ju i ett urtag i framkant på riggen. När muttern bottnar i nederkant tar man av muttern och fortsätter tills pinnbulten är flush med nederkanten i urtaget. Sen måste man börja kila mellan riggdelarna om inte det går att knacka resten på kavitationsplattan. Den är dock inte så stabil så lägg trä mellan och slå längst in . Försök att knacka så långt fram som möjligt. Knackar du för långt bakom pinnbulten kommer den bara kinka fast.

 

Om du måste kila mellan riggdelarna, försök att få tag på plastkilar och var musikalisk så att du inte deformerar anliggningsytan.

 

På detta sätt har jag aldrig misslyckats att få loss ett växelhus på en murkla. 

 

Lycka till!

 

Edit!

Glömde ju! När riggen är borta så ta en borr som är lite större än hålet för främre pinnbulten och borra upp det lite grand så du inte får samma problem när du ska återmontera växelhuset. Dessutom underlättar det om du ska ta ner det igen.

oso

 

 

Redigerad av tomols07

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...