Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
Sturgeon

Inkörningsservice på Suzuki DF150

Rekommendera Poster

Tjing!

Motorn har nu gått drygt 20 timmar så det är dags att byta olja, oljefilter, växelhusolja och några packningar. Men går det att göra när båten ligger i vattnet eller skall båten tas upp för att det skall vara möjligt? Vet att växelhuset är fritt ovan vattenytan när moton är upptiltad, men vet inte om det går att byta den oljan i uptiltat läge. Förövrigt så började oljevarningslampan blinka precis vid 20 tim, är det för att uppmärksamma att det är dags? Hur släcks den sedan, per automatik vid byta av filter eller något?

Har inte tillgång till manualen men vill kunna planera veckan som kommer som jag vill veta vad som behövs göras.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alla utombordare jag vet om skall hänga vertikalt när man byter växelhusolja. Tror inte den rinner ur helt annars och så när du fyller på skall det ju rinna ur ett av hålen en bit upp på växelhuset när det är fullt vilket kräver att motorn hänger vertikalt.
Kan vara samma sak för bytet av motoroljan, att du inte får ur all olja om motorn inte hänger vertikalt.
Kola i handboken till motorn.

Det där med oljevarvingslampen har jag ingen aning om, kanske ringa företaget du köpt motorn av och fråga?

Personligen skulle jag ta upp båten för byte av bl a växelhusoljan och motoroljan osv.

Lycka till.

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det står i instruktionsboken hur man ska nolla motorn efter service. i allafall på min 140 hk

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lampan blinkar när det är dags för oljebyte. För att nolla detta efter oljebytet sätter du på tändningen och drar sedan ut död mans grepp (bakåt)tre ggr. Då har jag för mig ett pipljud uppstår och nollningen är klar.

 

Senast ändrad av Gesse | 08 juni 2008 | 21:12

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

S-S marin i Sisjön och Båtkompagniet i Kungälv bl.a har prylar till Suzuki.

df90 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad har ni pyntat för de detaljer jag nämner (olja filter etc.)? Alltid intressant att se vad skillnaden är?

Nollningen står även med i bruksanvisningen så OK där nu!

Tack för all input.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Filtret till min DF140 kostade 60 spänn på Seasea.

 

Motorolja, växelhusolja, växelhuspackningar och servicekit köpte jag från leverantören som ett paket för 1000 kr.

 

Jag ska för övrigt göra samma service ikväll på min Sucka! Glad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skall ringa och kolla nu med ett par st så får vi se!

Lycka till!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Phu! Nu är det gjort för min del. Jag fick hjälp av en klubbkamrat som rattade klubbens kran och lyfte båten. Glad

Det var lite meckigare än jag trodde faktiskt, framförallt eftersom oljefiltret satt som berget. Fabriken hade uppenbarligen inte smort gummitätningen med olja, så de hade sugit fast ordentligt. Efter tusen svordomar och tusen avdragar- och spännremslösningar gick det i alla fall till slut. Filtret sitter under styrbords sidokåpa, så den måste monteras bort. Också lite meckigt med sju skruvar av olika längd att hålla ordning på, plus att kåpan var lite svår att passa tillbaks. Men det gick ju, och egentligen är det väl bara fråga om hur lång tid jobbet tar för en vanlig dödlig. 

Medan oljan rann ut passade jag på att kolla diverse bultar under kåporna så att de satt bra.

Lycka till med din egen service!

 

Flört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, min nya motor som gått lite drygt 20 timmar har slutat fungera. Troligen värmenypt. Utredning pågår. På väg till verkstad. När jag pratade med ÅF så var det första han sa men har du gjort inkörningsservicen som man alltid ska göra efter 10 timmar. Om jag förstår dig rätt är det motsvarande du tänker göra men du skriver 20 timmar. Vad är rätt och fel? Jag tycker 10 timmar låter väldigt lite och att det känns som de försöker lägga skulden på mig trots att det är en helt ny motor. Lycka till med din service hur som helst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Trist att höra! Rynkar

 

För Suzuki DF90-140 är det iaf 20 timmar som gäller innan första service enligt instruktionsboken! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var i kontakt med tre st. återförsäljare för Suzuki och alla sa att man kan köra 50 timmar innan första servicen ska göras trots att det står 20 timmar i boken. Vore konstigt om alla dessa tre återförsäljare skulle ha fel. Hör gärna med era återföräljare vad de säger om detta stämmer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är i samma sits. Har en Honda BF75 som gått ca 15 h och ska enligt serviceboken in på service efter 20 h. Ringde till återförsäljaren som sa att jag kan köra som vanligt i sommar och lämna in för service på hösten (oavsett om motorn då gått 20 eller 60 h). Garantin gäller ändå. Och glad är jag för detta då jag slipper transportera båt på trailer till servicestället samt slipper den extra servicekostnaden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack och lov visade det sig att min motor endast gått 10 timmar! Så det ser ut som jag inte kan krävas på någon tidigare service. På Yamaha´ s hemsida står tydligt att efter 20 timmar ska inkörningsservice göras. Inte helt tydligt alltså när verkstan och återförsäljaren säger 10 timmar. Undra hur många som åker dit på det. Fick som sagt inte heller några uppgifter om att åka tillbaka och serva efter 10 timmar. Om jag vore er skulle jag begära att få skriftligt på att det är ok att inte serva efter 20 timmar. Blir helt annat om motorn går sönder och man står där med motorn oservad och så står det att som i ert fall 20 timmar är ett servicekrav.

Från en efterklok med skuren motor som gått 10 timmar! Kanske blir en Susuki nästa gång :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta!

 

Men jag råkade i ett annat ärende vara inne på Suzukis (KG-knutssons) hemsida och såg till min glädje att de hade 6 års garanti på sina motorer. Detta givetvis under förutsättning att motorn var köpt hos auktoriserad firma, servad och ifylld servicemanual. Så varför skall man över huvud taget pilla på nya prylarFörvånad /Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt rätt. Själv pratar jag i egen sak när jag säger att jag gör servicen själv, eftersom jag har garanti från Prispressarna, med andra villkor än för de Suzuki som säljs via KGK Suzuki-anslutna handlare. Hade min motor varit köpt via KGK, hade jag absolut inte pillat själv!

Flört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller helt med. Att pilla själv kan vara ett sätt att göra en garanti ogilitig då det i garantierna står tydligt att service ska utföras av auktoriserad ÅF eller verkstad. MAO är ju servicekostnadern för olika märken och på olika ÅF verkligen något att ta med i kalkylen när man köper en båtmotor. Något jag faktiskt missade. En annan intressant aspekt är att prisskillnaden på min båt när försäkringsbolaget upptäckte att de räknat den som en båt med inombordare blev från 2 800 kr per år till 8 500 kr per år :) MAO hade jag antagligen köpt en båt med inombordare om jag vetat att jag skulle få betala nästan 500 kr netto per månad extra för att ha en utombordare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, i min Yamaha-manual står det service efter 10 timmars inkörning. Därefter service varje 100 timmar eller årligen. Har precis gjort 10-timmars servicen och fått stämpel i serviceboken med tanke på garantin....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här står det på Yamaha Centers hemsida:

Vad är det för service-intervall för Yamaha utombordare?
Första servicen ska göras efter 20 timmar och service nummer två efter 100 timmar.
Därefter är servicekravet 100 timmar eller en gång per år.

http://www.yamaha-motor.se/tjaenster/faq/faq-service.jsp#22920123

Håll med om att det är rörigt med olika uppgifter. Vad gäller? Det är ju stora pengar för en privatperson det handlar om i fall olyckan är framme och då borde uppgifterna vara samstämmiga. I min servicebok saknas uppgift om tidpunkt/timmar helt för inkörningsservice.

Funderar på om det inte kan vara något känt fabriksfel på vissa Yamaha utombordare om de rekommenderar 10 timmar i vissa fall då de flesta andra märken enligt andra här på forumet har 20 timmar. Har också varit flera som tydligen råkat ut för samma problem som jag med skuren motor redan efter mindre antal timmar. I ett fall var det också bevisat tydligen enligt skribenten att det var en felborrad cylinder som låg bakom felet.

Senast ändrad av Malarnara | 11 juni 2008 | 22:53

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lita på Yamaha Centers uppgifter eller tillverkarens uppgifter i handboken?
Den var enkel... handboken förstås.
Ger inte så jättemycket för Y C's råd, MC kan de nog men båtar och utombordare vetå katten om de är så jättebra på, visst de kränger bra grejer men det innebär inte att de är bra på service och dyl. Vet ju själv eftersom jag köpt båt och motor hos denna kedja vilket nog inte händer en gång till.

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gå på det som står i din Service & Garanti Handbok Utombordare. Det är ju den som gäller vid en ev reklamation. I min står det 10 timmar på första servicen, påföljande 100 timmar. (Yamaha F115 2008)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst sdk780

6 år!!! 5 år är det väl? Ialla fall på min nya Suzuki så är det 5 år.

Mvh Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men den som jag hakar upp mig på är att det inte står något om antal timmar till första service i varken min garanti dokumentation eller Service & Handbok. Jag har alltså två uppgifter att gå på, dels det som står på Yamaha Centers hemsida om service för utombordare och dels den muntliga info jag fått från verkstaden.

 

I mitt fall har ju motorn skurit också och då känns det som ett dåligt alternativ att direkt köpa den muntliga info jag får från verkstan som alltså vinner på att garantin ej skulle gälla pga av ev. missad inkörningsservice redan efter 10 h. Hade motorn fungerat hade jag absolut servat efter 10 timmar om jag hade vetat att det var det som gällde.

Yamaha lämnar själva 2 års  full fabriksgaranti, sedan gäller 3 års förlängd garanti på motor, elektronik, växelhus. Så 5 år känns bekant.



Senast ändrad av Malarnara | 12 juni 2008 | 07:53

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv tänker jag såhär. Om jag skulle köpa en båt motor idag skulle jag då köpa en där serviceboken är ifylld av en autktoriserad serviceverkstad eller en där någon har gjort servicen själv? Fundera lite på den frågan gärna. För mig är svaret givet. Varför riskera funktion för att en hemmapulare som snålat på service på en motor för över 100.000:-. Sedan spelar det ingen roll om personen i fråga är en rymdraketmekaniker. Han/hon är fortfarande inte autktoriserad.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu skulle jag åka förbi båten och fixa allt. Då är givetvis båttrailern stulen. Så nu är inte oljebytet prio ett längre. Så surt att folk inte kan hålla fingrarna i styr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Nu vet jag inte vad du hade för trailer men de håller andrahandsvärdet otroligt bra som du säkert vet så om din trailer inte återfinns så lär du nog få hyfsat på försäkringen.
Men surt att bli av med trailern.
Hoppas allt löser sig snabbt.

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En obromsad 30-trailer från TK anno 2001 1500 kg. Fastlåst på brorsans gräsmatta. Fråga är vilken försäkring som täcker den, hem? eller båt? Båtförsäkringen är inte lika lockande just nu med självrisken det innebär. Tidigare har jag haft reggad och då har det varit enkelt med försäkring.

Blir till att ringa polis och försäkringsbolaget imorgon.

Fan lika irriterande som att den bivit stulen är att det var samma dag som jag skulle utföra service, hade det skett imorgon så hade det inte varit bråttom alls. Nu vill jag inte köra båten innan servicen är gjord.

Och denna veckan hinner jag inte pyssla med det heller annat än att anmäla, då det är mer än fullt upp på jobbet och bilen skall gås igenom inför besiktningen midsommar. Låter det som att jag beklagar mig?Flört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sånt är livet, ibland kör det ihop sig från alla håll och kanter (och när man minst vill).
Det får väl ha sin gilla gång, en sak i taget.
Ingen idé att stressa upp sig, hänt är hänt.
Jag har tilläggsförsäkring för min trailer i båtförsäkringen (Atlantica) med självrisk 1000 kr så det är inte alls samma självrisk som jag har på båten (har 5000 i självrisk på den). Premien på trailern är 25 kr per 1000 kr värde på trailer, i mitt fall ca 660 kr/år.
Kanske blir billigast att ta ditt på hemförsäkringen, du får kolla upp.

Det är otroliga priser på trailers egentligen. Kollade vad min Bålstasläpet REG 1350 kostar nuförtiden: ca 33 000 kr. Min kosta 2003 26 500 kr inkl gångbräda, kulhandskelås mm, idag skulle den landa på över 35 tkr. Ruggiga priser för några galvade balkar och vagga på två hjul (fjädrande axel och bromsad).

/Bo



Senast ändrad av bossee | 17 juni 2008 | 00:15

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja riktigt så dyr är inte min trailer/vagn. Hittade en likvärdig på blocket för 13000 kr. Fortfarande en hel del pengar. Bara det inte tar för lång tid, annars får jag försöka låna en trailer så att oljan kan bli bytt, i början på semestern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...