Seaflower08 0 Postad 8 Juni , 2008 Har en VP BB30 bensinare som jag måste köra med choke på för att kunna köra. När jag vill öka gasen dör motorn. Någon som har tips eller erfarenheter av liknande problem? Mvh Hans (Nestor08) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 8 Juni , 2008 Igensatt förgasare eller bränsletillförsel är väl vad man gissar på till att börja med. T.ex skulle du kunna suga bränsle vid förgasaren med en hävertpump för att kolla bränslemängden. Verkar det igensatt så blås baklänges med en pump och testa igen. Rinner det bättre så var det skräp i ledningen. Rengör då tank och filter. Fortsätt annars med förgasaren. Plocka isär och kolla för ev. skräp eller avlagringar speciellt i munstycken. Trasiga membran eller likn kan ställa till det. Avvakta specialisttips. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seaflower08 0 Postad 8 Juni , 2008 Tack för tips. har upptäckt att motorn är en BB30 F alltså avsedd för fotogendrift. Fotogen går väl knappt att få tag på idag? Mitt stora problem är egentligen att motorn går bäst med stängt spjäll? Nyper sannolikt luft någon snnan stans ifrån, varför blir det så? Hans Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 8 Juni , 2008 Förr var motorfotogen betydligt billigare än bensin. Då det numera är tvärtom är det ingen vits att köra på det. Annars skulle nog citydiesel fungera. Det är rätt lika lysfotogen och förmodligen bättre än motorfotogen som var rätt rökstark. Man förvärmde då fotogenet till flammpunkten. Kan det vara något problem med den manicken? Läckor på insugssidan kan indikeras med startgas. Med motorn igång kan startgas sprejas på och när motorn går upp i varv har du hittat en läcka. Är det hål kan det nog bli som du har. Ett dåligt undertryck kompenseras av stängt chokespjäll så du får lite mer bensin i blandningen. Skruva isär så hittar du nog felet. Bättre att skruva isär för mycket istället för för lite är en god regel i det mesta meckandet. Håll isär olika huvuddelar i olika burkar så får du ihop det efteråt. En tidning att ha grejerna på och slarva inte bort smådelar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seaflower08 0 Postad 11 Juni , 2008 Har löst felet, problemet var en för ändamålet felaktig förgasare. Vid Fotogendrift hade man en startförgasare med en värmespiral i som fördelade fotogenen till huvudförgasaren. Den gamla förgasaren har kopplats bort och ersatts av en bilförgasare avsedd för bensindrift, nu går motorn som den ska utan problem. Tack för alla råd och tips. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser