Askeladden16 0 Postad 7 Juni , 2008 Hej hur mycket olja ska jag ha i min mercury 25hk från 1987 Den är otroligt lättstartad både kall som varm en liten snudd vid nyckeln så startar den. Säljaren blandade i 2%, Ska jag använda 95 eller 98oktans bensin?????????????????????? Senast ändrad av Askeladden16 | 07 juni 2008 | 23:15 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 7 Juni , 2008 95 oktan är det som man brukar ha och funkar bra. Det funkar i och för sig med 98 oktan men 95 oktan är helt OK. 2% marin 2-takt olja är vad man har på de flesta 2-taktare. Det fanns en tid när man på vissa fabrikat körde med 1% men då har man nästan inga marginaler och man gick över till 2% och det är det man rekomenderar nuförtiden när man blandar olja i bensintaknken själv. Själv körde jag med OKQ8 Marin Bio TT marin 2-takts olja när jag hade 2-taktare (har 4-takt numera). Modernare 2-taktare har oil injection system med en behållare för olja och så blandas oljan automatiskt med varierande mångd beroende på motorns varvtal och då har man förstås ingen olja i bensintanken. Tips: hitta på nåt idiotsäkert system så du vet att du verkligen har fyllt i 2% olja i tanken när du fyller den med bensin nästa gång. En hel del motorer har skurit för att man glömt att hälla i oljan i bensintanken. /Bo Senast ändrad av bossee | 08 juni 2008 | 02:28 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser