E54321 0 Postad 7 Juni , 2008 Hej, jag har en Fugetive 13 med en Mercury 25 hk. Allt går jättebra, förutom att jag skulle vilja få den att gå fortare. Den åker knappt snabbare än en liten gummibåt med 9,9hk motor, och det finns vissa mycket större båtar med lika starka motorer som går snabbare. Jag tycker att min båt borde gå snabbare än detta. Jag har orginal propellern på. Är det den jag ska byta eller ska jag höja/sänka motorn. Vilka propellrarär bra att ha om man vill öka farten. Hur ska motorn vara vinklad. Jag är tacksam för all hjälp som jag kan få. Jag vet inte så mycket om motorer och propellrar ännu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Daniel_B 0 Postad 7 Juni , 2008 Är kavitationsplattan i höjd med skrovbotten..? Så du inte har en långrigg och båten är byggd för kort rigg, eller tvärtom. Vet inte vad du ska ha på din båt.. Vinkeln på motorn ställer du in om motorn vill trycka ner fören i högre farter.. eller att den stegrar sig och börjar slå, eller hoppa med fören. Propellern kan vara fel, beroende på vilken vinkel bladen har.. var så på min förra motor. Den var gjord för mycket större och tyngre båtar, vilket gjorde att den varvade mer och gick saktare. Du kan ju skaffa en propulse propeller som du kan ställa in bladvinkeln själv på.. annars kan du ju höra med någon som säljer propellrar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mmaarrccuuss 1 Postad 7 Juni , 2008 Kan ju finnas alla möjliga anledningar till att den är långsam.. Varvar motorn upp till sitt tillåtna maxvarv? (vilket det är vet jag inte) Den ska precis orka dit, men inte mer. Om det inte är fel i motorn (soppa, luft, tändning, osv..) så har du kanske fel/skadad/dålig propeller. Sen kan du prova att hissa motorn vertikalt, så att den inte ligger djupare i vattnet än nödvändigt (Grundinställningen är att kavitationsplattan ska vara i linje med V-skrovets djupaste del.) Och så ska motorn trimmas (vinklas) ut från akterspegeln ganska mycket för att båten ska gå så fort som möjligt. Fören lyfts då upp och båten får en mindre del av skrovet i vattnet, vilket minskar vattenmotståndet. Prova att vinkla ut motorn ett steg i taget och se om den går fortare. Den kommer i samma veva att orka varva upp mer och mer. När du tillslut har vinklat ut så mycket att propellern tappar greppet i vattnet, eller att du aldrig kommer upp i planing så har du vinklat ut för mycket. Börja med att utesluta enkla saker som beväxning på skrovet eller att skrovet är fullt med vatten eller så.. Men, som sagt: Se till så att motorn inte ligger för djupt i vattnet. Att den är utvinklad en hel del utan att tappa greppet. Håll koll på motorvarvtalet hela tiden och byt propeller till en med mer stigning om motorvarvtalet är för högt. Då används propellern till att ta dig frammåt istället för att vispa runt på samma ställe. Sen kan man ju alltid hålla på att mixtra med speedrails m.m. Men börja med att kolla så motorn går som den ska och att den sitter någorlunda rätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mmaarrccuuss 1 Postad 7 Juni , 2008 Oj, blev lite kaka på kaka nu såg jag. Daniel_B och jag skrev samtidigt, men han hann före. Typiskt. =) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zer0 3 Postad 7 Juni , 2008 beror även på årsmodellen på motorn, gammal? ja då får du inte ut mkt, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
E54321 0 Postad 8 Juni , 2008 Det är en 81:a. Men hur ska jag räkna varven, motorn har ingen varvräknare. Senast ändrad av E54321 | 08 juni 2008 | 13:37 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser