pabob 0 Postad 23 Maj , 2004 Hej! Har precis sjösatt min nyinköpta Compis 28. Båten är utrustad med en farymann 12 hk med hydraldrift. Motorn startar perfekt och går som en klocka. När jag lägger i växlen uppstår ett missljud vid själva hydralmotorn och axeln. Låter ungefär som att något sitter fast på axeln och slår i skrovet. Går jag ner på lägre varv försvinner missljudet. Samma sak uppstår oavsett om jag lägger i fram eller back. Har pratat med Lisö Motor och de tror att det kan vara lagret i hydralmotron som gått pga av att packboxen är otät och att det kommit in vatten. Någon som har någon annan idé. Hade en egen teori att det kunde vara för lite hydralolja i motorn och att missljuden uppstod pga av det. Tacksam för all hjälp och alla tips. Orolig Compis ägare! Mvh Patrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Ingemar Postad 25 Maj , 2004 Har råkat ut för att hydraulmotorn gett upp och tagit in vatten, vad som hände då var att oljan rann ut och vatten in och framdrivningen upphörde, däremot inga missljud. För lite hydraulolja har jag haft ibland, fortfarande inga konstiga ljud. Låter som om propellern slår i? Men hur? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Anders H Postad 8 Juni , 2004 Är hydraulmotorn en Volvo flygmotor eller en Sundstrand? Kolla med Thor-Ulf i Årsta, han har säkert koll på sånt där. Det skall ju sitta ett lager i akterkant på hylsan. Om det är glappt kan man ju tänka sig att axeln kastar, och det är detta som låter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flash21 0 Postad 6 November , 2004 Utgående axelstump från hydraulmotorn är i förband med propelleraxeln med två spännstift och ett påträtt skarvrör. Dessa stift kan äta sig ut och även slås av mot omslutande propelleraxeltunnelvägg. Stiftet svarvar då tunnelväggen när axeln snurrar. Gnissel och motstånd med andra ord. Det kan tom låsa axeln helt. Shipman-förbundet har en bra beskrivning på demonteringen som kräver smidighet styrka och många svordomar. Torulf dieselservice i Årsta hade spännstift i skrivbordslådan när jag behövde! :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pabob 0 Postad 8 November , 2004 Hej! Det du beskriver var precis vad som hände mig. Som tur var gick det ganska lätt att få bort hudraulmtorn (en och annan svordom belv det säkert). Lagade det genom att svarva till en ny del i mässing som jag trädde över den gamla tätningen (som var svarvad inifrån). Tätade med dubbla O-ringar och 6 låsskruvar. Hade en kille som fixade detta åt mig. Allt ser bra ut men jag ser med spänning fram emot sjösättningen till våren, först då ser jag om allt är tätt. Har en annan tråd där jag beskriver problemet. /Patrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser