Gå till innehåll
lördag 08 februari 2025
hustran

Höj bensinpriset omedelbart.

Rekommendera Poster

Och bestäm om båtkörkort. En långhelg som denna är en plåga om man bor i skärgårn. Varför måste man absolut skrika hela tiden.? Varför måste motorerna vråla så högt?Varför måste man köra runt i smala vikar och vråla och dra svall så att förtöjda båtar sliter sig i sina förtöjningar? Förut fanns ngt. som hette moral, är tydligen borta nu. Lekstugan skärgård är nog bara början.Det blir alltmer plågsamt att leva här. Även för djuren .

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med... höj priset på bränsle så det blir färre folk på vattnet.  Jag tycker också att fastighetskatten är alldeles för låg för folk som bor i skärgården. Höj dessa saker och vi får en lugn och fin skärgård med ett rikt djurliv och få människor som både bor och lever där.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu ska du inte dra alla motorbåtsägare över en kant. Det finns dom som har ansvar och sjövett, liksom det finns seglare som inte fattar nåt. Det finns ett gammalt uttryck, förtöj för storm. Har då dessa båtar slitit sig pga svallvågor så har båtägaren brustit i sitt ansvar. Är själv bosatt i skärgårn, och jag kan hålla med dej, det har blivit värre med åren. Sen vet jag inte om ett körkort kommer och hjälpa, idioter är idioter Cool

Senast ändrad av tommpa | 07 juni 2008 | 17:53

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du hört talas om En levande skärgård Som jag nämde i mitt tidigare inlägg...idioter är idioter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmm måste vara ett lokalt Stockholmsproblem eller likn.. Här på västkusten har vi inte denna typen av problem i skärgården iaf inte i Norrabohuslän där jag färdas året om.. Om vissa surra fast sina grejer så hade bekymmret med båtar som sliter sig ur förtöjningarna oxå varit borta.. Lätt att skylla på andra när man knytit fast båten i ett  skosnöre...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

......vem är förvånad att just du/ni skrev detta inlägg !?!?!?!?!?!?!?!?!?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jaha nu var det dags igen. Har inte varit ute så mycket i år, men det räcker att vara i hamnen för att se eländet. Vi har bojar vid inloppet (stora röda sådana). Dessa är märkta med 3 knop och där gäller 3 knop. I dag så har det kört ut och in allehanda flytetyg och flertalet av dessa skiter rent ut sagt i att följa denna enkla regel.

Kan folk inte visa hänsyn så hjälper inte hur väl man förtöjer. Enl. Hamnkaptenen så sliter dessa vågor sönder flytbryggorna för dom är värre än när det stormar. Stormen håller ett jämt tryck på flytbryggan (piren) men det som oansvariga förare tillverkar i sin framfart bänder och bryter på ett sätt som naturen inte kan åstakomma (ännu).

Hela havet stormar och jag befinner mig på västkusten och upplever eländet och det är fullständigt fel, att skiva som i ovan inlägg, att detta har vederbörande inte upplevt på Västkusten Antagligen så lämnar du skiten efter dig eller så är du inte observant.

post-19228-1394235503,6303_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

JaaaaaaAAAAAaaa!!! Väl talat!

Höj dessutom dieseln ännu mer, vattenskatten är för låg och dom svinen som bor i skärgårn måste ju kunna betala mer för privilegiet?

Körkort för ALLA så låter båtarna MYCKET mindre när dom kommer vrålande. För att inte TALA om dessa oansvariga kanotister som väsnas o tar upp hela (privata) öar med all sin packning. Dubblar vi dessutom bensinpriset så skickar macken med lite exra moral... eller vad?

Dumma jvl påhitt!!!

Åker du bil? Jaha, el-bil då? För annars kan ju grannen bli arg när du kommer körande eftersom det minsann finns motorburen ungdom i Avesta o DOM väsnas...? Åker du segelbåt eller roddbåt? Sätter aldrig din fot i en motorbåt antar jag, för då är du ju en av dessa moralfattiga dårar som väsnas i sina motorbåtar...

Fast, som vanligt var det väl ditt enda inlägg i en tråd? Kan inte stå upp o förklara antar jag. Skulle du göra det är det bäst att hålla för öronen, för jag har en granne som hamrar på sitt tangentbord när han är arg. Och då gör ju du det med, enligt dina riktlinjer....?

DUMMA jvl påhitt!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ha ha, här tände man en brandfackla. Jag drar inte alla över en kam men det finns faktiskt sådana som beter sig så. Dessutom skrev jag inte att båtarna sliter sig. utan far illa i sina förtöjningar. Som Orven skrev så far både bryggor OCH båtar illa av såna svall. Får väl påpeka då att det finns massor av hänsynsfulla på sjön men det är ju inte de som märks.Jag tror inte någon av er skulle direkt njuta av att se sin båt slå och slänga mot bojar och brygga för att någon leker omkring. Man borde väl visa hänsyn mot andras båtar åtminstone. Om man gillar båtlivet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Donna-Lee

Jag tror inte vi behöver oroa oss så mycket längre, snart står det vindkraftverk överallt och då blir det till att hålla tungan rätt när vi ska fram eller om det överhuvudtaget går. Allemansrätten är ett minne blått snart iom uppköp av strandrätter, bygglov för båthus och bryggor osv. Det kommer finnas speciella platser/vikar för fritidsbåtar och det kommer att bli kul. Ja trångt naturligtvis, men vi är ju bara ett gissel, ett gissel som är mästare i att gnälla men knappast gör något åt sakerna. Så passa på nu i sommar och gör av med mycket bränsle. Yttre skärgården är ännu inte så trafikerad och möjlighet finns att hitta en egen liten plats att vara på. F.ö så får man ligga som på campingplatser som sillar i en sill låda. /U

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De som beter sig som svin på sjön är troligen de som minst av alla bryr sig om vad soppan kostar, ett höjt bränslepris skulle därför troligen få motsatt effekt. När hyggligt folk som inte kommer att ha råd att tanka försvinner från din skärgård, kommer svinen att märkas än tydligare!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Exakt vad jag tänkte... ;-)

Om bensinpriset höjs, så kommer det bara vara de rika snorungarna kvar som med sina stora vräkiga V8:or inte verkar ha något sjövett i skallen.. Oh, va glada ni blir då i skärgården!

Senast ändrad av Daniel_B | 08 juni 2008 | 11:27

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den tanken har faktiskt slagit mig också, det är nog vad som redan hänt här. Har man råd att leka med såna båtar som det gällde så går de nog på firman eller nåt. Men kan man inte visa hänsyn ändå? Detta hände nu inte våra båtar utan ett par bryggor längre bort, skriken och vrålen hördes däremot ända hit. Så egoistisk är jag faktiskt inte så att jag kallar det min skärgård även om jag bor här. (det är det f.ö. många som gör) men skulle jag bete mig så illa i ngt. villaområde så blev det nog också protester.

Ljudnivåerna ökar runt omkring oss hela tiden, ett fenomen är väl bilar och hör och häpna även motorcyklar som kör runt med högtalarna på utsidan!!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vill man ha tyst omkring sig så är det väl fjällvärlden som gäller nu för tiden...
Det finns ju fina sjöar där också. ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med, höj bensinen till 100 kr/litern eller varför inte, inför ransonering så att man bara kan köpa 20 liter per vecka. (OBS gäller för Stockholmsområdet.)

Övriga landet behöver nog inte sådant eftersom jag inte sett något av detta under de två senaste soliga helgerna i området runt Kungshamn/Smögen. Mycket båt var det men inga svin.

Enda kända fallet är då Kustbevakningen åkte 40 blås genom Sotenkanalen, men de slipper själva betala soppan.

Spärra sedan in han den där Kuling för när han kommer så måste man ju förtöja båten med riktiga snören på både vänster och höger sida. Normalt räcker det med ett tunnt snöre i nosen samt putt-ifrån-korvar på sidorna.

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror nog att ngn form av körkort hade hjälpt, för de finns även de som kör som idioter bara för att de har bristande kompetens. Visa lite filmer på båtkörkorts kursen på hur det går för båtar som ligger förtöjda om det kommer mega svall hela tiden. Då kanske folk fattar. Fast det är klart man tycker ju att det ska räcka med suntförnuft...

Men det kommer trots allt att alltid finnas idioter....men lite bättre borde det bli kan man hoppas=)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är till 100% övertygad om att båtkörkort inte hjälper ett skvatt till att få folk att fatta att de inte ska köra för fort på vissa ställen. För varför skulle inte större båtar (segel och motor) med medelålders män då envisas med att ligga i 7-10 knop i 5 knopsområden då deras båt river upp ett grymt svall.

Jo jag är fast övertygad om att de som har lite större båtar (35-45 fot) faktiskt redan har skaffat både skärgårds och kustskepparen.

Jo jag brukar klara av att förtöja så det funkar med dessa svin men vissa båtägare kan INTE detta. Och då händer det som det som det gjorde i helgen när grannbåten (vid klippan), en Nimbus 26:a slet sig (draggen/ankare) i aktern lossade.

Platsen, Sotenkanalen, lördag eftermiddag.

Hoppas någon av er jävla svin som körde för fort där läser detta.

I kanalen råder 5 knop och det gäller för alla.

Har ni bråttom till krogen kan ni gå yttervägen. Detta gäller även nedrans segelbåtar som inte kan hålla hastigheten. Finns inga fribrev för er heller.

/Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu tar vi det väldigt lungt här Ringhede, tänk på pumpen för tjyven.Flört Hur vi en gapar och skriker blir vi aldrig av med idioterna på sjön.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har faktist inga bekymmer alls med förtöjningar varken till privat eller arbetsbåt.. Ska då tilläggas att jag ligger prescs innanför piren och utanför denna finns inga hastighetsbegränsningar.. Och peppar peppar d har hållit ihop i över 20 år nu (trotts hård belastning från både båtar och naturkrafter) så detta får mej att fundera över hurvida bryggor och förtöjningar ser ut i övriga landet.. Men som sagt upplever inte detta som något problem här i Norra bohuslän iaf... Observant klar ja e har sett både d ena o d andra men så länge d inte stör mej så bryr jag mej faktiskt inte så mycket om d.. Och än så länge har d funkat bra..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skämt och sido. Det skulle underlätta för oss nybörjare om det var mer tydligt vad som gäller för fartgränser på sjökortet. De där små skyltarna efter land kan vara lite svåra och se. Och på sjökortet finns det en liten ynklig siffra som också är svår att se bland allt annat.

Nej tydligare märkning skulle säkert få ner farten på en del ställe där det inte är helt självklart att det är 5 knop.

Senast ändrad av Alf_Von_Sil | 12 juni 2008 | 14:02

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

du säger att man ska höja bensinen, så blir det lugnt på vattnet...då kan jag säga att då kommer det bli ganska så lugnt på vägen oxå, samt alla lantbruk. och alla som ska till jobbet kan inte ta sig till jobbet... så javisst höj priset... men då kan väl du ta å börja köra buss så du kan hämta alla som ska till jobbet.. men det är ju lugnt..bara du får det lugnt å skönt!!!!!!    det du säger är precis som jag skulle säga, bort med alla idioter på vägen för det hjälper ju  inte med körkort på bil heller.. men som sagt!!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Donna-Lee

Skrattande Det där med ransonering tyckte jag var bra Ringhede. Kanske det blir så snart, nu när amerikanarna pumpar ner vatten i oljehålen för att den sista oljan ska flyta upp Glad
Ni får sätta en trasa i gösstaken så det så haha

/U

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Donna-Lee

Bensinpriset  i år ????

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Själv tror jag att de som idag har råd att bränna runt i skärgården med dubbla 454:or, ribbåtar m.m. kommer att ha råd med detta nästan oavsett vad bränslet kostar i framtiden. Det är heller ingenting som stör mig. Tvärtom tycker jag att det är rätt kul att det finns både de som har råd och som villGlad

Samma sak gäller egentligen med båtkörkortet. Har man råd att köpa en stor amerikansk muskelbåt och tanka den för några tusenlappar varje helg, har man säkert råd att skaffa båtkörkortet också. Det lär ju inte drabba någon fattig om man säger så...

Det blir nog värre för vårdbiträdet eller unsköterskan som måste bilpendla 10 mil varje dag till sin arbetsplats. Idag passerade bensinpriset för första gången 14 kr/litern och med de sedvanliga höjningarna på sommaren får vi nog vänja oss vid de här priserna ett tag tag till.

Varför är det förresten alla andra som gör fel? Kan säkert vara så att trådskaparen vållar massor av ilska bland massa andra skärgårdister eller hur?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Donna-Lee

Det var ironi förstår du väl :) Priset blir nog högre till semestern.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag vill ha en levande skärgård på flera sätt, den marina miljön där fiskar och allt i naturen mår bra samtidigt som jag också vill komma ut till öar där människor kan fortsätta att bo permanent. Ett höjt bränslepris kommer på sikt innebära bättre marinmiljö eftersom vi inte kommer ha råd att åka båt i samma omfattning som idag. Eftersom vi inte kommer åka båt lika mycket kommer folk som är beroende av oss ute i skärgården att eventuellt byta miljö där de kan erbjudas nya jobb. Självklart är miljön viktig men det måste finnas en balans i det hela.

Wahlis 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...