Gå till innehåll
måndag 20 januari 2025
Malarnara

Har nya motorn värmenypt?

Rekommendera Poster

Hej, nu har min nya motor som köptes in förra året lagt av helt. Den har krånglat hela säsongen, det började med att jag inte fick igång den efter vinterkonserveringen och har fått använda startgas och tvättade stift gång på gång. Senaste turen så började värmesummern larma också, precis vid bryggan dock så det var snabb avstängning. Nu idag när jag körde båten igen så gick den bra till en början men började gå ojämt och hoppa lite i varv, framför allt nedåt i var och när jag puttrade på tomgång så la den tvärt av pch gick sen inte att starta. Den gick inte runt över hubudtaget. Väntade så att den skulle svallna men det var tvärnit. När det stannade var det ingen smäll eller så men ett distinkt stopp.

Vad kan detta bero på? Båten och motorn är av årsmodell 2007 och gått ca 20 h. Den har hela tiden haft en distink skallerstråle. Kan vinterkonserveringen som innebar konserveringsolja i tändstiftshålen på något sätt ha bidragit till detta? Vad innebär det om den värmenypt och är det troligt att det är så?

Jag ska kontakta leverantören imorgon men tänkte att det kan vara bra att veta vad man ska säga och oavsett ansvarsfrågan få lite bra tips.

Tack på förhand!



Senast ändrad av Malarnara | 07 juni 2008 | 07:42

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Är ingen fena på utombordare som jag antar att det är du har ? I vilket fall om det är en 4-takt bör den ju ha sep oljebytta, har du ok nivå i den / hur ser oljan ut (vatten)? Har du provat att ta loss alla stiften och dra runt motorn med starten / för hand med lämpligt verktyg ? Låter ju onekligen som att motorn gått lite för varm och nypt till som du beskriver. Om du konserverat med olja i tändstiftshålen kan ju knappast motorn gå trögt o därmed varm iaf, däremot brukar det ju hosta o spotta ett tag vid första körningen innan den försvunnit. Var med om en gammal B20 som nöp/skar för mig på den gamla goda tiden, och den uppförde sig på liknande sätt - tappade varv och var svag samt drog rejält med olja innan den till slut bara stannade in tvärt (den var nog väldigt sliten).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Om man tittar i din Sjöbod så verkar det vara en Yamaha 115B 2-takt med förgasare du har.

Finns en del tips i användarhandboken till motorn, har du kollat där?

Att motorn inte går bra (när den går) kan ha många orsaker men förgasarna måste vara rena inuti annars får den inte bensin ordentligt. Prova CRC förgasarrengöring (man behöver ej plocka isär förgasarna). Om bensin stått i förgasarna över vintern kan de ha beckat igen. Gjort rent bensinfiltret? Har du vattenavskiljande filter, om ja har du bytt det el kollat om det är vatten i det (=vatten i tanken)?
Har du korrekt modell på tändstiften och korrekt gap?

Att motorn inte går att dra runt: Kolla en så enkel sak som dödmansgreppet, var det verkligen på? Glappkontakt?
Kolla även att batteriet är OK och ordentlig kontakt på batteripolerna (gört rent, lägg på lite polpasta och dra sen åt så det blir bra kontakt. Mät batteriet med syraprovare att alla celler är OK. Ev ladda batteriet.
Kolla även så ingen säkring gått.

/Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

With all due respect osv... bossee har gett många tips men nu verkar du vara illa ute på halt vatten?

Ta bort dödmansgreppet så ska ju klart motorn gå runt ändå

Skit i förgasarna förklarar knappast att motorn inte går att dra runt...

 

Tycker det verkar som värmenyp/lagerskärning? Med en sån ny motor skulle jag inte ens tänka tanken på annat än att lämna in, sfsm.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Startgas är inte så bra för tvåtaktare, låter som om den har skurigt. En kolvring kan ju ha brustit också.

 

/B

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

KillerBoo,

Hel rätt, motorn drar runt även när man ej har dödmansgreppet isatt, tankevurpa av mig. Bra att du rättade.
Tror dock jag skrev ganska tydligt i två avsnitt vilka ev åtgärder för resp fel han kunde prova. Läs igen. Det med förgasarna gällde då motorn faktiskt gick, som jag nämde.

Sen är det väl inte helt ovanligt att om man får motorstopp med gas/växelreglaget i framåtläge att man glömmer att lägga i neutralläge. Har man inte neutralläge så går inte startmotorn runt men så enkelt kan det väl ändå inte ha varit?

Mvh
Bo



Senast ändrad av bossee | 07 juni 2008 | 20:00

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är så att den har skurit, vilket jag får en känsla av, vad kan det bero på ? Kan det vara något annat än att den inte fått olja som den ska från den separata oljetanken som det varit olja i hela tiden? Ska man gissa på felmontering då motorn som sagt bara gått max 20 timmar. Borde inte instrumenten varna om den inte får olja?

Ska det vara så j....la lätt för en helt ny motor för 80 tusen att gå upp i rök? Helt ofattbart enligt mig. Är det bara jag som har extrem otur lr? Min förra motor också Yamaha men en äldre årsmodell skar förra året då jag köpte denna. Den motorn hade jag ägt och kört med i 7 år utan problem och den skar på våren direkt efter första servicen på 7 år? Och det var en fabriksservice! där de inte märkt något konstigt då dom servat den. När jag skulle köra hem nya båten märkte jag att den inte hade någon kraft och inte ens kunde plana och vände direkt tillbaka till marinan där de komptestade den och konstaderade att 2 cyl var helt utan kraft.

Man kan ju bara skratta åt eländet... fattas bara att den är något finstilt i garantin nu som gör att jag får stå för hela detta kalaset också. Fortsättning följer. Men som sagt vad kan göra att en helt ny motor skär? Kan de satt på fel stift från början? Kan motorn överhettas av det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad det skall sitta för stift i motorn står i handboken till motorn. Kolla så har du en sak mindre att oroa dig för.

Yamaha's oil injektion system som de kallar Precision Blend™ Oil Injection, är såvit jag vet väldigt pålitligt. Men ingen komponent är väl ofelbar, kanske nåt med oljetillförseln som strular? Men då borde det larmat.

Hur som helst är ju motorn så ny att verkstan/handlaren där du köpte motorn får kolla på problemet och ev är det ett garantiärande. Säkrast att du inte provar med nåt mer själv innan de kollat på motorn.

/Bo



Senast ändrad av bossee | 07 juni 2008 | 20:25

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej jag anser att du absolut inte ska så mycket som röra en skruv på motorn utan du ska lämna in den där du köpte den.

Detta verkar ju vara ett solklart garantiärende men om du börjar skruva själv med motorn så kan du få problem vid ett eventuellt återköp/byte till ny motor.

En så pass ny motor ska funka efter vintern oavsett konseveringsmedel i cylindrarna eller ej.

men det låter som motorn har skurit. Annars skulle den ju gå runt.

Tipset alltså rör ej någonting utan lämna in.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för bra råd. Jag ligger lågt med meckandet och kontaktar ÅF på måndag. Verkstan var stängd nu i helgen. Återkommer om hur det går.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen.

När du skriver att din förra motor också skar (om denna nu gjort det), blir jag plötsligt misstänksam mot bränslet.

Är du säker på att du inte har nåt konstigt i bränsletanken (ingen lustigkurre som saboterat för dig - vatten - socker osv) ?

Att 2 motorer i rad skulle skära låter lite väl otroligt, så ofta inträffar inte detta på nyare motorer.

En annan tanke: använder du rätt typ av smörjolja (2-takt / 4-takt osv) ?

Hoppas det inte är motorn som nypt, och att kontakta säljaren är nog en bra ide' även om man kan bilda sig en uppfattning själv utan att skruva isär en massa prylar.

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har nu kontaktat verkstan som ska titta på den. Någon som har någon uppfattning om i fall leverantören kan kräva att man gjort en första service redan efter 10 gångtimmar (Inkörnings service). Står ingenstans i serviceboken att denna bör göras efter 10 timmar. Ingen som informerade om det heller. I mitt fall har motorn gått ca 25 timmar. Känner ingen som gjort någon inkörningsservice. Har en 2 års fullgaranti vilka krav på service kan försäljaren kräva. Är man riktigt petig så ska man ju använda endast Yamahas egna oljor, serva den exakt efter 10 gångtimmar vilket i mitt fall nästan blir att vända tillbaka till tillverkaren efter att jag fått hem båten och sedan vinterserva den hos en yamaha återförsäljare. Då jag fick båten väldigt sent i fjol så kändes det overkill att köra tillbaka den för service i höstas då jag knappt kört med den och den var helt ny. Någon som har nån uppfattning om vad som gäller? Vilka krav kan man ställa på återförsäljaren? När man köper något får man ju alltid höra hur otroligt värdefullt det är med just en helförsäkring i fall något händer.

Vad kan en motorrenovering där värmenyp är felet kosta på en relativt ny utombordare 2 takt? I bästa och sämsta fall? 



Senast ändrad av Malarnara | 10 juni 2008 | 11:06

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte om dom kan kräva det men jag blev tillsagd när jag köpte min Yamaha att den ska servas efter 10timmar. Dock gjorde det inget om den den gick nån timme mer. Men när jag kollar Yamahas hemsida står det 20 timmar för första servicen. Så vad som gäller igentligen vet jag inte. Men 25 timmar känns lite i överkant om du frågar mig.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jätteintressant det där med 20 timmar

Senast ändrad av Malarnara | 10 juni 2008 | 11:34

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Viktigt för garantin att alla servicer är gjorda enligt tillverkarens spec. Annars kan du bli nekat garantiåtgärd.

Råkade ut för at min ny innköpta Yamaha skar effter bara 20 timmar och försäljaren försökte givetvis slingra sig med att jag hadde missad fylla på olja och/eller kört för hårt, hadde dock gjord förstagångs service enligt boken hos aukt. servicepunkt.

Bensinprov togs från motorn och konstaterades att olja fanns.

Det visade sig vara ena cylindern som var borrat fel vikket gjorda att den skar. Alt slutade gott med ny borrat cylinder och motorn gick sedan felfritt i många år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter en närmare titt såg jag till min stora glädje att det var 11 timmar motorn gått och alltså inte 20-25 som jag befarade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...