Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
Yoohan

Problem med Merc. V8 5.0L

Rekommendera Poster

Jag har en båt med en Mercruiser V8 5.0L förgasarmotor från 2005 som det är lite problem med.

Jag köpte båten i år och första körningen fungerade den utmärkt. Efter att ha varit avstängd cirka 20 gick den inte att starta.

Några dagar senare gick den att starta igen med hjälp av startspray som sprayades in i flame arrestorn. Den fungerade sedan utmärkt i en hel dag.

Vid nästa tillfälle startade den direkt, men vid varvtal över 2000 rpm dör motorn. Dock fungerar den bra under 2000 rpm. Efter att ha sprayat lite startspay igen  fungerade den dock ännu en gång bra över 2000 rpm.

Något står inte rätt till eftersom motorn inte uppför sig tillförlitligt.

 

Jag skulle vara mycket tacksam om någon kan uttala sig om vad som kan vara fel.

 

Mina hypoteser är att det är antingen, något problem med bränsletillförselen eller problem med förgasaren (igensatta hål eller att det kommit in vatten i förgasaren).

 

//Yoohan

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

-JAG hade lämnat in förgasaren för översyn !! 

( soppafiltret är bytt ?? )

( K-sprit i tanken över vintern ???? kondensvatten  i bensinen )

( Spärra chokspjället i öppet läge med ett buntband/ståltråd , för att kolla om  choken ''hänger sig'' )

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med föregående tallare, på 80-talet hade jag en båt med en 305 cui (5,0) efter lite strul lämnade jag in förgasaren på renovering. Därefter gick den bättre än nånsin.Glad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Tack för svaren Jocke och Tommpa.

Motorn har förmodligen stått några månader med bränsle i tanken som blivit gammalt och utan K-sprit tillsatt.

Jag bytte bränslefiltret idag. Det gamla hade en hel del skräp i sig, trots att motorn bara gått 90 h. Bland annat såg det ut som det låg en hel del metallflagor i filtret.

Efter att monterat det nya filtret och fyllt upp det med ny bensin gick motorn till slut igång och gick i cirka 2-3 minuter innan den dog igen och sedan gick den ej att starta mer inte ens med hjälp av startspray.

Det lutar nog åt att det blir rengöring av förgasaren. Eftersom filtret hade mycket skräp så kan det ju kommit skräp vidare upp i förgasaren.

Är det svårt att montera bort förgasaren, kan man göra det själv med lite assistans från Selor manualen eller bör man låta en certifierad mekaniker ta bort och installera?

 

//Yoohan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Två muttrar och två bultar ! Bultarna framtill och muttrarna bak ,som håller ''gasvajern'' ...

Lätt som en plätt .........

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har nu kört in en hel del injection cleaner i bränslesystemet samt kopplat en 10l bensindunk direkt till bränslepumpen.

Efter dessa åtgärder så fungerar motorn perfekt, dvs. så länge den tar bensin från den externa dunken.

Nästa steg blir att prova att koppla in bränslefiltret för att se om motorn går även med detta.

Om det fungerar sitter felet troligen någonstans mellan tanken och filtret. En tänkbar felkälla är den elektroniska bränsleventil som sitter mellan tanken och filtret.

Är det någon som har erfarenhet av felsökning på elektroniska bränsleventiler?

//Yoohan

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ganska säkert den elektriska bränslepumpen som strular, eller är på väg att ge sig.

Den tål inte tomkörning tex, så har du eller den gamla ägare råkat ut för tex soppatorsk så finns risken att den har get upp, tyvärr inte så ovanligt att den ger sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med om att det troligaste är bränslepumpen. Koppla loss bränsleanslutningen till förgasaren och kör motorn på starten så ser du om pumpen fungerar (fånga upp bensinen med en mugg eller liknande). Det är vanligt att bränslepumpen matas via startmotorn samt via en oljetryckskontakt, dvs du måste köra starten för att se om den fungerar.

Om den inte fungerar, skriva loss pumpen och testa den direkt på batteriet för att utesluta fel på anslutningar, oljetryckskontakt m.m.

Om pumpen fungerar:

 - Tjuvluft från bränslefiltret eller någon koppling?

 - Tankluftningen igensatt av spindelväv eller annat?



Senast ändrad av Patrik_ | 17 juni 2008 | 20:55



Senast ändrad av Patrik_ | 17 juni 2008 | 20:57

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Tack för kommentarerna.

Jag tror att bränslepumpen fungerar eftersom motorn fungerar bra när jag kör med extern tank kopplad till pumpen. Jag hör även bränslepumpen när jag slår på tändningen.

Min gissning är att felet sitter i tanken, elektroniska ventilen bränslefiltret eller i slangarna däremellan.

Fortsättning följer…

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kopplade in tanken, filtret och elektroniska bränsleventilen igen. Motorn gick sedan utmärkt förutom att den börjar hacka lite precis när den når maxvarv.

Vid nästa tillfälle gick den bra att starta när den var kall. Efter att ha kört i cirka 20 min och sedan legat stilla med motorn avstängd i en timma var den mycket stårstartad och startade efter cirka 10 försök och med hjälp av en hel del startspray.

Det är alltid extra struligt med problem som inte är konstanta utan som kommer och går.

Är det någon som har någon teori om var problemet sitter?

 

//Yoohan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Startar den inte med startgas, så ligger felet troligtvis inte i bränsletillföreln utan i tändningen. Men den kanske hoppade igång på gasen för att stanna efter några sekunder?

En motor startar alltid på startgas om tändningen är ok, dock så stannar den direkt när gasen är förbrukad om soppatillförseln är felaktig. Däremot om det är defekt tändning så hjälper det inte hur mycket gas som sprutas in, motorn förblir död.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

liknande problem kan uppkomma pga Choken..... alltså när automatchoken är på väg att kallna, ger den choke fast motorn är varm och inte behöver det... likamed sur motor !!

På en båt BEHÖVS INTE någon choke, och för att inte just detta skall hända så kan du ställa upp choken med ett buntband eller liknande, så den alltid är öppen.

ett litet pumpande med gasen sedan startar den direkt även kall... Nu vet jag ju inte om du har en Hiolly eller Rochesterförgasare, men på holly är det iallafall mkt enkelt att binda upp choken, Rochester kan jag inget om.

//RC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har fortfarande problem med min Merc. 5.0. Så länge den går under 3500 rpm är det inga problem, men över 3500 rpm med belastning så börjar den hacka. Ungefär som att den inte får tillräckligt med bränsle, syre eller otillräcklig tändning.

 

Fördelarlock är bytt (ordentligt korroderade kontakter), stift är bytta, bränslefilter är bytt.Förfilter till förgasaren är rengjort. Bränsleventilen mellan tank och filter är förbikopplad (för att eliminera felkälla). Har kört i en hel del injection cleaner för att försöka rensa rent förgasaren. har mätt upp spänning till tändspolen och den får 13,7V när motorn går på tomgång.

 

Är det någon som har några ideér?

 

Är mycket tacksam för tips.

 

 

//Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gör rent förgasaren - det är med stor sannolikhet ett igensatt högfartsmunstycke. Det är inte svårt, ta det bara lugnt och metodiskt och dokumentera hur grejorna sitter ihop med en digitalkamera.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker forfarande det låter som bränslepumpen! Kolla, när du kör med separat tank så behöver inte pumpen jobba lika bra som från tanken som ligger lägre än motorn. Kolla med separat tank igen, funkar det med denna så återstår bara pumpen i mina ögon. Kolla om möjligt att placera tanken högt och sedan i kölsvinet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Tack för svaren

Trycket från bränslepumpen är nu uppmätt och det var helt ok.

Förgasaren är skickad på ultraljudstvätt, ska förhoppningsvis få tillbaka den inom några dagar.

 

//Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är problemen lösta tillslut...

Det egentliga felet var att bränslangen som sitter mellan bränslepumpen och förgasaren var vriden (skruvad) vilket gjorde att den fick för smal diameter på insidan. Det var alltså därför som bränslemängden räckte till på låga varv, men inte på höga.

 

Mycket jobb för att hitta ett skitfel...!

 

//Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...