Gå till innehåll
tisdag 04 mars 2025
Kjove

Sportbåt

Rekommendera Poster

Min son är spekulant på denna båt.

Kan någon hjälpa mig att avgöra vad detta är för modell?

post-13591-1394235503,1289_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Om du har fler bilder så lägg ut dem.

Men den liknar en Finnsport 500 från sidan. Se bilden i nästa inlägg.
Det som inte stämmer jämfört med en orginal Finnsport 500 är overbyggnadens sidvy, den skall på en Finnsport 500 slutta från frontrutan i en rak linje bak till i höjd med motorbrunnen. Antalet steglister under skrovet ser också ut att vara något för få jämfört med Finnsort 500. Om båten är orörd dvs ej obyggd så är det inte en Finnsport 500 p g av detta.

Mer information om Finnsport 500 finns här:
http://www.finnsport500.com/index.htm

Kolla på galleri och filmer.

/Bo

Senast ändrad av bossee | 07 juni 2008 | 14:24

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bild från sidan på en Finnsport 500.

Observera att skrovet modifierats genom åren så försök årtalsbestämma ungefär om det nu är en Finnsport 500 du kollat på.
Det står en del på www.finnsport500.com om skrovets utveckling genom åren (under Historik).

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En bild till på Finnsport 500 med specifikationer. Om inte båten du kollat på är 5.10 m lång
och 1,75 m bred är det inte en Finnsport 500. Svensk generalagent när Finnsport såldes i Sverige var Hyrwall Marin i Borås, tillverkaren hette Fibå Boats i Finland. Vissa modeller av Finnsport tillverkas fortfarande men nu i Ryssland ( http://www.finnsport.ru/ ) dock inte Finnsport 500.

/Bo

Senast ändrad av bossee | 07 juni 2008 | 14:18

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OK, såg annonsen på båten. Den var 6 x 2 meter så då är det inte en Finnsport 500. I alla fall en båt mindre att jämföra då.

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok. Men tack ändå.Har själv aldrig sett den modellen förrut och säljaren verkar heller inte veta vad det är för något. Hoppas någon annan vet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Verkade den vara fabriksbyggd eller kan det vara ett hembygge?
På fabriksbyggda båtar brukar det sitta en identifieringsskylt med modell- och serienr.

En del båtar har fått sin födelse genom att man gjutit av ett skrov. Överbyggnader kan ha modifierats osv.

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jodå, det känner jag väl till att det kopieras och så. Jag jobbar ju i branschen och vågar nog påstå att c:a 60% av alla svensktillverkade båtar har kommit till på det viset.

Och vad det gäller den här båten är svårt att säga då dom har härjat rätt mycket med den.

Dom har bl.a. sänkt akterspegeln och plastat och haft sig. Handmålat i ett par vändor.

Det jag reagerade på var att motorbrunnen är ovanligt bred. Det är nästan så det skulle få plats två motorer. Skulle kunna tänka mig att den kom från england, men det är ingen Fletcher heller.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

prova även på boatlife punkt se
Det finns en del där som kan mycket om tävlingsbåtar, kanske har båten används som tävlingsbåt en gång i tiden? Kanske med dubbelmontage?

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok. Det kan vara en god ide´ . Skall kålla detta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej. Jag fick där reda på att det var en Waterloo 19 och affären är uppgjord. Men jag var nyfiken på vem som byggde dessa och vem som kunde ha dessa formar nu. Fick dessvärre ingen klarhet i detta. Vissa på boatlife.se trodde att denna modell var en förlängd Finnmaster vilket jag inte kan se likheterna med. Kanske är det nogon här som vet mer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...