Gå till innehåll
fredag 21 februari 2025
ck_mahogny

Erfarenheter med begagnade utombordare (

Rekommendera Poster

Hej alla!

Går i tankarna att skaffa en Flipper 620 C med en utombordare, som är yngre än 10 år. Vilka motormodeller rekommenderas? Tittar just nu på Evinrude FICHT '99, Yamaha 89, Mercury 01, Mercury Optimax 01... Någon som kah ge någon tips om dessa modeller (75-125 HK). Visst ska man titta på gångtimmar, underhåll mm, men kanske någon har insyn och vet generellt hur robusta vissa märken är. Har haft en 70HK Evinrude 2takt från 91, som bara gick o gick...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Tycker du ska ha minst 115 hästar på din 620 C, själv har jag en 140hk fyrtaktare. 

Jag har tidigare erfarenhet av både Mercury och Yamaha i äldre tvåtaktsutförande. Precis som du säger om Evinrude, så gick de tills man sa åt dem att stanna. Glad Naturligtvis krävdes lite förgasarjusteringar, byte av packboxar i växelhuset etc då och då, men detta gäller ju alla äldre motorer oavsett kvalitet.

Yamaha 140 V4 från 89 var för övrigt grymt kul att ha på akterspegeln till min 620 C. Båten hoppade ur vattnet och gick som ett skållat troll.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Far min hade en 620C med en Suzuki DF115-01 på och det var alldeles lagomt.

-planade fort

-Bra fartresurser och bra vridmoment

-Mycket låg ljudnivå

-Bra bränsleekonomi

- Stark

Helt klart det bästa valet av utombordare efter att ha provat både Honda, yamaha och evinrude (ävenro) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Har själv en Evinrude ficht 175 hkr -99. Den krånglade i början, fich ny mjukvara samt nya cylinderhuvuden och har gått helt utan anmärkningar sedan dess. Supermotor, rapp respons, björnstark. De 4-cylindriga fichtarna lär ha varit utan problem redan från början (de introducerades ju något år senare än V-6orna).

Motorerna är välbyggda, mycket rostfritt. Min ser ut som ny, men den har varit varmförvarad varje vinter.

Rekommenderas varmt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...