Gå till innehåll
onsdag 06 november 2024
RydsHT49

Är det kolvring som gått??

Rekommendera Poster

Har haft lite problem med min Johnsson 60 hk 2takt 2cyl och beskrivit det tidigare på forumet. Nu har jag kommit lite längre i felsökandet och problemet har visat sig tydligare.

Symptom - orkeslös, dör om ej varv hålles uppe, låter seg. blir SNABBT sämre och sämre för varje gång den har startats sedan uppkomsten av problemet (3 ggr).

Bytte stift efter att tittat hur de såg ut, nedre stiftet var riktigt illa därann och var belagt med kraftiga svarta beläggningar ffa sot men även oljigt och små vita prickar. Andra stiftet var ganska ok till färgen men inte perfekt.

Problemet kvarstod efter stiftbytet (frånsett att den nu startar på första försöket.)

 

Tror att det kan vara kolvringen som packat ihop, men det gick extremt fort när problemet uppkom så kan det vara något i tändningen till nedre cylindern?

Alla ideer och tidigare erfarenheter av problemet samt kostnaden av detta/liknande problem emottages mycket tacksamt! :)

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det inte vara tändspolen som lagt av? Kolla det först, det är enklast. Vira en skalad kabel runt stiftets gängor och andra änden sätter du fast i motorgodset för att få säker jordning. Då kan du säkrast konstatera om gnista finns. Om inte, är det nog bara helrenovering som gäller, och det är dyrt.

Lycka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo visst kan det vara det! ffa ett alternativ då problemet kom väldigt snabbt. Enda sättet att kolla om det är kolvringen i nedre cylindern är väl att göra ett kompressionsprov antar jag, var hittar man en kompmätare till så bra pris som möjligt??

Ingen i Norrköping/arkösund/vikbolandet som har grejor och möjlighet att mot betalning ta en titt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kompmätare har de väl på mekonomen iaf, där köpte jag min. Behöver inte vara någon dyr historia och visa helt rätt, bara så att den visar förhållandet mellan alla cylindrar.

Komptest tar ca 5-10 min och mätaren kostar någon hundralapp.

Jag hade en V6:a där ena kolven rasade inkl. kolvring och det gav upphov till liknande symptom, om än i mindre utsträckning pga antalet kolvar.



Senast ändrad av Sturgeon | 06 juni 2008 | 22:30

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är tändspolen, blir stiftet så nedgånget då?? iof inte oljigt eller så men ganska mycket beläggning...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du hittar kompmätare på biltema med som är fullt dugliga till en billig slant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...