Gå till innehåll
lördag 08 februari 2025
magus

motor hjälp evinrude 30 hk

Rekommendera Poster

vill ha hjälp med min evinrude 30 hk!

jag skulle byta växelhus olja på min motor efter jag bytt impeller på den, men jag slarvade och tog bort fel skuv.. det sitter en stjärn skruv brevid skruven som man fyller på olja i ( den heter pivot pin på engelska. men jag får inte tillbaka den..

[////========  (så ser den ut ungefär :-)

tacksam för svar!

swede_xx@spray.se

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har skruvat bort skruven som fungerar som axel (vridcentrum för växelgaffeln).

Genom att försiktigt röra växelspaken och samtidigt lysa med en ficklampa i hålet så skall du nog få tillbaka skruven (axeln) igen.

Annars så måste du riva isär växelhuset för att montera tillbaka skruven.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag lyckades iaf.. jag smorde in hålet med fett. och sedan tog jag en liten skruv mejsel och kännde att det gick att föra plåten uppåt och varav fettet så stannade den uppe.. nu var det löst iaf ( men tack iaf)

nu var det bara så att jag inte hade gjort allt rätt när jag bytte impellern....

jag hade inte fått koppar röret på rätt plats.. så den fick inge kylning..... startade motorn och körde ivägg en liten sväng och inget vatten kom, hmm ahh det kommer väll när motorn blitt varm, men se där sket det sig....det började låta illa och motorn la av.. det var bara att börja ro..

i morrn löser et sig förhoppnings vis.. :-P

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Du har ändå kommit långt. Jag har köpt ny impeller till min motor men får inte i sär propellerhuset. Jag har lossat fyra skruvar och en mutter och fått en glipa på 5 mm men där är det stopp. Eftersom växeln går in verkar det som om det hänger op drivaxeln. Är det något mer man måste ta loss, t ex växelföraren för att få mer propellerhuset.

Jag har köpt motorn begagnad och har ingen instruktionsbok.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...