haknor 0 Postad 5 Juni , 2008 Har fått tag på en generator där man inte behöver laddnings relä. Hur kopplar jag? Det står B ,B och D i kontakten (jorden är given) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 5 Juni , 2008 B plus: till batteriets pluspol (tjock kabel) B minus: till batteriets minuspol (tjock kabel) D plus: från laddlampan vars andra sida kommer fråm tändningslåset som ger plus när tändningen är på. Lampan lyser när tändningen är påslagen och generatorn ännu inte laddar (relavivt klen kabel). Vad menar du med att jorden är given (generatorhöljet är ofta men inte alltid anslutet till jord/minus )? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
haknor 0 Postad 6 Juni , 2008 använder jordkabeln från den gamla generatorn och jorden är markerad på generatorn men det står B på båda Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
haknor 0 Postad 6 Juni , 2008 B plus ska det va Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zaphir 57 Postad 6 Juli , 2008 hade en likadan om jag minns rätt kan du ladda 2 batterier alltså b till pluspolerna så behöver man inget skiljerelä d vet jag inte men behövs den alls? har för mig att den inte var kopplad har en vp md17 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser