Gäst mogge1 Postad 5 Juni , 2008 Det finns en hel del att hitta om man söker på detta ämne på detta forum, MEN.. Jag tänkte höra om det är någon som har lyckats göra en CE-märkning på en befintlig båt som är hemma i sverige. Utan att göra stopp i Tyskland på vägen hem, ta hjälp av importfirman (innan import) eller liknande. Och om det är någon som har några kontaktuppgifter till personer / företag som faktiskt kan ce-märka din båt till ett fördelaktigt pris? Det finns ju en hel del personer som sitter med import båtar runt 2000 och frammåt då detta med ce-märkning inte var speciellt uppmärksammat. Hur ska dessa personer ställa sig till frågan idag om de är sugna på att byta båt? Dvs sälja sin båt från år 2000. Som kanske är värd 150 000? Och inte vill lägga en förmögenhet på ce-märkning. Men ÄNDÅ vill göra rätt för sig och limma dit den där ce skylten som man enligt lag är skyldig att förse båten med som importör. Någon som har några tips på hur man kan få en ce skylt till bästa pris på befintlig båt i sverige? (Förutom att trycka en egen skylt) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Elniklas 0 Postad 5 Juni , 2008 Prova det här företaget de tar ca 24 000kr ex moms för ce märkning www.ceproof.se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst mogge1 Postad 7 Juni , 2008 Är de enda alternativet? Jag tycker de är rejält dyra ! ex moms plus resekostnader.. ca 35 000 för en plåtbit som inte gör någon skillnad alls på båten!! Man får verkligen ingenting för pengarna. US Coastguard (är det väl?) Som testar båtar i USA. Skulle de ha sämre standard eller vadå ? Börjar bli så less på detta nu.. Men vill inte sälja en båt med spöken i garderoben heller. Senast ändrad av mogge1 | 07 juni 2008 | 17:32 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 608 Postad 7 Juni , 2008 Du skriver i första inlägget något som kan tolkas som att Du vill göra ett ordentligt CE-godkännande. Sedan - när någon föreslår en firma - så verkar det egentligen bara vara en billig skylt Du är ute efter. Eller det kanske bara en tråd för att ännu en gång få vatten på kvarnen om CE-godkännandets idioti o.s.v. ? Om CE-godkännandet skall göras ordentligt och på en båt där man inte kan visa papper från tillverkaren på att saker och ting uppfyller kraven, får man ju givetvis betala firman för att ta reda på det själva. Därför kostar det. En annan sak är ju att det egentligen inte är skylten som är det intressanta - det är det underskrivna intyget från den som har gjort/utfärdat skylten. Det säger sig självt att Du inte får en seriös firma att sätta sitt namn under ett sådant dokument (=ansvar) och ge Dig en skylt att klistra dit utan att också betala för det ansvar de tar på sig. Enda sättet att få den där CE-skylten att limma dit riktigt billigt är att göra den själv. Det kan Du säkert fixa för några hundra. Eller höra med något oseriöst företag. Men den är som sagt inte värd ett jota om det inte finns ett överensstämmelsedokument bakom också. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst mogge1 Postad 7 Juni , 2008 Som jag skriver vill jag INTE ha några spöken i garderoben ELLER göra en egen skylt. Och när någon föreslår en firma så undrar jag om det inte finns några som helst alternativ. Finns det inte någon konkurrens på att ce-märka båtar. Verkar ju vara enbart Ceproof som håller på. Klart det blir dyrt då. Tycker som jag skriver att det är obefogat mycket pengar. Och om det finns papper på båten eller ej spelar ju ingen roll eftersom de tar betalt i vilket fall. Riktigt billigt fattar jag med att man inte får en kontroll utförd. Men jag vill inte heller ta lån för att lösa frågan. Så, frågorna kvarstår. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 12 Juni , 2008 Tänk på att priset Ceproof tar bara gäller kontrollen, inte åtgärdandet av eventuella fel. Och fel kommer det säkert att finnas på en gammal båt. Du skulle t.ex. kunna åka på att byta motor om den som sitter i inte klarar avgaskraven. Även skylights och dyligt måste vara CE-märkta i sig. Att byta skylight och ventiler på en båt blir inte billigt. Det skulle förutom ceproofs pris för kontrollen kunna kosta nästan hur mycket som helst... CE-märkning är nog ett av historiens dummaste påhitt och har, trots vad de försöker lura i oss, ingenting med säkerhet att göra. http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=1149237 den här båten är ce-märkt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser