Anyone 0 Postad 5 Juni , 2008 Tjena. Håller på att dra om elen i min Biscaya 29, då det mesta är sedan 1969 och inte är stabilt längre. Svårigheten är att jag har dubbelt system, dvs 24 V & 12 V, då jag har dubbla generatorer. Skulle mäta 12 V, då jag upptäckte att jag bara hade 4.7 volt !!!! Mätte direkt på batterierna med mätinstrument och samma resultat. Laddade med laddare i ca 48 timmar med samma resultat. Detta påbägge batterierna !!! Jag har aldrig varit med om nå´ t liknande i mitt ganska långa liv. Nå´ t tips om vad som kan ha hänt??? //Anyone Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Donna-Lee Postad 5 Juni , 2008 Fel på mätarn? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tommpa 0 Postad 5 Juni , 2008 eller är batterierna slut och tar inte emot nån laddning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 5 Juni , 2008 Koppla bort alla kablar och mät igen. Fortfarande 4-7V? Sorry, då har inte bara en utan flera celler gått åt skogen; nytt batteri. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kapsylen 0 Postad 5 Juni , 2008 Låter helt klart som ett mätarfel. Om batteriet i mätaren är slut så kan du få fel värden, vilket kan vara lagom skoj när man felsöker. Mät på bilen eller nåt annat som funkar så du kan räkna bort den osäkerheten. Låter lite osannolikt att du bara skulle ha 2 celler kvar, och dessutom i båda batterierna. Jonny Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anyone 0 Postad 5 Juni , 2008 Misstänkte mätaren jag också, nästan direkt. Men, mätte på 4 andra batterier jag har i båten och alla visade runt 12 v. Tycker bara det är knepigt att 2 batterier gått sönder på samma sätt. //Anyone Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anyone 0 Postad 5 Juni , 2008 Blev 2 nya batterier i dag, trist men sant. Det var från 2002, så de hade väl gjort sitt. Ska plocka in från båten vid kommande vinterförvaring. Tack för svaren i alla fall. //Anyone Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser