k650 0 Postad 4 Juni , 2008 Hej. På en Albin O22 motor har jag problemet att vid gaspådrag, mest påtagligt vid hastigt gaspådrag eller vid tomgångskörning till när man lägger i växel, att motorn storknar när man ger gas och dör. Inne i en hamn tex kan jag knappt köra då den hela tiden dör när man lägger i växel fram eller back, gasar man fritt och inte fullt direkt så går den som det ska. Har kollat snart allt, rengjort och kontrollerat förgasaren, tändning inkl justering, nya stift....snälla, något tips? Tidigare behövdes alltid choken precis vid start på kall motorn, drar jag choke nu startar den inte alternativt under drift och man chokar så dör motorn omedelbart. Något tips? MVH Fredrik Senast ändrad av k650 | 04 juni 2008 | 23:15 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Donna-Lee Postad 5 Juni , 2008 Hej Fredrik, jag har själv en O22 och hade samma problem som du förra året. Det var vatten i soppan. Jag rengjorde förgasarn precis som du, testade och den gick bra en halvtimma. Tömde vattenavskiljaren igen och skruvade på skruven under förgasarn för att tömma den. Fattade inte, men det måste ha varit vatten som samlats där igen, efter ett par ggr så fungerade det. Sedan gick motorn som en klocka. Men jag höll på att bli tokig precis som du Lycka till. /Urban Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
k650 0 Postad 5 Juni , 2008 Hej. Det största problemet är att motorn stannar eller bara står och hoppar när man lägger i växel och ger gas. Har haft nere förgasaren och kollat allt, så den är ok vad gäller det. Inbillade mej att motorn får för lite luft genom den lilla luftburken som sitter original, men å andra sidan den är ju konstruerad för motorn. Ger man gas utan växel i och gasar på mjuk så går det bra, men ger man full gas direkt så försuger sej motorn hörs det som och dör direkt. Fattar inget snart.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Donna-Lee Postad 5 Juni , 2008 Testa med startgas där, fungerar den med det så har du likförbannat vatten i botten på förgasarn tror jag. O22,an min, är enormt känslig. En droppe vatten och det är kört. Körde på K-sprit i Södertäjleslussen förra året, innan jag fick det åtgärdat. Det var/är det enkla sättet! /Urban Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kenneth_S 136 Postad 5 Juni , 2008 Hur mycket soppa har du i tanken...? Blaska i 1 -1½ liter K-sprit. Kolla även brytare, kondensatorer... byt till nya tändkablar och nya tändstift... kolla tändningen så att den är ställd riktigt... sprickor i fördelare...? Om du nu har fördelare... vill säga... Kolla dessa sakerna... och lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
k650 0 Postad 5 Juni , 2008 Fick tipset idagav en jobbar med trimning av STCC bilar etc att om motorn dör när man ger fullgas får den för lite bränsle kort och gott. Men hur ger jag den mer bränsle...de e frågan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Donna-Lee Postad 5 Juni , 2008 Ja då får du byta bränslepumpen eller laga. Hör du något när du sätter på tändningen, ett surrande ljud? http://www.forsmarin.se/albin/reskat/Kompletta/O22_ins_sve.pdf Senast ändrad av Donna-Lee | 05 juni 2008 | 19:14 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
adec-530 0 Postad 5 Juni , 2008 Hej! Ring till MOTORREPARATIONER KRISTINEHAMN 0550-19235.Så får du säkert hjälp med ditt problem.Dom vet vad dom pratar om. Mvh Adec-530 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
k650 0 Postad 5 Juni , 2008 Det är mekanisk bränslepump. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
k650 0 Postad 7 Juni , 2008 Jag fick tipset att slänga bort den slöa original bränslepumpen och sätta dit en elektriskpump i stället. Troligtvis klarar inte nuvarande pump att ge tillräckligt med bränsle på varken full gas eller på tomgång . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
putten 0 Postad 7 Augusti , 2008 Hej ! Det var ju ett tag sen du gjorde ditt inlägg ,hoppas det löste problemet. en annan åtgärd man kan göra är att ställa in blandningsskruven som sitter på förgasaren ,jag hade själv det problemet ,efter att ha bytt ut de mesta, fick ja det tipset. Problemet med o22:an är ju att det blir mycket vibrationer i motorn vid gång och vissa saker skakar och ändrar lägen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser