Gå till innehåll
lördag 25 januari 2025
JakobR

Toppfart Ryds 510 GTI

Rekommendera Poster

Hej,

Har en Ryds 510 GTI med en Honda BF75D. Båt och motor från 2007.
Jag kommer upp i max 33 knop när jag är ensam i båten. Då varvar motorn 5500 varv.
Är detta rimligt eller borde den gå lite snabbare. Jag hade hoppats på 35 knop men det är kanske lite för optimistiskt.

En annan notering som jag har gjort vid denna toppfart är att båten känns en aning instabil. Man får vara väldigt försiktig med styrningen. Om jag trimmar in drevet en aning så blir det bättre men inte helt stabilt. Vad kan detta bero på?

//JakobR

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har samma båt & motor som dig och jag har kommit upp i max 35 GPS-knop. Jag har inte bottenmålat. Är motorn inkörd? Kan tänka mig att den släpper ett par hundra varv till då. Tidigare hade jag en Mercury 75 ELPTO och den var 1 knop snabbare när jag var själv i båten och ca 2 knop snabbare när vi var flera.

Senast ändrad av FredrikW | 05 juni 2008 | 08:40

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter väl ganska rimligt jämfört med min, antar att du mätt med GPS?
Jag har en 520GTX med BF90D, också allt från 2007, men börjat använda i år. Jag toppar nu knappt 36 knop med det ekipaget och 2 pers i båten, men någon instabilitet känner jag absolut inte igen mig i.... Det går som tåget i min, är faktiskt imponerad över stabiliteten i alla farter.
Däremot tycker jag att originalpropellern är aningens känslig för trimningen och tappar greppet om jag inte trimmar in rätt så mycket vid acceleration över 25 knop. Men ordentligt intrimmad skjuter den på bra! Skrattande

Men ditt maxvarv är ju lite lägre, jag når precis 6000 rpm med min motor, där rek. max är 5300 - 6300 rpm. För BF75D är det 5000 - 6000 rpm, och du ligger ju visserligen mitt i. Så det är nog inte mycket att grunna på egentligen.... Vet inte om jag gjort dig klokare?!

Mvh Jocke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kom på en sak till. Är det 33 knop enligt knopmätaren i båten? Du har väl ett Quicksilverinstrument som är anpassat till Mercurymotorer. När jag hade Mercurymotor på min båt stämde mätaren ganska precis efter GPS:en, men nu när jag har bytt motor till Honda så stämmer knopmätaren sämre. Nu visar den faktiskt för lite i förhållande till GPS:en.

Troligtvis trimmar du upp motorn för mycket. Därför blir båten instabil vid höga farter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Tack för alla svar!

Motorn har gått 15 timmar så det kanske är så att den kommer att leverera lite mer effekt ju mer inkörd den blir. Hastigheten är mätt med GPS. Jag har Honda original instrument, men dessa visar farten i MPH så den bryr jag mig inte om. Botten är inte målad.

När jag plockade ut båten förra sommaren så satt det en för liten propp monterad (har för mig att det var en 15). Då hade jag en toppfart på 28 knop och ett maxvarv på 6300 rpm. Båten var tokstark men övervarvade som sagt. Bytte propp till en med 17 vilket medförde några extra knop på topp samt ett maxvarv som låg i linje med handboken (mellan 5000 - 6000 rpm).

Instabiliteten beror säkert på att jag trimmar ut för mycket. I övrigt så är det en kanonbåt med en riktigt härlig motor.

//JakobR

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har samma båt men en mercury 75 optimax och den gör 37 knop med 3 personer och har ett grymt ax kan rekomendera motorn till denna båt,funkar kanon.Cool 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Jag har en 510 gti med 75 hk e-tec.

Toppfart 33 knop med 2 personer, propeller 13,5x15 varvar 5350 rpm.

maxvarv 5500.

Hoppades oxå på högre hastighet...

Båten lev med 13,25x17 men då varvade den bara 4800 och hade ungenfär samma toppfart.

Funderar på att slänga på en stålpropeller och hissa motorn 1 hål, frågan är bara vad man ska ha för diameter och stigning på den....?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Såg att min Honda BF75:a är monterad på akterspegeln (på min Ryds 510:a) i översta hålet. Denna montering gjordes av återförsäljaren men när jag mätte så ligger kavitationsplattan 2,5 cm under båtbotten. Funderar på att be återförsäljaren höja ett pinnhål vid service. Ni som har samma kombination båt & motor, vilken monteringshöjd har ni? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...