ulfa 2 Postad 4 Juni , 2008 Någon som haft rubricerat problem? Utombordaren är en Yamaha F115 2008. Gångtid 13 tim. Ingen grundstötning eller liknande. Se bif foto. //Ulf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
janandersson 0 Postad 4 Juni , 2008 På min har färgen lossnat i stora sjok. Svårt att få den att fästa, sade man på Propellertrim. Lev med det - förbättra färgen på propeller och drev varje vår. Det finns färg på sprayburk. Om metallen börjat gröpas ur där färgen lossnat, fungerar offeranoderna inte som de skall. Kolla att de inte är slut, inte är övermålade och att de har fullgod kontakt med drevet där de sitter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 4 Juni , 2008 Hej, Nåt liknande har väl hänt på min Yamaha Black Steel men jag har även varit i några sandbankar i älven så den har även blivit lite avskavd på färg på det sättet. Yamaha Black Steel är en väldigt bra alroundpropeller men färgen sitter inte så där jättefast. Jag har haft min propeller inlämnad hos Propellertrim en gång för lackering (svart tvåkomponent epoxyfärg) och samtidigt passade jag på att balansera den för säkerhets skull då det är en viktig sak. Sen dess (under 2 säsonger sen omlackeringen) har det bara varit ett litet lacksläpp och det kan ev vara nåt skräp i vattnet som orsakade den flagnade färgbiten. För att fixa den flagan slipade jag först och målade sen med Hempel Light primer (2-komp epoxygrundfärg, grå) och sen ovanpå det Hempel Poly Best (2-komp polyuretanfärg, svart). Att propellern ser lite skamfilad ut färgmässigt får man räkna med fast kanske lite väl tidigt i ditt fall. En annan sak att ha i minnet är att Yamaha Black Steel inte är rostfri, den rostar ganska duktigt om metallen kommer fram, speciellt i saltvatten. /Bo Senast ändrad av bossee | 04 juni 2008 | 23:05 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PatricS 2 Postad 4 Juni , 2008 Får min propeller målad varje höst vid service och vinterkonservering hos aukt. Yamaha-verkstad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yammi 0 Postad 5 Juni , 2008 Hej, tyvärr är det i princip så att en Yamaha Black Steel propeller måste målas varje höst, minst. Som påpekats är detta inte en rostfri propeller. Har flera fiskarvänner som fått rostangrepp på propellern efter användning i saltvatten! Då jag köpte en F150 krävde jag att få en rostfri propeller istället för Black-Steel som jag blivit varnad för. Bra allroundpropeller, men inte värdig en motor för >100 000:- Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ohbon 0 Postad 5 Juni , 2008 Att färgen lossnar beror på kaviation, vilket man har mer eller mindre. Enda sättet att undvika detta helt och behålla all färg är att ha en propeller utan färg, ex RF, eller att inte köra och låta skeppet ligga kvar vid bryggan. // Jonte Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ulfa 2 Postad 18 Oktober , 2008 Var på Yamaha Center idag och reklamerade propellern med färgsläpp. Färgen hade ju redan börjat lossna efter inkörningen av motorn. Efter sommaren såg det än värre ut, se bild. Efter en kort diskussion tog Yamaha Center på sig att blästra, måla och lacka propellern utan kostnad för mig. All heder åt dom. Kundvård när den är som bäst //Ulf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 18 Oktober , 2008 Det var bra gjort av dem. Dock får du ställa in dig på att det blir lacksläpp och bättringsmåla framöver ändå. Dock har min propeller klarat sig förvånansvärt bra sen den blev omlackerad med 2-komp färg hos Propelletrim. Helst skulle jag vilja ha en rostfri propeller men jag tycker Yamaha Black Steel 13 x 19 går såpass bra på min båt-motorkombination att det kan bli svårt att enkelt hitta fram till en rostfri som går lika bra out of the box. Idag åkte min båt in i ladan för vinterförvaring - hej då båten... syns till våren igen. Bytte kamrem och impeller i veckan som gick samt service och vinterkonservering. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ulfa 2 Postad 18 Oktober , 2008 Såg att du haft en dyr service, tur att det inte är så varje år (kamrem och annat). Min båt också inomhus nu, lite småfix kvar innan den går i ide, tvätta kapellen, och lite annat. Skönt att kunna pula inomhus, garaget har värme och lysrör och bara 15 km hemifrån. //Ulf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ulfa 2 Postad 28 Oktober , 2008 Nu är propellern hämtad, nymålad och fin Färgen är matt-svart. Är den någon idé att klarlacka den ovanpå den svarta färgen? Syfte: hålla den ren och i fint skick samt undvika nya färgsläpp. Om ja - vilken lack; 1-komp, 2-komp, annan? Om nej - varför inte? //Ulf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser