Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
rickerik

Johnsson 15 hk har gnista men startar inte ? Har dragit i timmar å försökt....

Rekommendera Poster

Tja allihop

 

Behöver all hjälp jag kan få...

 

Har en johnsson 15 hk som inte startat tidigare så den har stått i 2 år nu men jag hittade felet occh det var cdi boxen som var paj å nu får jag gnista och så, men den vill ändå inte starta?

Den startar inte ens med startgas?!

Vad är felet?

 

 

 

TACKSAM FÖR SNABBBBA SVAR!!! :D

 

MVH/
RICKARD



Senast ändrad av rickerik | 04 juni 2008 | 21:32

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hmm  får den bränsle. så  tänder den vid fel tillfälle, för det mesta  går igång med startgas. och om inte så är det rejält fel.

 

kolla  så gnistan kommer någåt innan öd på 1ans  cyl  den högst upp.

 

kolla  svänghjulets  krysskil. den kan vara kass ocg svänghjulet ändrat läge. det problem har jag haft på min johnson. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja bränsle får den ju å så :P

mm vet:S:(:P

men allt verkar vara schysst å så den drar inge tjuvluft någpnstans det har jag kollat.

måste man kolla och justera sånt på 2 taktare ?:S?

ok så svänghjulet kan ha ändrats eller att krysskilen är kass? men om de kommer gnista å så som det sak vara så borde det väl inte vara det erl? :P?

hade du gnsta å så också fastän den inte startade? å då var det krysskilen eller svänghjulet?

 

 

TACK FÖR SVARET:D!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OM du har gnista, slå en skvätt bensin direkt i cylindrarna ochdra runt den.

Det finns bara två orsaker till att en tvåtaktare inte går.. antingen bensintillförsel, eller gnistproblem.!

Lycka Till

/Danjel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK men konstig nog så har den bra gnista  och den fårt soppa.

(har provat med startgas ner i cylindrarna också, men startar ej på det heller)

 

men det sägs att man nmsåte ställa in tändningen på 2-taktare också:P:S?

 

någon som vet hur man gör det?

 

TACK FÖR SVARET Danjel fortsätt skriv å hjälp mig:D:P

 

TACK / MVH

RICKARD

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det CDI tändning så lär man väll knappast behöva justera någon tändning? Inte några brytare iaf.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

japp den har en helt ny cdi eftersom den förra inte funkade.

 

Jag tycker inte hekller man borde eller ska behöva göra det :S

men jag fattar inte varför den inte startar. allt är rengjort å nya packningar så den läcker ingenstans.
Jag ahr bra komp och fin gnista och det kommer fram bensin och allt men den vägrar starta.

:S:(

!?

 

Fortsätt hjälpa mig allihop:D

tack för svaret:D

 

har du någon annan fundering på vad det kan vara ?

TACK:D

MVH/

RICKARD

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ta bort tändstift o soppaslang dra den torr sätt i nytt tändstift o prova igen pytsar man dom brukar dom starta direkt det kan ju vara så att vevhuset är fullt med bensin därför måste du dra den torr innan du provar



Senast ändrad av rillez | 06 juni 2008 | 08:52

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

som sagt testa med nya tändstift också, se till också att det är rätt tändstift( hur långt in dom ska gå/längd, ( tror att polaren hade problem bara för att tändstiften var fel))

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det spelar ingen roll hur mycket gnista du har om den inte kommer vid rätt tidpunkt.

Kolla så att inte kilen som håller svänghjulet i rätt läge är kluven för då har svänghjulet flyttat sig och då kommer gnistan vid fel tidpunkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade samma problem med en motor som saknade vevhuskomprition. Den var hel död med startgas med. (Men som det sagts tidigare om du slår en skvätt direkt i cylindrarna så borde den hosta till)

Med andra ord det kan vara packboxarna runt vevaxeln som är otäta.

Om du dränker den med startgas och tittar noga (från sidan brukar vara lättast) om det ser ut som den spottar ur sej startgasen då är det ganska troligt att den är otät. Du kan även hålla för händerna och känn om den finns ett visst sug, det kan vara svårt att känna om man inte vet hur den skall kännas när den är hel.

Jag vill inte måla fan på väggen för dej, men har du kollat allt annat så finns det en risk att  den är otät.

 

Mvh

//Snurran

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svasreN:D

 

fast tror jag löst det.

 

tändplattan stod på fullt läge hela tiden där den hade klibbat ihop:S:(

så har lite till att göra:S:P

 

 

Tack för alla svaren:D

 

MVH/
RICKARD

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...