Gå till innehåll
onsdag 12 mars 2025
PatricS

Tips inför Greklandssegling mottages gärna.

Rekommendera Poster

Åker fredag kväll - 6 juni - mot Grekland för att segla en vecka med en Bavaria 44.
Skeppare och hushållerska ingår - plus vi 6 medföljande gäster.

Lavrio - Kea - Siros - Naxos - Paros - Serifos - Kitnos är de öar vi kommer att besöka.

Vad måste/bör vi ha med oss?

Vad kan vi lämna hemma?

Tar tacksamt emot tips. :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar som om rutten redan är helt spikad även om jag tycker att antiparos och mykonos inte bör missas.

Det enda ni behöver ha med er är solskyddsfaktor och ett gott humör.. ;-)

Möjligtvis kan ni ju ha med er en Svensk flagga (kul om man träffar andra svenskar) och Kalles kaviar och nubbe om man tycker det är gott.......

(det går dock lika bra med bordsvatten.;-) )

Lite avis... Ni kommer att få det gött!!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipset! :-)

Jo rutten är spikad - 40-årskalas för svägerskan på måndag på Naxos.

Visa svenska färgerna på tisdag på nån grekisk restaurang på Paros när Sverige möter Grekland i fotboll - kan bli livat! Cool

Vår första segelsemester - YES - äntligen ska vi testa på detta!!!

Johanna skulle visst båten heta.

åker lördag morgon - tidigt - från Arlanda.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så - nu kan vi pricka av det på vår lista av saker vi måste göra innan ......

Ojojoj - va trång det var på båten.
Vi var 8 pers - dvs fyllde alla sängar - på båten. 2-mannahytter med väldigt lite förvaringsutrymmen - mycket sämre än husvagn eller husbil som är det jag kan jämföra med.
Minimerad packning - och ta bort lite till - var ungefär det som fick plats i hytten. :-)

Seglingen var härlig - vi fick uppleva ALLA sorters vindar - även stiltje - men mycket snören och rep att hålla koll på. Cool Men va sakta det gick! Även när vi var uppe i 8-9 knop så tyckte jag det gick sakta medans seglarna var alldeles lyriska. Jaa - snart är vi väl uppe i planingsfart sa jag lite skämtsamt. :-)

Ljudnivån på vattenpump var otroligt hög - verkar omodernt jämfört med husbil och husvagn - vattenpumpen var vår väckarklocka - när hushållerskan skulle spola upp vatten för att koka det på morgonen vid 7-tiden.

Fotbollsmatchen Swe-Gre såg vi på en liten mysig restaurangt på Paros - hög stämmning till att börja med - men det blev tystare och lugnare efterhand i matchen - tror vi var 8 svenskar och resten greker som såg matchen - vi höll en låg profil. Cool

Tror att den båten vi var på har en egen hemsida.

Turistsåsongen börjar i mitten på juni i Kykladerna - så en del affärer och restauranger hade ännu inte öppnat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...