Rock_FrassE 0 Postad 4 Juni , 2008 Hej alla här inne Nu har jag vart och provkört 1 st båt som jag nog ska köpa idag. Men jag har lite frågor ang service på motorn. Båten ifråga har en 30hp Evinrude med elstart, i klenaste laget för båten, men jag behöver inte åka fort första sommaren med båten, är van med plasteka och 5hp innan, så allt är ju en förbättring. Det är så att sista året så har båten legat i vattnet hela vintern. Motorn startar och går bra, men varvar ej ut helt vid belastning, men om man tomgångsvarar den så varvar den fullt ut. Eller beror det på att man måste ljustera vajrar och så? Då den varar ur helt med det andra gasreglaget? Inte det man växlar och gasar med normalt, utan det man kan ställa upp vid ex startögonblicket. Impellen är ej bytt senaste 4-5 åren, men det var en mycket bra och fin kylstråle från motorn, så det är nog ingen fara. Ska ta upp båten på land och byta olja/ stift. Göra rent tiggen, då motorn har vart nedsänkt i vattenläge och det har växt till sig en massa alger och annat på riggen, något speciellt att tänka på vid rengörning? // Tobbe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 4 Juni , 2008 Välkommen till båtdårarnas paradis. Hoppas du inte är av den snarstuckna sorten utan tar svar du får för vad de är värda. Nu är jag väl kanske inte den rätte att svara på dina frågor/undringar men här kommer ett antal tankar i alla fall. - Motorn inte varvar ut vid belastning? Skälen kan vara många här kommer ett, för hög stigning på propellern. Vad jag anser om att maxvarva motorn utan belastning håller jag för mig själv. - När det gäller båtar/motorer som ligger i sjön året runt. Måste man nog veta var de legat innan man kan komma med mera ingående synpunkter. Rent generellt gäller det att undvika isbildning i slutna rum.. - Beträffande impeller byte eller ej är upp till resp båtägare att bestämma. Hade motorn varit min och jag vetat att impellern inte var bytt. Så skulle jag inte invänta svag skvallerstråle med risk för överhettning innnan jag för säkerhets skull bytte impellern. -Vid rengöring av rigg bör man ta tillfället i akt och trycka fett i smörjnipplarna. /lycka till/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bosse 300 Postad 4 Juni , 2008 Lycka till med nya båten. Vad gäller utvarvningen så håller jag det för troligt att den myckna beväxningen på riggen har med saken att göra. /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rock_FrassE 0 Postad 4 Juni , 2008 Tackar för snabba svar här inne Båten har legat i strömmande vatten, Fyrisån i Uppsala sedan 2006, Och då senaste vintern låg den i hela vintern. Jo, det där med alger mm på motorn tänkte jag också på. Ska ta upp den så snart jag har lånat en båtvagn för en grundlig rengöring av rigg mm. Då båten förövrigt är riktigt fin men behöver lite putts. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Danjel 3 Postad 4 Juni , 2008 Jag skulle aldrig köpt en båt jag inte sett undersidan på. Om förra ägaren ej har brytt sig om att ta upp den, är säkert resten av underhållet lika eftersatt. MVH /Danjel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser