Thomas141 0 Postad 3 Juni , 2008 För att bli erfaren så krävs misstag, och tydligt är att min erfarenhet nu har vuxit en smula Jag köpte en båt med en md 11 förra helgen, säljaren verkade seriös och båten var fin så jag slog till. Jag är faktiskt fortfarande nöjd trots allt. Jag skulle slussa båten ut till kusten och väl ute på vättern så stack tempen på motprn. Säljaren sa att den var kyld från sjön, jag visste att alla kranar var öppna så jag blev väldigt förvånad. Men det visade sig att säljaren som bara haft båten i ett år ( tidigare ägare sen den var ny) inte visste att systemet var slutet. Vilket var till följd att motorn saknade kylvatten då han hade tömt motorn vid vinterförvaring. Jag fyllde kylsystemet och väntade tills den svalnat och drog i gång. Båten gick som en klocka och jag andades ut, efter 2 dagars helt oklanderlig gång med slussning utan ett enda motorstopp, så började den gå dåligt vid tillslag av växel. framförallt efter att jag stängt av motorn i slussen. vid lite längre gång så gick den bra vid framdrift och vid tillslag men dock något ojämnt på tomgång utan växel. Något som jag inte uppleft de två första dagarna, nästan så att det skulle vara luft i bränslesystemet. Efter som vi ändå var sena så beslutade jag mig för att avbryta och tillkalla en reparatör som fick gå igenom motorn. Han kollade igenom motorn och sa att motorn hade blivit skadad av överhettningen och att fodren behövdes bytas.men egentligen tyckte han inte att det var någon idé utan det var bättre att byta motor. Jag hade i åtanke att jag nog var tvungen att renovera, men kanske inte efter en vecka. Jag känner att det är konstigt att fodret spökar det skulle kännas mer naturligt att det är en packning som gått för annars så borde väl problemet ha uppståt redan från början, han provtryckte inte motorn för han ansåg sig säker på sin sak. Jag hade i åtanke att köpa en utombordare som reserv, köra säsongen och göra en renovering i vinter. Det skulle kännas riktigt surt att ta upp båten för att byta/renovera motor när säsången just börjat. hur skulle ni göra och jag har ni några tips på hur jag kan kolla fall reparatörens åsikt är korrekt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eilean 3 Postad 4 Juni , 2008 Hur fodren blivit skadade av överhettningen förstå inte jag. Vet han det? Har han öppnat och sett efter. Visserligen är jag ingen mekaniker, men skulle ändå misstänka topplockspackningen först. Några indikationer på trasig topplockspackning: Försvinner kylvatten? Olja i kylvattnet och tvärtom? Bubblar det/rinner över i expansionskärlet när motorn är varm? Kolla med en annan mek, gör kompressionsprov. Gör inte ett så stort och dyrbart val pga uttalandet av en enda mek. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
westerly 1 Postad 4 Juni , 2008 Hej Om det fanns olja i motorn förefaller det långsökt att fodren skulle vara slut. Jag håller med om att det troligaste är att topplockspackningen är bränd, detta är betydligt vanligare vid en sådan här malör. Att byta motor bara så här rätt upp och ner utan att kolla lite noggrannare tycker jag inte låter så klokt. Det är som bekant alltid lättare att göra av med andras pengar, ett motorbyte för alltid med sig stora kringkostnader (ny motorbädd, propeller, m.m.) Praktiskt Båtägande har precis haft en serie om detta, läs denna. Jag är övertygad om att du slipper undan betydligt billigare med en renovering av motorn, men se till att få gjort ett kompressionsprov av någon välrenomerad serviceverkstad. Ett lite råare sätt att prova själv är att skruva ur glödstiften och koppla trädgårdsslangen till kylningen. Med lite tryck kommer det så småning om vatten ur något av hålen om topplockspackningen är kass. Om så är fallet har du ju konstaterat vad som väntar, om reparationen ska företas där motorn sitter eller om den ska ur båten är väl i och för sig bara en bekvämlighetsfråga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HenrikGbg 9 Postad 4 Juni , 2008 Jag tror INTE det är fodren som är skadade, snarare då kolvarna som skurit eftersom dom är av aluminium och expanderar mer än gjutjärnscylindrarna, och då blir det repor i kolvarnasom kletat fast i cyl-väggarna. Egentligen är det inte kolvarna som står för kompressionen utan kolvringarna! JUag tror det är stora möjligheter att få snurr på den motorn för ganska rimliga pengar. Allt beror ju oxo på motorns skick i övrigt, om vev-, och ramlagren måste bytas, ventilerna slipas och hur mycket man kan göra själv. Första åtgärden är att skaffa /ladda ner en verkstadshandbok, utan en sådan är man hjälplös. Lycka till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser