CalleN 2 Postad 3 Juni , 2008 Har en 7.4L V8 med insprutning, tror ni att jag kan tanka den med 50% Etanol. Etanol i en orörd bensinmotor?Om du (ännu) inte har konverterat din bil och inte skaffat en riktig etanolbil men ändå vill minska din bils fossila koldioxidutsläpp går det utmärkt att blanda E85 med bensin i vanliga bilar. Gamla bilar med förgasare klarar kanske 20% E85 som mest medan bilar med katalysator oftast klarar 50%. Har du tur kan den klara ännu mer, men börja med t ex 20% E85 och ser hur det går och öka sedan nästa gång du tankar. Skulle lamdalampan tändas eller bilen kännas slö vid acceleration så har du nått gränsen för vad motorn klarar av och då ska du öka bensinandelen för att vara på den säkra sidan eller konvertera bilen. Det blir då inga problem med de övriga avgasutsläppen eller kontrollbesiktningen. Trots att tillverkarna avråder har Vägverket testat några nyare bensinbilar med 50% E85 och konstaterat bra avgasvärden och inga skador på katalysator m.m. Se sidan för mer info. http://www.etanol.nu/bland_forbrukning.php Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micklar 0 Postad 3 Juni , 2008 Det är väl bara att prova. Jag körde en Golf -93 med insprutning på 50 % E85 under en längre tid utan att märka några som helst driftstörningar. Det som etanol kan vara skadligt för är (enligt vad jag hört) tex bensinpump och bränsleslangar, men jag undrar det jag. Det borde inte kunna påverka, men säkert är jag inte. Prova och lycka till är mitt råd! /Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 500 Postad 3 Juni , 2008 Jag pratade med en bekant vid vår klubbstuga denna helgen. Han körde sin Bayliner med V8 på 50% E85, och gjort så i flera år utan problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Malmo_Yamaha 0 Postad 4 Juni , 2008 Frågan är om det är lönt, bilar drar mycket mer E85 per mil än bensin....... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micklar 0 Postad 4 Juni , 2008 Sant att bilar drar mycket mer per mil med E85, men jag märkte ingen större skillnad när jag blandade med 50 %. Jag tror inte man märker så stor skillnad i en båt där man inte kör lika långa sträckor som med bilen och kanske inte tappar så mycket tid på att köra lite långsammare för att kompensera den ökade förbrukningen. /Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seagate 0 Postad 4 Juni , 2008 Man får ju räkna med att det drar ca 25% mer. Det gör min bil iaf när jag kör på E85.. // S Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iggy 0 Postad 4 Juni , 2008 Det är helt riktigt att bränsle pumpen kan ta skada vid för mkt etanol inblandning, de som idag levererar etanol bilar har fått både uppdatera och byta ut ett flertal. Likaså kan spridare ta skada mm. Detta pga att etanolen inte smörjer lika bra. Dock tror jag inte det är någon fara vid 50 % inblandning. //Iggy ) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
utombordarn 0 Postad 5 Juni , 2008 Hur är det igentligen på en utombordare då?? Går det att blanda i etanol??Bensinen är ju nästan dubbelt så dyr,drar den ca 20-25%mera då med etanol iblandat i bensinen så har man ju endå tjänat ca 20-25% eller tänker jag fel? Metanol är ej blandbar med vanlig tvåtaktsolja,men hur är det med etanolen?? Bör´ ju ska fungera om man har separatsmorning då oljan pumpas in i insugen.Eller tål inte en utombordsmotor etanol?Vi har ju rätt mycket etanol iblandat redan i befintlig handelsbensin,är det mellan 5-10%?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser